Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Surströmming i kväll - Sugen?

Surströmming i kväll - Sugen?

Vill bara göra er sugna på vad jag/vi ska äta ikväll - SURSTRÖMMING, MANDELPOTATIS, LÖK, CREME FRAICHE, ÖL och några snapsar och vatten.
Återkommer med rapport.

PS Vore kul om alla ISare/alla historieberättare vore med.
En tanke - länge sedan med roliga historier DS
Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Surströmming är ju gott! Fisken är vare sig sur eller rutten som många tror. Surströmmingen är jäst, eller som man säger: konserverad genom fermentering.

Sill och strömming är i övrigt samma fiskart, men i större delen av östersjön så kallas den strömming, medans man i t.ex. i Västerhavet kallar det för sill.
Jag var med om en fadäs angående surströmming när jag jobbade i Älmult på ett företag som tillhörde IKEA. Det var en jobbar kompis som tänkt sig prova surströmming på jobbet och det gjorde han. Han öppnade burken i matsalen och det gick rätt in i fläktarna så efter en stund så avstannade arbetet helt och ut i matsalen stormar basen och undrar vad i h-e försigår här. så efter denna episod i mitt liv så...Surströmming nej tack. Vad är det för fel på grillade revben?
Haha, surströmmingsburkarna ska man helst öppna under vatten för att undvika att det sprutar och har sig.. :P
Annons
Birger glömde Du inte tunnbröd ?
Det vill jag ha och rulla in sill, potatis, lök, och gräddfil i !!

Jag kan inte säga att det är gör gott med det blir en viss
feststämning runt i kring ätandet!!
Vargo - du jämför väl inte surströmming med rökt ål? Då antar jag att du inte har smakat något av det. Jag har ätit surströmming så sent som förra helgen och det går alldeles utmärkt att äta den men jag förstår bara inte vitsen med det. För mig är den ganska smaklös. Doften/Lukten är överdriven. Inte är det så farligt som sägs. Det finns värre saker att yvas över. Nej, låt dom som gillar surströmming göra det bara dom inte kräver att alla andra ska göra detsamma. Påpekas bör kanske att jag är från Skåneland men för tillfället bosatt i Piteå i Norrbotten. Men inte ens alla Norrbottningar gillar surströmming även om dom är få. Ål däremot är en delikatess. Men självklart är smaken som baken - delad. Jag brukar säga att det bästa med surströmming är snapsen. Normalt gillar jag inte snaps men när jag äter surströmming är den ett måste.
xyz! När du säger att surströmmingen inte luktar, den doftar så har du fel enligt mig.

Jag skulle mer påstå att den stinker!
Har faktiskt testat surströmming och det faller inte mig i smaken, håller med jigsaw.
Vad är det för fel på grillat?
haha , har man torkat upp efter 400 exploderade surströmingsburkar som varit i solen och jäst i ett skylltfönster. Då vet man hur surströmming luktar
Göcke - jag förstår att det luktade. Jag hade för många herrans år sedan en burk med pilsnerkorv stående i skåpet då den plötsligt exploderade. Jag lovar - värre än så kan det inte ha luktat. Men det berodde nog på att produkten hade jäst för mycket och börjat ruttna. Samma sak med dina surströmmingsburkar, Göcke. Klart att det luktar värre än vanligt då.
Surströmming luktar en frän doft av ägg tycker jag. Så inget att gnälla över den doften.. Hmm, äggfis ungefär, men what da fuck..

I övrigt så tycker jag inte att surströmming är smaklöst.. Smakar väldigt salt tycker jag.. :)
Ja, må vara att det smakar salt men inget annat. Din luktbeskrivning kan nog stämma ganska bra.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem