Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Problem med internetanslutningen

Problem med internetanslutningen

Idag började min bärbara dator att krångla.
När jag skulle ut på Internet så visade det sig att det inte fanns någon anslutning till Internet.
Jag kör trådlöst modem och har två datorer anslutna till modemet.
Den stationära funkade, men inte den bärbara. Där stod när man klickade på ikonen nere till höger, ANSLUTEN MEN ENDAST LOKALT?

Sedan höll jag på flera gånger under dagen och ibland fick jag igång anslutningen genom att gå in på nätverk och delningscenter och klicka på min anslutning, men varenda gång datorn startade upp ur viloläge så var problemet detsamma.
Jag har inte gjort något med datorn, som funkade tidigt i morse utan problem.

Kör Vista Home Premium och datorn är HP DV6-1120
Någon som har en aning om vad som är problemet?
Antal svar på detta inlägg: 29
Sidor: 1 2 3 Nästa »

prova med att starta om datorn, hjälper inte det så stäng av modemet och datorerna,starta igen om en halvtimme så kanske det funkar. Du måste nog logga in på nytt igen med anvädarnamn och lösenord till internet. Jag tror det ska hjälpa. Lycka till
Jag vet ej något om detta fel.

Om man i stället högerklickar ikonen så får man 6 alternativ att välja på.
Bla. "Diagnostisera och reparera".

Jag kan tillägga att jag har Telia 3G trådlös anslutnng med Huawei modem.
Det verkar som om att ditt trådlösa ntverkskort inte vill gå igång efter viloläge

Om du använder dig av sladd till modemet, funkar det då?
Bara en undring, är inte så väldigt insatt i detta.
Annons
Hej.

Har samma problem men då även när datorn INTE går in i viloläge.


Har skaffat en backup på problemet.

När det inte fungerar så sätter jag in en nätverkskabel och sen går det igen...

Dock så strular det även när jag har sladd :(

Har inte fått reda på vad det kan vara men det är J*vligt irriterande iallafall.

Fel på modemet?
På min förra HP Laptop som nu gått i graven pajade Nätverkskortet. Jag köpte ett fristående USB drivet. Man installerar drivrutiner med en CD.skiva. Kostar några hundra.
Mitt hette Gigabyte. Det självsökte vid start av datorn och fungerade utmärkt. billigare än att serva datorn skulle jag tänka mig. Men datorn gick i graven av helt andra orsaker.
Lämnar man på verkstad kostar det ca 500 kr i timmen. + material/nätverkskort. Om det nu är det som är felaktigt.
Eftersom den stationära fungerar , och om den ansluts trådlöst, så är det mindra sanolikt att det är router/modem som strular utan den trådlösa nätverket i den bärbara.

och att det är en bärbar HP så kan det vara ett rent hårdvarufel eller bios uppgradering som fixar till det, om det inte har komit strax effter en microsofts uppgradering.

HP supporten vill nog att man backar till fabriksinställningarna för att kolla detta felet.
Tack för synpunkterna. Jag glömde att skriva att jag även provade med att sätta i en nätverkskabel, men det hjälpte inte heller.
Jag fattar inte att den hittar modemet, för det måste den ju göra eftersom den hittar nätverket, men inte sedan kommer vidare.

Datorn är ju tämligen ny, så garanti finns ju kvar,
Nu på morgonen så hoppade den igång igen från viloläget, men man kunde se att ikonen ändrade sig. Först från OK. Sedan blev det ett rött kryss och sedan så så kom en liten kul varningskylt och sedan ok igen.
Detta gick dock tämligen fort.
PerAsk , gå in på HP sidan och kolla om din model har några nya uppgraderingar.

du kan ju testa med att rensa dns tabellen , det gör du genom att starta komandotolken i adminläge i vista och skriv
ipconfig /flushdns
Du kan testa att gå in i kör och slå ipconfig om du har vista eller xp så slå cmd för att komma in i kör

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem