Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

En tanke på alla drabbade

En tanke på alla drabbade

i thailand. Människan är inte så stor om man jämför med naturen därför vill jag tända ett ljus och sända en tanke till alla drabbade och deras anhöriga.

/sven
Antal svar på detta inlägg: 30
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Vi måste hjälpas åt för att skapa förutsättningar så att alla har chansen till den senaste tekniken då hade kunnat undvikit den tragedi vi ser.
Må alla hjälpa varandra.
Instämmer, inför universum så är vi alla lika både fattiga och rika.
Skandal att seismologerna visste om jordskalvet 11 min efter att det hänt! Vad gör dom egentligen? Skulle de se efter vilka konsekvenser ett sådant utbrott skulle få? Är vi bara ett enda stort experiment för forskarna?
Annons
Se upp för falska insalmningar.

Rikskriminalpolisen varnade på tisdagen för oseriösa och falska insamlingar i spåren av katastrofen i Sydostasien
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_8820979.asp
Hej loan, tro inte på allt som massmedia skriver.
man kan alltid vara efterklok, och vi vet inte sanningen om vad som sades i det rum som de diskuterade mätvärdena.

Protestera istället emot att det inte har installerats riktiga larm på grund av att länderna inte kan komma överens.
Som registrerar vågen och larmar direkt.

Infrastrukturen för dessa drabbade länderna är inte uppbyggda för att handskas med en sådan här katastrof.
De drabbade turisterna är bara en droppe i havet mot all lokalbefolkning som har drabbats.

Hur tror du att det skulle gå till, att larma alla som kunde beröras
om det inte finns ett färdigt system och rutiner för hur man skall göra.

Just nu kommer det i massmedia att letas syndabockar.
men det är ren utopi att tro att det hade kunnat göra så stor skillnad.

Jag lider med alla anhöriga som lever i ovishet fortfarande , själv så har jag fått reda på att min lillebror med familj är välbehållna.
men att flera bekanta fortfarande saknas.
Jag sänder också en tacksamhetens tanke till all lokalbefolkning som efter bästa förmåga hjälper skadade och andra att komma till rätta. likaså all personal på resebyråer och liknande som har jobbat hårt för att samanställa och informera där nere.

mvh // göcke


Ett trauma av ofattbar omfattning med över 70 000 döda.

... och svenska myndigheter sitter fortfarande hemma och funderar över vad man ska hitta på. De svenskar som försöker hjälpa till i Thailand undrar hur många ytterligare dygn det tar innan man får någon hjälp från Sverige. Man har inte lärt sig ett enda dugg efter Estonia, det är väl under utredning fortfarande.

Sverige är trots allt det externa land som drabbats värst, men var är Räddningstjänsten, var är all annan hjälp ? Jag lider med de stackars människorna som är helt ensamma i bedrövelsen.
Håller med dig Göcke vid sådana katastrofer är vi alla små på jorden! varför leta syndabockar hela tiden? Hjälp dom drabbade i
stället.
Nä Per , det är inte helt sant det du skriver, du jamsar med vad som skrivs i pressen. De plan som har sänts iväg från Sverige har inte gått tomhänta ned.
Sedan har det bara lagts tonvikt på Thailand och våra egna turister där nere, vi har områden som är ännu värre drabbade och som behöver ännumer resurser, men de kommer i skymundan för all massinformation om just turistställena.
de ställena är naturliga att få bilder från , men alla andra otillgängliga ställen behöver också insattser.

Vi glömmer att just Thailand har en struktur som kan ta hand om en massa turister, de har sjukhus och läkare , de har vägar osv
så det som de behöver är ofta påfyllning av förnödenheter av olika slag. Det är alltid en tidsasspekt/organisationsfråga inbyggd i Hjälparbeten.
Och vi har friska turister som hjälper till där nere.
Den information som nu kommer oss tillmötes är från människor som är i skocktillstånd, arga och rädda och längtar hem osv.
Och det finns inte hur många flygplan som hellst att omdirigera.

Och pressen hugger direkt om de kan vinkla det som de vill.

Så sluta att gnälla och spekulera, ta och kontackta en anhörig som sitter och våndas över vad som händer där nere och stötta dem istället.
Vi kan bara se på och göra det bästa av det i vår närmiljö.
Vi har inte sett slutet på omfattningen ännu och jag befarar att
de kommande dagarna kommer att bli tunga.

Så några hjälpinsattser till många av dem hade med stor sannolikhet inte behövts.

mvh // göcke
Det är förmodligen väldigt svenskt att i en nödsituation ropa på samhället och utgå från att staten alltid i alla lägen kan fixa problemen. Så fungerar det naturligtvis inte i en så svår situation som denna. Det finns garanterat ingen stat i världen som kan ha ständig beredskap för att i en så total katastrof som denna omedelbart ge all den hjälp som i och för sig naturligtvis vore önskvärd.
Ibland är det bara den lilla enskilda människan som kan utföra de verkligt stora insatserna och säkerligen görs det oerhört heroiska insatser på plats av både svenskar och Thailändare.
Också väldigt typiskt att massmedia tar varje tillfälle att attackera myndigheterna. Så vitt jag kan se ställer regering och andra inblandade upp på ett tämligen klokt och genomtänkt sätt med hjälpinsatser i många olika former.
Sluta gnäll, det hjälper ingen. Nationell samling i en svår tid är säkerligen ett mycket bättre alternativ för alla, både direkt berörda och andra.
Det är möjligt att om man är inbiten sosse, man har svårt att se hur enormt tafatt och klantigt man skött detta med hjälp till de nödställda. Efter Estonia kom man fram till att bilda en övergripande "Krishantering" som, med fullmakt från regeringen, skulle omedelbart vidta de mått och steg som krävdes av situationen.
Inget av vad den delgationen kom fram till har genomförts och det är stor skam.

Lyssna på de stackarna som intervjuas där nerifrån, Näslund, Mellbeg m.fl. som ensamma, med hjälp av bybefolkningen tvingas ta tag i situationen, när svenskar kunde varit där på tisdagen.

Kanske har man insett det nödvändiga till nästa katastrof.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem