Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Partitioner i XP

Partitioner i XP

Hejsan!
Har använt Partiton Magic 8.0 och lagt in två primärpartitioner (XP) på datorn. En för mig och barnen och en för mig att labba med. Ett konstigt fenomen uppstår. När jag lägger in tre användare i den ena partitionen kommer det upp tre användare i den andra partitionen också UTAN att jag har varit inne och lagt deit dem!! Hur kan det komma sig? Vad jag vet så är dessa två primärpartitioner helt åtskilda från varandra men det verkar inte stämma här. När jag tar bort två användare i den ena partitionen försvinner de även i den andra.

Är det någon som har några tankar runt detta?

Håkan
Antal svar på detta inlägg: 31
Sidor: «1 2 3 4

Håkan , jag är inte irriterad, men som du nämner så är det inte alltid så lätt att få fram budskapet i en kort text. och framför allt inte lära ut alla mysterier i datorvärldens irrgångar. Det har vi igentligen inte platts för här på forumet.
Men vi fösöker efter bästa förmåga ändå.
Sedan har väldigt mycket av problemen en personlig prägel, man vill så mycket men kan inte få allt.
Ett annat fenomen är att många av problemen skapar man själv
medvetet eller omedvetet.
Och det gör att vi som ställer upp och svarar här på forumet och på andra forum för den delen också kan få köra samma svar eller
i samma fåra om och om igen.
Och risken blir då att man gör som Doktorn, tar fram receptblocket och skriver ut lugnande medel.
Och det vet ju alla att man kan bli tokig av.

För att återgå till ditt problem
När du installerar windows så skapas det ett antal kataloger och filer på den parition som du installerar ditt os på
om du sedan har en ytterligare partition som du installerar samma os på så kommer du att få en exakt lika dan installation med filer och kataloger om du inte har ändrat något i installationen.
de båda partitionerna kommer att se nästan identiskt lika ut

hade du däremot skapat en andra partition för tex linux och installerat linux på den så hade du inte sett partitionerna på samma sätt eftersom de inte har samma filsystem.
[lite grovt förklarat]
och i windowsvärlden är FAT,FAT32,NTFS de olika filsystemen.
och de kan se/skriva till varandra , i vissa fall med lite extern hjälp.
det gäller för NTFS som har högre säkerhet för filer/kataloger
inbyggt i sig. där FAT,FAT32 behöver hjälp för att nå dit.

Sida:
« 2 3 4


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem