Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Hobby och motor

Flygplansolycka

Flygplansolycka

Nu har det tydligen ramlat ner ett flygplan igen.

Under årens lopp så har jag erfarit, att störtar ett plan, så tar det inte lång tid innan det störtar ytterligare två.

Men aldrig mer än tre. Efter det så är det lugnt länge. Konstigt.??

Nu har jag satt detta på "pränt". Hoppas att jag har fel för"en gångs skull".

Som bekant är jag flygrädd då jag själv varit pilot.
Antal svar på detta inlägg: 32
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

leiake
Eftersom jag själv flugit 30 år och är flygläkare kan försäkra Dig att ingen pilot är flygrädd. Mycket sällsynt även bland Cabin Crew. Man väljer inte ett yrke (tester genomförs) där du är rädd. Nej i luften är risken mkt liten att skada sig. Rädd skall man möjligen vara på vägarna men då är man ju inte heller någon bra förare. De flesta människor accepterar risker men man kan ju välja aktiviteter som innebär låg risk. Tobak o Alkohol är exempel på stora risker i livet eller att bestiga Mount Everest. De flesta avlider när de bestigit toppen och är på väg ner (200 m sträcka) är risken som störst.
Har svårt att hålla denna nästan humoristiska stämning i denna tråd, tycker bara det är för tragiskt med nästan 300 döda. Passar sig liksom inte..
Tack speedball, då är vi i alla fall två!!
Annons
Kan inte uppfatta något i denna tråd som humoristiskt....det är ju tragiken det handlar om. leiake är ju som han är...tar ni honom på allvar??
PonGot!

Yrkesverksam som pilot. Då fungerar det givetvis inte att vara rädd. Då blir det ju magsår på "stubinen".

Men jag körde amatörsvängen och fick magsår ändå.
Det är inte min grej att sitta där uppe och titta på hustak.

Det är lika tråkigt som "Google Earth" men man känner sig säkrare på nätet än i luften. Tro mig!!

Min mor uttalade sig när jag slutade flyga.
- Det var bra att du slutat med den "skiten".

leiake,
Att flyga, särskilt segelflyga är ju en fantastisk upplevelse och fortfarande ekonomiskt överkomligt. I Sverge kan man flyga över 1000 km på en flygning. Motorflygning har också sin tjusning men man bör flyga många timmar/år och helst ha Instrument Rating så man kan klara av dåligt väder.Dessvärre är det dyrt idag och många s.k. sportflygare flyger alldeles för få timmar/år.
Att du skulle få magsår av flygningen tror jag inte ett dugg på, detta i egenskap av erfaren mag-tarm specialist. Som gammal pilot tror jag på andra faktorer, t.ex festande som är vanligt i privatflygarkretsar.
Flygplan är ju det säkraste transportmedlet som finns näst efter svävare. Så egentligen behöver man inte vara så orolig för att flyga..

Är man rädd för att dö så ska man definitivt flyga.. Man Löper nämligen 18 gånger så hög risk att dö av sjukdom eller olycka när man är hemma än när man flyger i ett flygplan.

Om vi går efter statistik så måste du åka flygplan 365 dagar om året under 30 000 års tid innan du får uppleva en flygplansolycka med dödlig utgång..

Då förstår ni nog hur liten sannorlikheten är att man ska vara med om ett flygplanshaveri..
PonGott.
Jag håller med dej, det är på vägen ner som risken är störst…då dom flesta avlider, oavsett berg- flyg eller stege, man kan ju stå upprätt och ramla osv.…
1977 flög jag från Göteborg till Kastrup i en DC9 tror jag det va, från Kastrup till Korea med en DC 10, det kändes mer behagligt än DC9. Förra året flög jag med en Focker från Karlstad till Stockholm tu.o.retur, detta gör jag aldrig om igen...om att bli mer och mer flygrädd ju äldre man blir låter jag vara osagt. TV-programmet National Geografic visar antal människor som dör i dom alla flygolyckor som har hänt, detta har satt stor skräck i mej i alla fall. Därför har jag befriat mej från allt vad flyg heter. Visst det är illa nog med den biltrafik som utövas idag, många ägnar både energi och uppmärksamhet åt vad andra gör för fel... Det vore bra med lite information om vanligt och vänligt trafikvett uppblandat med all den reklam som visas i media…
Nu hittade dom en biljett.

Men jag börjar ana vad som hänt.
Själv hade jag ingen autopilot. Men däremot kunde jag "trimma" in min
lilla "Cessna"
När man kommer på lagom höjd så justerar man alla funktioner med en
plastskiva i mellan sätena.

Sen kan du slappna av . Planet sköter sig själv. Mycket bra. Men är du trött
och somnar. Då är det inte bra.

Här hade dom alla finesser. Dom släcker ner och allt sköter sig själv.
Dom har somnat. Sedan var det för sent!

Troligen nedisning!
Haveriexperter tror nu att det är ett fel man känt till nämligen pitotröret (givaren) till hastighetsmätaren. Airbus har nu skickat ut en korrektonsmall för hastighet vid isbildningsrisk till alla Airbus 330 piloter innan man hinner att fixa alla plan.

leiake....har du verkligen haft cert?....det du trimmar med kallas trimroder....minns du inte det..hehehe

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem