Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

En tanke på alla drabbade

En tanke på alla drabbade

i thailand. Människan är inte så stor om man jämför med naturen därför vill jag tända ett ljus och sända en tanke till alla drabbade och deras anhöriga.

/sven
Antal svar på detta inlägg: 30
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Per , man behöver inte vara inbiten sosse.
man kan också säga så här att alla dessa personer har/är i chocktillstånd och vill ha 110% hjälp och helst då först av alla.
Att sitta på avstånd som vi gör och ha synpunkter hur det skall
skötas där nere, och samtidigt tro att man kan göra det på samma sätt som om det skulle vara en vanlig bilolycka här i svedala eller att bara göra jämförelsen med Estonia olyckan visar ju att ni inte har sett vidden av denna olyckas omfattning.
Avstånd mm.

Att det finns saker som kan göras bättre kommer alltid fram när man har facit i hand , det är lika vid alla typer av katastofer.
Men att huvudlöst springa omkring och dela ut ordrar fungerar inte vid sådana här stora katastrofer.
Det är verkligen irrationellt så det förslår.

Jag upplever bara kritiken som att ni har sett aldeles för mycket på hollywood filmer, där allt går som på räls. och alla räddas.
Man bara ringer ett samtal så kommer nationalgardet ut med trummor och trumpeter, rätt rustade redan när de anländer
med rätta fordon, sjukvårdsutrustning osv.
och så händer allt bara på 1tim 30min, man har ätit sina popcorn
och kan gå hem.


// göcke
Spinner vidare på Patriks inlägg om falska insamlingar.
Det finns med all säkerhet personer som försöker komma på sätt att utnyttja den fruktansvärda tragedi som inträffat i Asien med bluffkonton och annat för att på så sätt sko sej själva.
Då kan man ju börja undra hur dessa människor är skapta i huvet som ens kan komma på tanken att försöka "tjäna en hacka" på alla omkomna och skadade människor och inte minst landet isej som inte lär bli som det varit på lång tid framöver.
Men världen ser kanske ut så för dessa kriminella individer att sko sej på andras olyckor bara dom inte själva blir drabbade, det är ju så man blir både arg, ledsen och bedrövad och.....ja, det finns inte ord för vad jag känner för såna kräk.
Nu kan man ju bara önska att det slipper bli fler katastrofer i den här omfattningen så kräken som utnyttjar situationen dör ut av sej självt när dom inte kan tjäna nåt på liknande händelser.
Med dessa ord ägnar jag omkomna och anhöriga en varm och stöttande tanke i deras sorg och hoppas att så många som möjligt hittas även om dom inte är i livet så är det ändå bättre för anhöriga att dom kommer tillrätta.

/Benny.

Ps. en tyst minut vore väl på sin plats en gång som denna.
Vad moder jord har ställt till med kan ingen göra nåt åt....

Hjälp dom drabbade, skänk en slant.....

Och för guds skull....skicka ner våra ambulans flygplan NU!!!!

Tillsammans kan vi bli starka....
Annons
Tänd ett ljus och låt det brinna, låt aldrig hoppet försvinna.
Det är mörkt nu, men det blir ljusare igen.
Tänd ett ljus för världens barn.
Jag ber för ALLA som drabbats av denna fruktansvärda naturkatastrof.

Livet är inte rättvist.

VARFÖR? VARFÖR?
Bäste Göcke som alltid har erhört mycket åsikter om allt.

Finland skickade ett plan i måndags för att ta hand om sina landsmän - som jämförelse.
Det finns väl få ord som kan beskriva denna totala katastrof.
Jag tycker att vi har skött detta uruselt, Estonia katastrofen har väl varit på tapeten i 10 år nu. Har vi inte dragit några lärdomar av den utredningen? Har den huvudtagit resulterat i något?

Resterande av all Nordiska länder inklusive Finland hade haft flyg i luften 2 dygn innan vi ens hade tagit ett beslut hur vi skulle göra.

Att dom sedan skyller på att det var helgdagar!!!
Det är ren katastrof att man kan skylla på det tycker jag.
Det har väl funnits flyg från alla Nordiska länderna i luften hela tiden.
Annars så hade ju inte massuppbådet av journalister kunnat flyga ned med första bästa plan.
Vill börja med att säga att jag tidigare skrev under namnet Per, men då ytterligare en Per dök upp nu på senare tid så har jag bytt identitet.

Jag håller med Göcke i hans resonemang.
Det är inte så lätt som att trolla, för att få fram resurser, personal, utrustning mm. Vi har ingen 24 timmar beredskap i Sverige och det finns inget land som kan klara det heller. Sedan måste man tänka på att det inte bara är att flyga ned med grejor och slå sig för bröstet och säga här kommer vi. Sverige måste ha fått en förfrågan efter hjälp och först då kan man börja flyga ned förnödenheter. Man får inte heller glömma att det måste ordnas med en organisation i det mottagande landet för att ta emot all hjälp och det är inte heller enkelt. Det får inte bli som det har skett vid några tillfällen att hjälpsändingarna fastnar pga att man saknar just den organisationen lokalt.

Alla ni som skriker om hur illa allt sköts. Lägg energin på att hjälpa istället och kom med kritik senare.
Era inlägg visar bara på er okunnighet i ämnet.
Att sedan resenärer som befinner sig på platsen i ex Thailand, klagar är ganska naturligt. då dessa befinner sig i ett trauma av chock.
Jag skriker inte om att det sköts illa, jag konstaterar bara fakta.

Skriker gör den kvinna som blev intervjuad på ett litet sjukhus i Thailand och undrade varför hon blev ensam utlänning kvar när tyskar, finländare, norrmän, danskar och engelsmän blivit hämtade hem av sina respektive lands regeringar.

Att agera snabbt och konsist vid en katastrof räddar många liv och mycket lidande, med det svenska sättet kommer de styrande troligen att ha många liv, amputationer och förlängt lidande på sitt samvete.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem