Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Surströmming i kväll - Sugen?

Surströmming i kväll - Sugen?

Vill bara göra er sugna på vad jag/vi ska äta ikväll - SURSTRÖMMING, MANDELPOTATIS, LÖK, CREME FRAICHE, ÖL och några snapsar och vatten.
Återkommer med rapport.

PS Vore kul om alla ISare/alla historieberättare vore med.
En tanke - länge sedan med roliga historier DS
Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: «1 2 3

Till er alla.

Jag äter Surströmming och tycker att det är gott, tvingar inte heller någon att testa denna delikata maträtt, var och en äter vad den vill, dock avstår jag Kräftor.
Kräftor som är så gott.. Det åt jag i förrgår!

Själv avstår jag från bläckfisk och musslor, snorgärs och mört, men i övrigt äter jag i mig det mesta.. :P
Stackars Er som aldrig vågat inmundiga den underbara fisken...kalla den sill eller strömming (samma fisk) O du...jämför den inte med rökt ål.....
Är det så´n som är smaklöst så är det väl ål
Surströmming är inte sur...den är jäst. Smakar salt...så du som inte tyckte det smakade nå´t, måste sakna smaklökar helt,
Det där med lukten är överdrivet. Öppnar man en burk som man den ska öppnas, så är det en väldoft som sprider sig. Men det som är rutet luktar illa, oavsett om det är fisk eller kött.
Ät den som tidagare personer beskrivit....det är en delikatess...fråga den berömda krögaren Lallerstedt......L
Annons
Rapport från festen:
-Som vanligt en mycket trevlig afton med god Oscars surströmming med tbh.
Mådde som en prins vid 24-snåret när det var sängdags.

Pensionär - visst hade vi tunnbröd lite olika sorter. Jag föredrar Korntunnbröd.
Sedan hade vi även höjdaren Västerbottensost.

Råvaran till surströmming fångas till stor del utanför Höga Kusten där även de flesta salterierna finns.

Att dra in Kräftor i den här tråden gillar inte surströmmingsälskare. Odjur från Turkiet är väl inget att framhålla.

"Stackars Er som aldrig våga" - håller med skrollan 1.

(Förstod att Surströmmingsämnet skulle locka fram både + och -)

Solen skiner och ikväll är vi bjudna på middag, älgköttsgryta skulle det bli. Det duger det med. På måndag om en vecka börjar älgjakten här uppe i Lappstockholm.

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem