Fredag 3 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Övrigt

En kriminell fråga

En kriminell fråga

Var inne på en hemsida http:// kriminellt.com som ägs av orginal gangsters och som hänger ut gelikar på nätet med namn, adress och personnummer. Skulle vara intressant att höra IS-medlemmarnas syn på saken.Är det riktigt att göra så. När i sådant fall ska man göra det. Efter 1:a gången eller 2: eller 3:e gången?. Någon speciell ålder?.Någon speciell straffpåföljd?.I och för sig tycker jag att dessa busar ska hänga ut sig själva oxå. ska man ta hänsyn till förövarens anhöriga exempelvis. Så frågorna är faktiskt många och ämnet är intressant.
Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Många vill hänga ut dessa kriminella, men frågan är då som jag skrev. När?.Efter 1:a gången.Kan man hänga ut en 15-åring eller i vilken ålder kan man göra det. I USA förekommer det. Ganska vanlig företeelse dessutom. Polisen besöker dessutom grannarna till kända pedofiler. Jag vill nog säga att frågan är knivig och är det rätt väg. Vissa affärer har vet jag hängt ut snattare så vilket straffvärde bör man sätta i sådant fall.
Där är ett problem med att hänga ut dömda pedofiler offentligt och det är att det finns faktiskt dom som sitter i fängelse för just detta brott och som, har det visat sig senare, varit oskyldiga. Ta tex den där Ulf som satt åtta år i fängelse för övergrepp på sin dotter. Det visade sig, när TV tog upp och granskade fallet, att han var oskyldigt anklagad. Nej, jag tror nog att vi ska överlåta åt våra domstolar att döma även om dom gör fel ibland. Men då ska inte allmänheten strö salt i såren. Det är illa nog att sitta oskyldigt dömd för ett brott som man inte har begått. Jag tycker det är hemskt med personer som begår övergrepp på barn. Jag förstår inte hur dom är funtade, men det händer trots allt att anmälarna påverkas av omgivningen till att erkänna något som kanske inte har hänt. Missförstå nu inte mig och tro att jag försvarar våldtäktsmän o pedofiler. Absolut inte - tvärtom. Där det är ställt utom allt rimligt tvivel ska det naturligtvis vara ett mycket kännbart straff.
Hänger de ut sina medlemmar också , kan man ju undra,,
Annons
Finns det någon på detta Forum som har varit fängslad för något brott. Vore trevligt att höra vad som är realistiskt.

Jag känner ett flertal privat. Men det är inget man pratar om. Det är som att man pratar inte om sina misstag. Det är "tabu".

Är fängelse rätta vägen. Är inte dödsstraff humanare. Tänk att sitta inne i
15-20 år. Verkar totalt sanslöst grymt.
Om ett straff på 15 - 20 år är sanslöst grymt vad är det då att bli våldtagen eller mördad
Vargo!

Vi tänker i olika banor.

Om jag nu har mördat någon. Skall jag då sitta i alla dessa år och ångra mig.
Vore det inte bättre att bli avlivad. Det verkar mer humant.

Men tydligen är fängelsestraff mer avskräckande än dödstraff. Annars hade dom ju ändrat på detta.

Jag märker att vi tänker olika Du tycker det är synd om brottslingarna
Jag tycker det är synd om brottsoffren
det är ju konstigt att perspektivet alltid är i en riktning

jag jobbade i många år tillsamans med en person som i samhällets ögon,
var mördare, som satt av tiden och , jag kan inte minnas att den personen var annorlundare än någon annan.
Jobbet klarade han gallant, och den sociala kompetensen var det ingen som klagade på.

så mitt svar är , ingen har rätt att ta någon annas liv.
men att leva med öga för öga mentalitet , ger inget bättre samhälle
Har man blivit dömd för ett brott,
och domen blir t.ex. 5 år så skall dessa åren avtjänas!
Inte som nu kanske knappt halva tiden !

Däremot skall inte personens namn m.m.
annonseras ut innan dom fallit!

När straffet avtjänats (hela) skall brottet s.a.s. vara sonat !!
pensionär!

Har du suttit inne i 5 år så är straffet inte avtjänat. Allra minst sonat.

Vad skall du göra när du kommer ut. Ta på dig en svart peruk och öppna en
pizzabutik i din morfars namn. Det finns inte annat.

Samhället är grymt.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem