Torsdag 2 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Partitioner i XP

Partitioner i XP

Hejsan!
Har använt Partiton Magic 8.0 och lagt in två primärpartitioner (XP) på datorn. En för mig och barnen och en för mig att labba med. Ett konstigt fenomen uppstår. När jag lägger in tre användare i den ena partitionen kommer det upp tre användare i den andra partitionen också UTAN att jag har varit inne och lagt deit dem!! Hur kan det komma sig? Vad jag vet så är dessa två primärpartitioner helt åtskilda från varandra men det verkar inte stämma här. När jag tar bort två användare i den ena partitionen försvinner de även i den andra.

Är det någon som har några tankar runt detta?

Håkan
Antal svar på detta inlägg: 31
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Reid du säger att du gjort fler partitioner för att inte slöa ner datorn. Det är möjligt vis så att du har gjort något som du upplever som att den skulle vara snabbare för du flyttat swapen men igentligen så har den inte blivit det för du läser och skriver fortfarande till den disk du har c: partitionen på så det kan aldrig bli någon prestanda förbättring där. För att göra det så måste du har två fysiska diskar som inte är kopplade på samma IDE sladd då kan du kanske märka en prestanda förbättring eftersom den kan läsa och skriva samtidigt.

Anledningen till att jag använde partitioner förr var att ifall c: kraschar så slipper jag formatera allting och därmed bli av med allting jag samlat på mig.
Håkan,

Om du har viktig data på din dator skall du vara väldigt försiktigt med "labbande" rörande partitioner.

Använd partitioner om du vill kunna köra flera olika operativsystem på samma dator, och du har för avsikt att behålla dessa OS installerade för en längre tid....eller bara vill lattja med diskar/filsystem/partitioner...

Om du egentligen struntar i ovanstående och vill ha ett "skarpt" OS som du använder till ditt dagliga bröd eller nåt... Samt ändå kunna labba riskfritt med andra OS testa att installera wmware (http://www.vmware.com/) Detta program simulerar den miljö som en dator/OS behöver i en virtuell maskin och du kan rocka loss riskfritt inuti wmware med installationer och vilka test du nu vill göra...

/
Helt rätt ja har 2 diskar och yes just för å slippa formatera om allt vid krash...glömde nämna det
Annons
Det verkar finns ett intresse för partitioneringar. Kul! Själv tycker jag det är ganska kul att "möblera om" på hårddisken. TAcka alla som har haft synpunkter och funderingar.

Jag känner ändå att jag inte har fått svar på frågan jag ställde i början.

När jag lägger in tre användarnamn på sida där det står "Klicka på ditt namn när du vill logga in" (startsidan i XP) finns dessa namn ÄVEN på den andra primärpartitionen. Varför?? Mina två primärpartitionerna (samma hårddisk) är ju helt åtskilda!! Frustrerande!

Finns det ingen ute i vårt avlånga land som skulle kunna testa att lägga in två partitioner på SAMMA hårddisk och se om ni får samma resultat.

Håkan , ställ dig frågan vad det är du gör först.
den sidan som du nämner är de konton du skapat
du lägger inte dessa namnd där, du skapar kontont för de användare som skall använda datorn och de visas som ikoner och namn på startsidan så att de kan logga in i datorn.
varje skapat konto får egna kataloger/mappar
de har som default en viss placering men går att placera om.

ställ dig sedan frågan hur du har installerat OS-et
och om du eventuellt har installerat OS-et två gånger.
Ställ dig sedan frångan om det är rätt att ha flera än en primär-partition på en hårddisk
Göcke, det är riktigt jag skapar inte kontona på den startsidan där de syns. De skapas under kontrollpanelen.

Innan jag läste ditt inlägg slog det mig att kan det vara så att anledningen till att det verkar finns någon form av "kontakt" mellan primärpartitionerna kan bero på att jag har tagit en kopia på den första partitionen och skapat den andra. Det är dessa två primärpartitioner som verkar ha någon form av "kontakt" med varandra i varjefall vad det gäller användarkontona.

Jag gjorde så att jag tog bort den inkopierade primärpartitonen och gjorde en ny kopia från en primärpartition som jag har liggande som en reserv för att kunna ersätta de andra två om de skulle haverera. HAr totalt tre primärpartitioner på samma hårddisk. Ok, fyra om jag räknar den där mina logiska enheter ligger.

FAst jag kopierade in en ny primärpartition som inte har med den första primärpartitionen att göra finns det någon form av "kontakt" mellan den första och den andra primärpartitionen. Det är t.o.m. så att när jag ändrar lösenordet för administratören på den andra primärp. så ändras även lösenordet för administratören på den första primärp. Skall det verkligen vara så? Som jag har förstått partitionering så är det vattentäta skott mellan primärpartitionerna men det verkar inte vara så! Att det finns "kontakt" mellan en primärpartition och primärp. där de logiska enheterna ligger inser jag eftersom de logiska enheterna syns i respektive primärpartition.

En tanke runt detta: Om jag skulle få in virus i en av primärp. kommer viruset att spridas till de andra primärpartitionerna?

Jag tycker inte att det finns något rätt och fel runt att ha flera partitioner på samma hårddisk. HAr använt flera partitionerpå samma hårddisk under många år och för mig funkar det. Tänker fortsätta med det. Det som har inträffat nu är något nytt för mig som dykt upp med WinXP. Hade Win98 innan.

Håkan
Ja Håkan att du har något mysko för dig med partitionerna det förstår jag.
Skulle nog ta och börja om från början.

När det gäller virus så finns det många olika sorter.
vad de gör och inte gör är ett för stort kapitel att ta upp här på forumet. Men vill de föröka sig så är ju just spridningsformen det som är avgörande, och de flesta försöker ju hoppa över till andra datorer via nätverket. Men det finns ju de som vill göra så mycket skada som möjligt på just värddisken, och då är det ju inte någon vits med olika partitioner i vissa lägen. att få en disks bootsektor eller systemfiler kraschade kan ju för många vara detsamma som att de formaterar om disken bara för att man inte mäktar med att fixa problemet.
Jag har byggt upp innehållet i datorn från början så långt det går. Med datorn följde en recovery-skiva vilket gör att jag inte kan göra det riktigt från grunden. Kan det vara recovery-skivan som gör att detta fenomen uppstår?
Känner inte att jag kan bygga upp innehållet på något annat sätt. Finns det någon som har ett förslag? Fenomenet är i varjefall underligt som jag ser det. KAn det vara en bugg i WinXP? Skulle kanske ta och skicka iväg ett e-mail till mr Microsoft!

Göcke, Vilket problem är det du syftar på med "fixa problemet"?
Jag förstår fortfarande inte vad du håller på med mer än att du partitonerat upp din hårddisk.

Låter iaf som om du slösar med massa utrymme för att ha 2-3 backup partitioner.
Kontakten mellan partitonerna kan ju ha o göra med att det är samma fysiska disk.
Bättre o köra med flera hårddiskar mycket säkrare.
Kraschar ena så byter man bara master och plockar ut den andra disken. (Om den nu är fysiskt trasig)

Din fråga om virus kan jag iaf svara på ja om det är ett sånt virus som sprider sig på hårddisken så är det troligt att du får det på hela disken om det får ligga kvar tillräkligt länge. Vad jag vet kan du inte begränsa diskåtkomst på vanliga användare i XP Professional om du inte använder Active Directory men det är nog inget alternativ för dig.
Håkan , M$ har inget intresse i detta.
Du har en dator och en recovery skiva.
den är förmodligen bränd så som datortillverkaren vill att den skall vara.
blås allt på hårddisken och ta bort partitionerna och gör endast en sådan på den, installera om ditt os med recovery-cdn
skaffa dig en ny disk och lek med den , men installera inte något
nytt os på den med din recoveryskiva.
XP stöder ju stora diskar så det är ingen ide att partitionera den
kör du sedan ntfs så är det ännu bättre
formatera och labba med den andra disken istället.


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem