Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Problem med internetanslutningen

Problem med internetanslutningen

Idag började min bärbara dator att krångla.
När jag skulle ut på Internet så visade det sig att det inte fanns någon anslutning till Internet.
Jag kör trådlöst modem och har två datorer anslutna till modemet.
Den stationära funkade, men inte den bärbara. Där stod när man klickade på ikonen nere till höger, ANSLUTEN MEN ENDAST LOKALT?

Sedan höll jag på flera gånger under dagen och ibland fick jag igång anslutningen genom att gå in på nätverk och delningscenter och klicka på min anslutning, men varenda gång datorn startade upp ur viloläge så var problemet detsamma.
Jag har inte gjort något med datorn, som funkade tidigt i morse utan problem.

Kör Vista Home Premium och datorn är HP DV6-1120
Någon som har en aning om vad som är problemet?
Antal svar på detta inlägg: 29
Sidor: «1 2 3

... Eller omconfig
Gollum1 va menar du
Drivisar har jag ju laddat ned. Omconfig vad?
Jag har provat att inaktivera Norton men det märks inte någon skillnad
inaktiverat norton? jag hoppas att du har en router eller annan brandvägg igång om du gör det. var därför jag sa prova ett annat säkerhetsprogram för en total avaktivering kräver en omstart dessutom och sitta utan brandvägg är inte att rekomendera
Annons

Jag har provat att köra både Vista och Windows 7 (testversionen).
Men nu har jag gått tillbaka till Win XP Prof. igen och nu är
det nästan aldrig några problem längre.
Och jag kör med Norton-program.

Någon enstaka gång har det varit problem med internetanslutningen men det har hittills alltid löst sig när jag stänger av strömmen till modemet
( för både kabel och trådlöst ) och sedan efter ca 1 minut slår på strömen igen.
En gång var jag tvungen att trycka in reset-knappen på modemet och sedan starta om modemet och skriva in koden igen.

Jag kommer att fortsätta med Win XP tills det finns något annat som tycks ha fungerat bra i ca ett år innan jag byter operativsystem.
Nu har jag testat allt utan något resultat. Datorn funkar iof hyfsat, men då den startar upp efter viloläge så hänger inte uppkopplingen med riktigt och det retar mig lite.
Ska framöver testa med att gå över till kompisen och prova hans anslutning, med det dröjer en vecka drygt.
I övermorgon far vi till Malta. Tanken var att se fotboll Sverige Malta men än så länge är biljetterna svindyra 2400:-.
Vi får se om vi kan få tag i några där annars får det bli en pub någonstans.
PerAsk , gör en image på din disk eller backup, och kör in recoveryläget, enbart för att kunna se om det är hårdvaru eller mjukvarurelaterat, det är samma test du måste göra om du skall sända in den för garrantirep.

orsake att jag nämner detta är att HP har haft en serie nätverksdelar som har betet sig som din, och du kommer inte runt det problemet utan att göra min test.

fungerar det i det läget , så kör du tillbaka imagen, annars är det HP service som gäller
OK
Tack Göcke
PerAsk , alternativet till detta är om du kör två olika OS och båda trådlöst, lägger Vista av , så titta på om du kan uppgradera microkoden i din router, en del routrar har fått uppgraderas efter sp1/sp2 i vista
Göcke
Har bara ett trådlöst modem. Ingen router och jag kan inte påverka den speciellt mycket.
Finns ingen firmware att ladda ned heller.

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem