Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Blog

Blog

Dear IS-actors
Undrar som helt ny bloggare vad man ska tänka på när man lär sig blogging. Den 27/12 sjösatte jag en blog. Ingen aning om nånting. Nu har den seglat 25 dagar ute på svenska Näthavet.
Jag skulle vara glad för synpunkter allmänt, och om möjligt också konkret med mitt exempel www.missionxp.webblogg.se
Ser fram emot kritik och synpunkter.
/Dag
Antal svar på detta inlägg: 23
Sidor: 1 2 3 Nästa »

PS
Tillägg: Blog
Det behöver kanske sägas att jag är 64 vårar ung. Helt okunnig på fronten. Och att innehållet må kanske vännerna bortse från, eftersom intressena varierar.
Vad jag allstå är ute efter är fr.a. tekniska och formella synopunkter. Tack, än en gång. till var och en som kanske tar sig an detta för någon minut.
Nano-Thanks!
/Dag
Tja, tog mig en titt. Jag är en rookie när det gäller bloggar, både som författare och tittare. Men jag tyckte att det såg riktigt bra ut, enkelt att läsa och orientera sig. Riktigt proffsigt!
Esa, tack för att du tog digb tid & kolla. Om du är rookie, så är jag nyss inhalkad på rinken. Försöker bara stå kvar på skrillerna. Men... det var ju bra att du säger "enkelt att läsa och orientera sig".
Men - det kan ochg bör bli bättre.
Ayob, en granne till mig, sa nåt om att det bör kunna göras enklare och tydligare med orienteringen i högerspalten. Jag tänker på vad jag såg hos nobelpristagarinnan Elfriede Jellinek på hennes blog. Den verkar lätt - enkel - jättebra att hitta och ta sig fram och tilbaka på... Kan jag fixa det lättare, Esa & Comp, ni alla proffs på detta imponerande Forum [ja, jag säger, lite som jag är - ta nte illa upp, men jag säger: "TACK GODE GUD FÖR INTERNETSTART & ALLA PROFFS PÅ FORUMET. VÄLSIGNA DEM ALLA DEN HÄR DAN och DEN NYA VECKAN +]
O'key! Jag vill gärna ha mera kritik som Esa startat med, men helst av allt vill jag ha negativ kritikm, det är sånt som gör enm grej och en mänska bättre, eller hur...
/Dag
Annons
Hej Dag.
Eftersom du har så mycket text på din sida och det för en nybesökande blir lite svårt att få en bra överblick skulle jag uppskatta om jag erhöll en kort beskrivning om vad din blog handlar om, helst ovanför "Om mig" så att jag snabbt kan få information om vad jag kan förvänta mig av ditt innehåll på din blog.

Ett annat tips kan vara att försöka hålla till ett och samma typsnittsstorlek. Därtill har du på vissa inlägg så mycket text att det känns som det är klipp och klistrat och är inte dina egna kommentarer. Kanske kan du skilja på dessa så att dina kommentarer framhävs framför citat-stycken, för det är ju dina tankar som i slutändan är det som är det intressanta i en blog.
Patrik, detta kallar jag pedagogisk fallenhet och generositet att dela med sig så frikostigt som du gör. Jag är lessen att jag åsamkat dig tidsförlust genom den genomgång som du gjort. Nu ska jag effektuera dina guidelines. Uppskattar denna din kritik. Tänk om jag kunde avbetala denna din arbetsinsats! Höär av dig, om du tror jag skulle kunna. Du vet ju vad jag är för typ enl Om mig osv. Gör det. Du har ju e-adr.
Forfarande ser jag dock fram emot mera konstruktiv superkritik likt denna av Patrik.
/Dag
Kära BloggITproffs!
Ni är proffs. Jag är 65 bast pensionär.
Och startat med bloggen enligt ovan.
Ni kan inte ana vad bra det är att inte kunna, men kunna få hjälp av de kunniga - som du och ni andra.
Även om du/ni inte känner er som proffs, så är jag så tacksam för ALLA synpunkter + IDEER + TANKAR. För även om gamla hundar kan lära, bara man lyssnar till de unga. Det är jag bra på. Men så har jag också bott både i Uppsala, Bohuslän, Örebro och dessutom född i vÄSTERBOTTEN. hUVVALIGEN hE JER BA Å ÅK... Med bästa Tisdagskvällshälsningar till alla IS:ar
/dAG
Hej Dag.
Inte för att jag är någon expert,
men jag tycker att det är för många typsnitt och olika storlekar samt att det flyter in en del text som ej är läsbara.
Det jag menar är att kontrasten text bakgrund är viktig.
En ljus bakgrund och vit text kan bli osynlig.

Det finns bra böcker att läsa om typografi på biblioteken
de fungerar även för webben.
Varför uppfinna tekniken igen.

lycka till Dag
mvh // göcke
Jag har bloggat ett tag nu på min blogg Frihetens Vingar
http://paradox66.blogspot.com

Det finns nu ett nystartat forum där du kan fråga och förhoppningsvis får du svar...

http://minmening.com/forum/index.php

Annars är ett bra tips att följa andra bloggare via en maillista
som Chadie skriver om här

http://sodergren.com/chadie/archives/001632.html
Göcke & Bengt!
Nu har jag fått bra kritik och bra guidelines.
Thanks! Nu går jag vidare för att lära och snygga upp i bråten.
Ni ÄR proffs, det är det jag sagt hela tiden.
Själv har jag varit borta i 1½ dygn och vetat om era mentorsvar förrn nu. Det är så bra med IS-folket.
G'natt
/Dag

PS Du, Bengt, kan du tipsa om nåra hyfsade sajter där de listar bloggar ur olika vinklar? Svenska sajter alltså. Jag såg på IDG en hänvisning till Observer, men det är mer för marknadsmässiga tjänster och inte för oss privat- & småëgenbloggare. DS
Jag skriver om olika bloggar i Enblogomdan...

http://enblogomdan.blogspot.com

Skriver litet kort och tipsar om olika bloggar...mest nordiskt men en del andra bloggar också...

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem