Fredag 3 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Övrigt

Blog

Blog

Dear IS-actors
Undrar som helt ny bloggare vad man ska tänka på när man lär sig blogging. Den 27/12 sjösatte jag en blog. Ingen aning om nånting. Nu har den seglat 25 dagar ute på svenska Näthavet.
Jag skulle vara glad för synpunkter allmänt, och om möjligt också konkret med mitt exempel www.missionxp.webblogg.se
Ser fram emot kritik och synpunkter.
/Dag
Antal svar på detta inlägg: 23
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Bengt, du har en hel del att lära ut, ser jag. Tack för dina guidelines.

Som du och ni andra sett är jag inte bara nybörjare i blogging, utan också i en åldersnivå som inte är helt typiskt för bloggers. Den typiska blogåldern är väl kring 25-30 år.

En annan är ju klart distanserad bara med personnumret och dessutom f. 1940!

Vad jag ville dela med mig är två ting: (1) Det är helt suveränt med generositeten som visas i blog-fellowship'en, (2) dessutom är det en fördel att inte kunna och att vara illitterat som jag, då blir man så tacksam för en granne rakt under, typ/23 år, som tittar in nu på torsdag och ska mig att få ordning på det som bl.a Göcke (tack!) skrev om.

Får jag rekommendera herrskapet som tack en festlig historia, nämligen den om torpargrabben Ernst från Vassnöden som var ute och festade en söndagkväll men fick en uppenbarelse i backen på väg hemåt. Sen skriver han brevet från 1918 som finns att läsa och som jag fick från SAM idag (31/1):
http://missionxp.webblogg.se/310105184159_ernst_i_machadodorp_sydafrika
.html

/Dag
Ja vilka är inte uppenbarelserna
som man får när man festar. ;)

Dag du är ju inte så gammal,
men det är kul att ny teknik kan förena människor och att vi vill dela med oss.

Lycka till Dag med din blog och nyfunna vänner.

mvh // göcke
Det finns många bloggare som är litet äldre.
Till exempel Anita som lär ut hur man använder Blogger på
http://webbsida.blogspot.com

Och har sina Surftips - seniorer
http://surftips.blogspot.com/
Annons
Tips till alla:

Lägg ner, ingen vill läsa era bloggar.
Faktum är att blogs är förmodligen det mest meningslösa internet har lyckats framkalla.
Bäste signatur Los Lovos 2005-02-01 00:24
Du har ett Tips till alla: "Lägg ner, ingen vill läsa era bloggar. Faktum är att blogs är förmodligen det mest meningslösa internet har lyckats framkalla." - Tack för tipset!

Skulle du efter detta ditt uttalade "faktum" vilja vara vänlig att komma med någon slags intellektuell motivering till ditt påstående, så att man lättare kan ta till sig vad det är du menar och har problem med.

Personligen har jag flera exempel på att din utsaga är totalt falsk. Men för den skull tipsar jag inte alls dig, Los Lovos, att lägga ned icke-bloggliv.

God fortsättning på veckan önskas dig, Los Lovos, du spanskinspirerade Forumdebattör
/Dag
Dag: Är detta en del av MissionXP´s att försöka få några IS:are att bli troende eller vad?
Vad är en blog, och va är den bra för?
Blogg är bara ett enkelt sätt att publicera på nätet...

Här kan den nyfikna läsa mera...

http://intressant.se/intro/

Det har funnits liknande sedan länge men nu är verktygen enkla att använda...

Kan man registrera en hotmail adress så kan man starta en blogg...
Bäste LASSE
Du skriver:
"Dag: Är detta en del av MissionXP´s att försöka få några IS:are att bli troende eller vad?"
Jag svarar:
Mitt första inlägg här på IS var helt enkelt att kolla om jag kunde få lite feedback på en grej som jag inte hade en susning om utan som du förstått helt nybörjare på. DETTA - och inget annat - var skälet till mitt BLOG-inlägg.
Eftersom min blog är så pass speciell i sitt mål är den ju inte precis lämpad att utgöra nån form av evangelisationsmedel. Det tror jag du kan hålla med, om du så bara kollat en eller annan minut på bloggen. Det är inte "lätt" materia för en läsare som är ovan kristet språkbruk och referensramar, eller hur? Jag tror att både du, Lasse, och andra som reflekterar över en eventuell sådan målinriktning i så fall helt riktigt måste anse mig totalt olämpad att marknadsföra evangelium för typ/presumptiva intressenter att börja söka och spåra i det som verkligen är livet och grunden för evangelium.
Tycker du, Lasse, att jag verkar trovärdig i mitt svar?
Om du - eller nån annan - vill kommunicera frågor kring detta eller nåt annat, så går det utmärkt att skriva en rad till mig på adressen jag lämnat ovan: MissionXp@myway.com och jag ska försöka både svara alla och vara så rak som man kan kräva. [För visst, det måste jag tillstå, skulle jag kunna få bidra till att nån enda ville få fatt i det jag fått fatt i, så vill jag verkloiyeh dela med mig. det bästa man har, det vill man nju gärna dela åt andra också. Jag har en del viktiga personliga vittnesmål att delge i det ärendet. När det gäller relationen till Levande Gud, alltså...]
Nu skulle jag vilja göra - som en Moderator kanske skulle göra just nu - Härmed skulle jag vilja avsluta utbytet i ämnet BLOG, åtminstone sido- och stickspår som typ/Tips att lägga av, eller detta att jag skulle smygevangelisera på IS Forum.
Tack för allt bidrag.
Godnatt & God ny torsdag
önskar
/Dag
2/2-05 kl 22.27
Okey , härmed skall alla nya inlägg i denna tråden följa det som
Dag önskade när han startade denna tråden.
Konstruktiv kritik/hjälp på det tekniska i att bygga en blog och inte själva text innnehållet.

mvh // göcke moderator IS

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem