Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Säkringar som smäller dagligen

Säkringar som smäller dagligen

Hejsan.

Har ett litet problem som jag skulle behöva hälp med.

Min fru har en butik uppdelad på fyra rum. Fikadelen är längst in och där sitter man när det inte finns kunder eller annat att ta hand om.

Problemet är att en av huvudsäkringarna (16amp) smäller minst en gång om dagen och det leder till att första och andra rummet släcks.
Givetvis så är det där kunderna kommer in och är det sl...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 23
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Det är väll bättre att fixa felet och lägga pengarna på det istället för att lägga pengarna på ett larm, elfel är inget att leka med och brandrisken är stor när du har så hög belastning
följer du Iggesörping´s förslag har ni möjlighet att fixa det hjälpligt.

men jag fattar inte att ni inte tar in en elektriker ,
så mycket tar de inte för att ställa det tillrätta.

förutom då att säkra upp, som höjer det fasta elpriset.
Det finns billiga reläer som kontakterna antingen ligger till eller från, när det är inkopplat på 230V. www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=35483378
Om reläet kopplas så att kontakterna är TILL i strömlöst läge, så kan du koppla in vad du vill som tutar eller lyser via ett batteri. Se då reläet som en strömbrytare där du kan "tända" eller släcka en tuta eller dylikt. Valfritt. När du ansluter 230V till reläet, så bryter reläkontakterna, och tutan är tyst. Försvinner strömmen, när säkringen går, så blir reläet spänningslöst. "Strömbrytaren" (reläkontakterna) hamnar i TILL-läge, och du får en sluten krets mellan ditt batteri och "tutan", som då ljuder. 230V. Tutan tyst. Ingen 230V - tutan ljuder
Annons
annars ring en elare o be han byta botten plattan till 25amp..seems to be the problem...1 timmes jobb + material..567hundra för en platta..inte mer..ni kommer undan med 2 tusen riksdaler förmodligen totalt...maximalt..tror jag gav 1500ink när vi säkrade upp..
Blir dyrare elabonnemang då. Man betalar för möjlig uttagen ström
iggesörping..fel fel fel..man betalar nuförtiden för förbrukad ström..däremot så blir grundabbet dyrare..25amp/16amp..men de kan de ju vara värt..kunder o proppar som ledsnar var dag kostar nog mer i slutändan ändå va eller.))))
Tror att - om jag inte har fel - att ni själva kan byta bottnarna i proppskåpet. Ni köper ett enkelt verktyg som inte kostar så många kronor. Sedan krävs att en behörig elektriker kontrollerar att det är rätt utfört efteråt och skickar in papper om uppsäkring till elleverantören.
Tackar för svaren än så länge och jag återkommer med vad jag gjort för en lösning till er.

Att ta dit en elektrikriker kan jag inte då det finns inte ekonomiskt utrymme för detta i dagsläget.

Mvh Mattias
Om man säkrar upp och använder större förbrukare, är det inte risk att kablarna blir varma då och att de i värsta fall börjar brinna?

Tänker på om man gör det själv och det börjar brinna, då hade det varit billigare med en elektriker som ansvarat för det, kanske till och med avstyrt ingreppet pga rassliga kablar?

Kan ju ha fel igen, men det var en tanke jag hade.
Det är därför som det behövs en el-installatör för att byta proppbotten.
Inget man ska pyssla med själv. Det skulle vara intressant att veta vad han har för säkringsstorlek på huvudsäkringarna. Det kan ju sitta för klena säkringar i, i förhållande till proppbotten. (Vad man får sätta i)

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem