Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Rökförbud

Rökförbud

Snart är det slutrökt på alla kommunala arbetsplatser.
Hur är det på Din arbetsplats?
Hur drabbas Du som röker?

Antal svar på detta inlägg: 32
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Detta med fylla å röka å släppa en liten trumpetare inför allmän beluktning ja det kan diskuteras till oändlighet. Men jag luktar hellre på ett fyllo utanför konsum än 5 rökare som ska trängas å förpesta miljön för oss fisare
Man får inte dricka alkohol på allmänna platser heller.men hur många parker o dyl särskilt på somrarna befolkas inte av fyllon. förresten berusade är kanske enbättre beskrivning. Finns faktiskt statistik som bevisar att de flesta våldsbrott inkluderade hustrumisshandel sker under inflytande av alkohol. Det jag dock reagerar på mest är alla barn som blir lidande när vuxna dricker för där spriten går in går vettet ut och det behöver inte vara några större mängder för att spärrarna skall rämna
Hejsan! Vi rökare tar inte längre raster än någon annan eftersom vi har pressen på oss att vi gör det. Vi tar kortare kafferaster eller andra pauser istället, för att hinna ta oss några bloss innan arbetet kallar. Ulla
Annons
Men de som berusar sig med alkoholen, röker ofta också i samma veva.

Fast jag håller med dig, rutan.
Det här med att inte röka har gått överstyr!!! Fråga Danskarna? Dom säger att det är väl inte farligare för Svenskarna än för oss Danskar! Att röka...

Men jag håller mig till snus!!
Hej alla! Apropå det här med rökning så har jag en del kommentarer för det verkar som alla (i stort sett alla utom jag) tycker att rökning är ett fördärv och att alla utan undantag dör i förtid. Vad som nu är förtid. Människor dör alltifrån spädbarn till åldringar av olika anledningar trots att man inte röker. Jag är idag 66 år, tog min första cigarett när jag var 13 år (i smyg givetvis) och har varit vanerökare (20-30 cig per dag) sedan 18-20 årsåldern. Och vad jag vet så är alla organ hjärta. lungor m.m helt ok. Genomgick för 4-5 år sedan en mycket ingående läkarkontroll för att ev bli njurdonator där allt kontrollerades in i minsta detalj. Pågick mellan ½ och ett år med otaliga undersökningar. Röntjen, magnetröntjen och mycket. mycket mer. Fanns inga anmärkningar mot några som helst organ.Helt frisk enl läkare Fick heller ingen anmodan om att sluta trots att dom visste att jag rökte och hur mycket. Dessutom när det gäller arbetet så är min erfarenhet att en rökare arbetar mer effektivt. Man tar en snabb rökpaus i "friska luften" och är redo att sätta igång direkt mens en ickerökare sitter inne och slöar till och har svårare att komma igång med arbetet. Sen när det gäller kostnaden så har iallafall inte jag tagit ut en enda sjukdag sen 1980 då jag hade en släng av en lättare influensa och dyrt nja inte för mig iallafall. Det kostar mig 100-150 kr i månaden och då köper jag tobaken helt lagligt i svensk tobaksaffär. Farligt eller inte, döm själva. En sak är iallafall helt säker. DET ÄR LIVSFARLIGT ATT LEVA MAN KAN JU RENTAV DÖ. Enda sättet att inte dö är att inte födas överhuvud taget. Var går förresten gränsen när man dör i förtid vid viken ålder och vem bestämmer det. Du som vet svara? Det har jag alltid undrat men har ännu inte fått nåt svar. Så jag tänker inte sluta och man kan göra det på ett "fint sätt" gentemot andra människor.
Men det luktar för jävla illa iallafall å det gör mina fina trumpeter från ashålet med men dom lukterna sabbar inte någons lungor! Rökare ska leva men inte så länge!
Thomas2
När jag jobbade på EPA i Malmö för länge sedan. Då kom Danska hemmafruar som som åkte över sundet för att handla Svenskt. De ställde upp sina skinnstövlar på elementet på vintern på tork. så tog de fram sina cigariller och satt och blossade över en fika.

Maud/
VISIR var det. Tack ska du ha. Det var de som propsade på rökfria bord på restauranger i begynnelsen på ättiotalet.
Det var då det började.

VISIR vilken fin organisation? Idag när alla ska vara så hälsomedvetana så förstår jag överhuvet taget inte varför denna disskution kom till? Vegeterianer,köttätare,alkisar,narkomaner folk med dåligt själförtroende osv! Vilka ska vi hacka på nästa gång. Givetvis så skrev jag att det luktar illa å det står jag för. Men annars lägg ner hackandet å låt oss leva det liv vi vill göra!
Låt dom som vill röka göra det
och låt dom som vill slippa rök göra det

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem