Lördag 27 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Stening?

Stening?

Läste på text-tv att en kvinna i Iran skall stenas till döds. Nu undrar jag, hur stora eller tunga är dessa stenar som den dömde stenas med? Är de stora som gatstenar eller kolosser på 20-30 kg?
Antal svar på detta inlägg: 33
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

bättre att dem hade tagit en lyftkran och fällt en 10 tons sten,så hade staffet varit humanare och snabbare....sverige borde åtminstone införa stegling för brutala mord+skampåle för mindre brott...nä nu var jag nog elak
Till Chris!
Verkar som att du har missat att USA införde dödsstraffet på 70-talet eller så. Kan då informera dig om att brottsligheten där inte har minskat.
I Göteborg kastade maskerade ynglingar gatusten på polis och
hästar.

Detta visades på TV 300 gånger,så det är ett populärt TV-program. Rent av ,tittarsucce.

Vad sägs om stening av tjuvar och våldtäcksmän,varje lördag klockan 19:30.TV4 förstås,så vi kan få lite blodig reklam oxå.
Ni vet vad jag menar.

Skall det inte bli anarki totalt,får nog myndigheterna,ta i med
hårdhandskarna.Det är alldeles för ynkliga straff.
Långtradaren som körde ihjäl 5 st på fyllan,fick 4 år.Man dånar.
Annons
Dödsstraff avskräcker inga brottslingar !
Eller kan det vara så att jag har missuppfattat saken och de länder som fortf. har dödsstraff inte har några mördare eller andra tungt kriminella ?
Okey det var stening vi diskuterade.
Stening är en avrättningsform.
och då kan man undra varför denna kvinna
skall behöva avrättas på ett sådant sätt.
Ingen är väl så naiv,att brottsligheten försvinner,om man inför
dödsstraff,men jag är övertygad om att,det var inte så många
som parkerade fel,om dom visste följderna,som ett exempel.

Jag hade nog sålt bilen,för säkerhets skull.

Bara för att man har dödsstraff så behöver ju inte metoderna vara grymma och omänskliga, det är sadism.

Tror att hårda straff är avskräckande på typ förseelser och småbrott.Typ fortkörning,skattefiffel stöld m.m.
Jag kör ju för fort ibland, men aldrig så att körkortet ryker.
Grova våldsbrott och mord har ju ofta en annan karaktär,för det mesta antar jag är de inte förplanerade.
Ofta är det hårt belastade individer,kanske missbrukare som hamnar i de situationerna.De resonerar nog inte kring straffskalor just då.

Men man har ju full förståelse för hämdbegäret när någon tar sig rätten att avsluta en 10 år gammal flickas liv.
Känns som att han har förverkat sin rätt att leva.
Känns inte som om han har rätt att njuta av en kåldolme,en varm vårdag eller en kul film på tv.
Helen får inga fler kåldolmar,vårdagar eller filmer.
Vad man kan bli ledsen inombords bara av att tänka sig in i föräldrarnas situation.
Dödsstraff??? egentligen inte för det. Men ibland så......
God Morgon ,håller helt med Janne R, ta livet av någon dessutom våldta tortera och svälta .......det finns inte. Sedan kommer debatten om sjukdom, det är klart att man är sjuk om man mördar någon,men då skulle ju ingen straffas?? Nää, i vissa lägen har man bränt alla rättigheter att få leva och får betala priset, och ska släckas! Brottet blir inte ojort men samma as gör inte ett likadant om ett par år igen. Jag är ingen läkare men har svårt att tro att man kan laga någon som har gjort dessa vidrigheter! Tack för ordet!
Janne R & Anders O //

Tack för bidragen till diskussionen, och det var nog dom bästa inläggen hittills!

Alltså, det är inte fråga om att ha ett straff som avskräcker alla gånger, utan mer att dom värsta förrövarna och brottslingarna skall straffas på ett sätt som gör att an ändå känner att rättvisa har skapats. Åtminstonde i den mån det går.

Öga för öga, tand för tand.... Det är kanske att ta i ! Men har man som vissa mördare, tagit livet av folk i berått mod, kanske flera till och med, så måste vi ju kunna straffa den människan ordentligt, inte pyssla om honom som idag! Alla människor som ger sig in i dessa handlingar är ju faktiskt sjuka på ett eller annat sätt, och vad skall vi göra då ? Vårda dom allihopa och sätta dom på fri fot efter ett par år?

Nej!

Jag vill se rejäla krafttag och en mycket hårdare straffskala på denna typ av brott! Även Narkotika smuggling bör ingå under denna kategorin.....

//
Intressant , men vad har denna diskution tagit vägen
vi diskuterade stening som avrättningsform och hur den går till.
När ni nu är inne på Sveriges behandlig av kriminela, kan ni ju ta och skänka en tanke till denna kvinna som skall stenas till döds
och begrunda om det är ett relevant straff för det hon påstås ha gjort.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem