Lördag 27 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Stening?

Stening?

Läste på text-tv att en kvinna i Iran skall stenas till döds. Nu undrar jag, hur stora eller tunga är dessa stenar som den dömde stenas med? Är de stora som gatstenar eller kolosser på 20-30 kg?
Antal svar på detta inlägg: 33
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Håller med Göcke! De muslimsk länderna lever fortfarande efter koranen som skrevs någon gång på 600-talet. På den tiden fanns inte fängelser i den form som vi känner till idag, jag tror att det var kyrkan på 800-talet som uppfann fängelsestraffet. Innan dess så förvarade man fångar en kort tid tills dödsstraffet införlivades. Så, koranen förordar stening som en strafform för att det helt enkelt inte fanns fängelsestraff på den tiden. Det muslimerna borde göra är att anpassa sig till den tid de lever. Man kan inte leva efter regler som kom till för 14440 år sen - fatta det!
PS. borde kanske tillägga att jag är född muslim men är ateist numera så kom inte med nå'n rasistsnack eller så!
Göcke //

Det är beundransvärt att du anstränger dig så hårt med att få deltagarna att hålla sig till ämnet, men tycker du inte själv att diskussionen måste kunna utvecklas när ämnet är så stort. att tycka om eller tycka illa baseras ju i stor grad på ens värderingar, och att inte få knyta an till dessa genom att på olika sätt se och jämföra den värld vi lever i med den som muslimerna lever i genererar ju i en ganska uddlös diskussion.

Att diskutera en "stening" av en kvinna måste väl leda till vad man tycker om dödsstraff i stort, och inte bara till denna händelse?

Dessutom så tjänar det ingenting till, och hämmar vårt fria tänkande. att stävja diskussioner om mobiltelefoner i ett forum för handikappade atleter kan vara mer än godtagbart, men det här är ju trots allt en diskussion inom ett och samma område......
Göcke !
Jag får nog faktiskt hålla med Chris i hans förra inlägg.
Det faller sig naturligt att sånt här ämne utvecklas och vidgas.

Ang. stening som form av straff vill jag bara än en gång återkomma till mitt tidigare inlägg om vi faktiskt alla lever nu, 2004 !
Och att överhuvudtaget straffa en kvinna för att hon blivit våldtagen är ju rent absurt. Att kalla det otrohet när hon har blivet tagen mot sin vilja är ju också det minst lika absurt.

Jag är inte för otrohet på något sätt, tvärtom så tycker jag det är lågt. Men inte fan skall de som är det sttraffas för det, inte i lagens mening iaf. Deras dåliga samvete är straff nog.

Jag har visserligen inte själv varit otrogen eller blivit utsatt för det (ja ja , vad jag vet), men jag känner flera kvinnor vars män har varit ute och vänsttrat. Och fy tusan vad det förstör mycket, för alla inblande parter kvinnor, män och sist men inte minst barnen.
Men inte tusan tycker jag att nån skall få något straff för det.

Detta med "koranens lagar" vore något för världssamfundet att ta upp och knäppa de mest snevridna muslimerna med på näsan.
Sån tur är , är det såklart inte alla muslimer som lever efter dessa uråldriga "lagar", men dom som gör borde få hjälp med att tänka om .
Annons
Chris , vi har så många trådar i detta forum som behandlar vad vi tycker/eller inte om just behandlingen av kriminella i Sverige.
det hade varit intresssant om någon mer som är insatt i just
stening som avrättningsmetod hade kunde upplysa oss istället för att få igång debatten om Svensk kriminalvårds vara eller icke vara osv.
Även om vi inte använder den metoden i Europa så fanns den med i Kristendomens barndom också, så loan kom kanske med en del av förklaringen.
att den försvann från oss men lever kvar i andra länder.

Jag vill veta mera om just detta och vad som styr det hela.
så enkelt är det. Men sätter vi igång en för eller mot stämmning så missar vi informationsinnehållet.
Och förmodligen så missar vi bra information från sådana personer som skulle kunna upplysa oss om vad/hur det egentligen är.

Jag hoppas att ni förstår vad jag menar.

Så ett antal följd fråga är , hur lång ifrån står man och kastar.
hur väljs personerna ut, kan även kvinnor delta, är det bara charia lagar som dömmer stening eller är det andra lagar som har det också som straff form. osv.
Bosse , jag har tidigare bett att inte bredda diskutionerna.
En av anledningarna var just för att det börjar att sluggas hejdlöst
och informationen som skrivs knapast är sakligt utan mer på kännsla.
En annan är att håller man den smal så kan man få information som alla kan ha nytta och breddar sina kunskaper med.

Bra och saklig information kan man aldrig få för mycket av.
oavsätt om det kommer från personer som tänker olika än en själv.
mvh göcke // moderator IS
En del av tjusningen med att diskutera är väl ändå att man aldrig riktigt vet vilka spår diskusionen tar.Små stick hit och dit.

Vi inför en ny tråd som heter allmänt snack då.
Går så bra så Janne R, då kan vi bara hoppas att det finns någon
insatt i denna trådens ämne " Stening " som kan ge oss mer upplysningar om hur det går till och hur det regleras osv.
En annan sak som kan vara värt att diskutera är hur Göcke ser på sin roll som moderator.
Ibland tycker jag han verkar vara en aning övernitisk i sin roll.

Eller så kan vi tala om andra saker som inte borde vara straffbart.
Bosse, jag hoppar inte in så många gånger som moderator så att du behöver ha bekymmer om det.

Jag är normalt en vanlig skribent som ni alla andra för det mesta.

Och det är egentligen fel att ta upp denna disskussion i denna tråden om jag är en bra eller dålig moderator.

Om du Bosse inte har tittar på ämnesraden så lyder det så här.
Frågor allmänt : Stening
sedan ställer loan frågan:
" Läste på text-tv att en kvinna i Iran skall stenas till döds. Nu undrar jag, hur stora eller tunga är dessa stenar som den dömde stenas med? Är de stora som gatstenar eller kolosser på 20-30 kg? "

Jag som läsare vill ju gärna få information och bidra med en så saklig redogörelse som det bara kan gå att få.
Och den som ställer frågan vill förmodligen ha ett korekt svar.
Annars så ställer man inte frågan på detta sättet.

Den tredje orsaken att jag går i svars ställning är att jag har informerat privata och företag skolor och dagis om IS förträfflighet som startsida enda sedan början av 2000.
När jag upptäckte den första gången.
och i det gäller att vi alla på IS är duktiga och hjälpsamma.
Ställer man frågor här får man bra svar osv.

mvh // göcke
Ska vi undanbe oss personliga påhopp tack!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem