Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Discovery

Discovery

Landade på jorden i morse igen kl 02,53.
Allt gick bra med deras arbete uppe på stationen. ganska otroliga bilder man såg på tv:n när man såg färjan för första gången efter 14 dagar uppe i rymden, tyvärr så var det antagligen den sista färden för herr Fugelsand.
Jag lyssnade lite på deras snack i studion ,och då kom det fram att det kostar endast 80 kr /person att bekosta HELA rymd programmet ,varav 15% av 80 kr gick till bemannade uppskjutningar .
Så jag hoppas att de blir en vidare utveckling av detta rymd program som NASA nu jobbar med ,varför då undrar ni ? ja för det betyder väldigt mycket för forskning inom teknik å miljö .
Se bara vilken utveckling det blivit med solceller på våra hus tak idag, teknik som använts länge inom rymdforskningen .

Så vad anser ni?, ska Sverige fortsätta vara med i det europeiska rymdprogrammet
ESA??

Antal svar på detta inlägg: 27
Sidor: 1 2 3 Nästa »

För egen del hade jag hellre sett att man satsat dessa 80kr/person på cancerforskningen, ser de här rymdprogrammen som en lek för välbärgade pojkar som vägrar växa upp.

I mina ögon är en lösning på cancerproblematiken mer angeläget än solceller på taket.
Som dina allierade då i regeringen, ställ den frågan där, å se vad du får för svar där.
Så vad har cancer med rymden att göra ??? finns även forskning inom cancer i rymd programmet ,
Men hur går då dina tankar om det förlovade landet i väster,? som du då älskar så högt, har ett program med 9 resor varav 6 resor är kvar ,å först nu börjar Obama att fundera hur det skall finansieras i framtiden ,å nu har Obama även sett till att en kommission som skall utreda detta jobbet.
Men låt mig vinkla saken lite north nej per66 menar jag
Om vi nu ska ta NASA som tex som är den enhet som nämns mest i dessa sammanhang vi kan ju bara spekulera i hur många miljarder USA pumpat in i detta program , OCH sparat i andra änden tex äldrevård ,sjukvården mm ,eftersom jag vet hur det funkar med detta i USA .
Har du inte försäkringar eller välbetald lön, ja då sitter du i klistret ganska väl,
kolla på de hemlösa ,när var och hur har USA tänkt tackla dessa problem, ställer jag som motfråga då till dig per66 ????

Lite off topic ,men jag ville vinkla det lite / fjällkobonde

80 kr per person, måste i så fall vara beräknat på hela jordens befolkning.
Lär nog inte räcka långt åndå.
Drivkrafterna bakom rymdteknologin är till 100% miltära intressen. USAs målsättning är att inom 1 timma från beslut till verkställning kärnvapenbomba vilken som helst plats på planeten jorden. Därav detta enorma slöseri med resurser.
Annons
batcho2

Ja, å det är väl ingen hemlighet ,det har väl alla förstått länge nu.
Bra vinkling
Förstår inte riktigt vad mina synpunkter på USA har med denna tråden att göra, men starta en tråd om du vill ha en diskussion.

North
Ha,Ha Någon fuffens har dom nog för sig däute i rymden... annas vore dom nog inte där!!
Nä det tänker ja inte göra per66?? tyvärr
bra synpungter! ett syfte med rymdfärder kan ju vara att alltet skapades vid big bang ej som några förvirrade pastorer i guds armee förespråkar
Jag tror inte att alltet skapades vid BigBang.Jag tror på ett oändligt universum där BigBang motsvarar mindre än en droppe i havet
du har fel Vargo men rätt ändå Big Bang skapade allt och nu vilar det på oss att förvalta detta under till ett anständigt liv

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem