Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Rökförbud

Rökförbud

Snart är det slutrökt på alla kommunala arbetsplatser.
Hur är det på Din arbetsplats?
Hur drabbas Du som röker?

Antal svar på detta inlägg: 32
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Det är ju det som inte funkar, de som vill slippa röken slipper den inte.

Jag håller med bocarlsson helt och hållet.
Jag är nu 69 nästan 70 år gammal och har också rökt sedan jag var ca. 13 år.
Hela tiden John Silver utan filter. Numera när jag har gott om tid köper jag burkar med tobak och rullar själv. Det blir billigare än att köpa färdigrullade cigaretter.
Dessutom är det så att köpe-cigaretter har någon slags tillsats som gör att de självbrinner när man väl har tänt dem. Mina själv-rullade cigaretter slocknar ganska fort om man inte drar ett bloss. Jag har flera gånger ringt till Swedish Tobac (numera något annat) och frågat vad det är för en tillsats som gör att ciggarna självbrinner. Men de har aldrig svarat. Utan säger att det måste ha att gör med hur torr tobaken är. Detta är en ren lögn.
Om det är så farligt att röka som man numera påstår då skulle många av oss rökare vara döda för länge sedan.
Jag kommer att fortsätta röka så länge jag känner för det.
Ett tips för er som vill sluta röka, det finns elektriska ciaretter som "glöder" i änden och ser ut som en riktigt cigarett.
Har sett det på nån sida när jag surfat och det borde ju vara en höjdare?
Annons


Jag förstår inte vad du menar patrikke. Numera röker vi rökare utomhus och då kan jag inte förstå vad du menar med att de som vill slippa röken slipper den inte.
Som jag ser det så är det förmodligen minst om inte mer farligt att snusa.
Det jag menar är att en del rökare går ut och röker, fast de står i själva verket i dörröppningen och röken drar in i huset/resturangen eller vad det är.
Lika på sjukhusen står de alldeles utanför dörrarna och blossar.
Det är både personal och "gäster".

Det stör inte mig så väldigt mycket egentligen men det finns de som är allergiska och för dem är det inte roligt.
Apropå ett tidigare långt inlägg. Vad gäller att man även som rökare lever länge.
-Min barndomskamrats pappa var på sin tid provrökare till Tobaksmonopolet som det hette då. Han hade ett barskåp fullt med all röka som fanns att tillgå på den tiden. Kompisen tjuvtittade där en gång för att visa mig vad som fanns.
Hans pappa blev 90 år. Och han dog inte av rökning.

så nog kan det där med röklungor vara motsägelsefull. Det beror nog på andra orsaker varför de flesta är med mottagliga av röken/nikotinets nedbrytande effekt.

Men det handlar ju om passiv rökning i offentliga lokaler idag.
Och det är en helt annan sak.

På den tiden jag rökte och köpte tullfritt på flyget. Samma märke som hemma Prince. Det var ju en väldigt dålig affär. De var ju så löst stoppade att de tog slut på nolltid. Ändå köpte man dessa limpor varje gång man turistade.
http://www.tobaksfakta.org/Default.aspx?id=3115
Men ändå måste jag tillstå. Att, så länge jag rökte var det gott. Det var priset som avgjorde. Storrökare som jag var, en tjugoask per dag minst. Man måste alltid ha minst tre stycken kvar till nästa dag på morgonen, innan butiken öppnade. Annars klättrade man på väggarna.

På slutet blev det pipa hemma. Surt men gott det med.

Men att jag slutade ångrar jag inte en sekund. Helt plötsligt kände man när våren var på gång. Och hur häggen doftade.
Det var värt en hel del kan jag lova. Och sist men inte minst så kände man sig mycket fräschare i munnen .
Jag var storrökare i 47 år när jag bestämde mig för att göra ett långt uppehåll i rökningen.Minst 47 år skall jag vara rökfri
Axe, lycka till, själv har jag konstaterad KOL efter att ha rökt sedan 13-årsåldern, lade av direkt efter att jag fick beskedet för c:a 6 år sedan, med facit i lungorna så ångrar jag mig djupt att jag rökt överhuvudtaget.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem