Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Partitioner i XP

Partitioner i XP

Hejsan!
Har använt Partiton Magic 8.0 och lagt in två primärpartitioner (XP) på datorn. En för mig och barnen och en för mig att labba med. Ett konstigt fenomen uppstår. När jag lägger in tre användare i den ena partitionen kommer det upp tre användare i den andra partitionen också UTAN att jag har varit inne och lagt deit dem!! Hur kan det komma sig? Vad jag vet så är dessa två primärpartitioner helt åtskilda från varandra men det verkar inte stämma här. När jag tar bort två användare i den ena partitionen försvinner de även i den andra.

Är det någon som har några tankar runt detta?

Håkan
Antal svar på detta inlägg: 31
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

Håkan , du måste ha missupfattat vad partitioner är för något.
och hur Xp handskas med användarkonton. filer och mappar(kataloger)
Hur menar med "missuppfattat vad partitioner är för något"? Jag tycker det är bra med att kunna använda fler partitioner just för att kunna testa olika saker som jag inte vill göra i den "skarpa" partitionen som skall fungera. Hur tycker du man skall använda partitioner?

Hur handskas XP med användarkonton, filer och mappar? XP är en ny bekanstskap för mig och det verkar vara en del att lära sig.

Håkan
Partitioner kan du se som virtuella hårddiskar på den riktiga fysiska, i XP ställer du inte in tillgång till hårddiskar endast användares olika rättigheter till filer och mappar och inställningar.

Det du därimot kan gära är att installera XP på båda partitionerna så får du välja vilken du vill använda när du startar datorn. Så kan barnen få leka med ena XP och du med andra.
Annons
Håkan, om man skall labba så kan jag tänka mig att ha två partitioner och att ha xp installerat två gånger en i var partition och att du väljer vilket du skall köra vid uppstart med någon typ av dualboot.
Tex: XP-home på den ena och pro på den andra
Men du får ju problem i båda fallen med att båda OS-verssionerna ser båda partitionerna. och vill ta med dem i hanteringen.

Ett bättre förslag är ju att ha lösa diskar som man växlar imellan
om man vill ha det lite säkrare för labbmiljön.
just för att du har barn som vill köra.
Tack Göcke och Rob för era tankar.
Jag har en bärbar dator och endast en hårddisk. På den hårddisken har jag installerat två primärpartitioner och en primär med de logiska enheterna i.

Göcke!
Jag visste inte att man kunde ha två operativsystem i samma primärpartition? Du menar att jag skulle ha två XP i varje primär alltså fyra XP totalt! VAd vinner jag på det? Hur fixar jag det?

Mitt grundproblem är ju att analet användera som jag lägger in på verkar de BÅDA primärpartitionerna som är åtskilda från varandra. Som jag har lärt mig har inte primärpartitionera någon kontakt med varandra. De är helt var för sig. Däremot kan BÅDA primärpartitionerna komma åt de sekundära partitionerna där man t.ex. kan ha sina filer liggande.

Om det är som jag har lärt mig att de inte har någon kontakt med varandra, hur kan det komma sig att antalet användare påverkas. Det verkar ju som om de HAR kontakt med varandra. ur hänger detta ihop?

Vet inte om det har blivit rörigt skrivet. Det skulle vara lättare med några bilder.

............... ............... ....................................
Primär 1 Primär 2 Sekundär partition (filer)
............... ............... ....................................

Primär 1 och 2 ligger åtskilda från varandra. Hur kan de ändå påverka varandra?


Håkan
Typiskt!!?? Min fina bild drogs ihop när jag skickade iväg den!

.............. .................... .......................
Primär 1 Primär 2 Sekundär (filer)
.............. .................... .......................
Ett tips är att med Partition Magic 8.0 kan du gömma partitioner, läs PartitionMagic User Guide (pdf) som finns i mappen C:\Program\PowerQuest\PartitionMagic 8.0\DOCS/PM8.pdf
Håkan !...Det var ett intressant ämnesområde du har tagit upp...
Jag har själv inte provat med flera operativsystem på samma dator ännu, men jag kommer nog att göra det nu....Jag tror att du missuppfattade vad Göcke skrev om att ha två op-system, han sa aldrig att du skulle två op-system på samma partition....Man kan bara ha ett op-system på varje "aktiv" [=den partition datorn bootar från] primära partition....De partitioner som ska innehålla ett op-system måste ligga på den "första" hårddisken [alltså den som är ansluten som master på primary IDE] för att datorn ska kunna boota från ett op-system.
Nog så långt, det här blir för mycket och invecklat....Men som Lasse så klokt föreslog öppna Partition Magic 8.0/PM8.pdf och bläddra omkring där bla. på sid 63 kan du läsa om hiding and unhiding partitions....Det finns även information angående dual-boot [där även kallat "bootstrapping"] i hjälp-filen till själva programmet PM8.
Jag visste inte vad ordet strapping eg. betyder och när jag slog upp i lexikonet står det = stor o. kraftig, stadig....Men då var jag inne på fel linje....Jag skulle ha kollat ordet "starp" = rem, tygel.
Då blir det mer förståeligt, alltså en styrd (tyglad) bootning....Men så här är det ofta med översättning av engelska ord som används i dator-världen.

För övrigt en fråga till moderatorn, .. Är det fel eller onödigt att jag skriver så här relativt långa inlägg ?... Om så, så säg till mig så låter jag bli i fortsättningen....Jag tycker bara att ofta så är olika tips och inlägg alltför dffusa och kortfattade.

Hej så länge nu ska jag inte babbla mer (just nu i alla fall).
Som alltid vid dataord så är det historiken som talar, bootstrap är ordet för den lilla öggla som fanns/finns på skorna att dra i för att underlätta när man tar på sig dem,
när man startade datorerna förr så användes en kodad pappersremsa som gav datorn de instruktioner som den skulle jobba efter (boota från) (boot remsa) osv kärt barn har många namn. ;) och den intog denna form som ögglan hade.
innan så hade man knappat in dessa binära tal för hand.

föregångaren till magnetisk disket/lagringsmedia och tekniken som kommer från utvecklingen av telegrafen där medelandena lagrades på pappersremsa.

Du är inne på rätt väg axe
mvh // göcke


om du tillför oss alla kunskap så är det aldrig fel att skriva ned det, det enda jag som moderator inte gillar är om man klipper o klistrar stora mängder, Då vill jag hellre att vi visar dit till källan med en länk.
mvh // göcke moderator IS
jaha..själv så avnänder jag partition magic för att skapa virtuella diskardå ja inte vill fylla upp min c disk och därmed slöa ner burken..ja har lagt pagefilen på en annan partition.mm..och ja ja har flera konton för andra användare..men skillnaden på deras konton och min är att jag har adminrättigheter och dom har begränsade användar möjligheter...hittils så har ingen gått snett..du har ju möjlighet å configga så att dom kan labba ändå utan och sabba grundinställningarna tror att du behöver stealth disk...men är inte säker på det :-s

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem