Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Skamlöst UD

Skamlöst UD

Eftersom jag inte har pressens förtroende att yttra mig fritt om myndigheternas agerande i Asien katastrofen, så måste jag ju spy min galla någonstans, så varför inte här ?

Jag har följt denna mycket bisarra och skrämmande naturkatastrof från morgonen den 26: December, men det är först nu, efter att ha fått höra alla inblandade, i en åtmistonde inte alltför nyanserad version, som jag väljer att kommentera.

AVGÅ!

Men innan ni gör det, alla ni ansvariga, så betänk det onda ni har utsatt alla dessa redan drabbade svenskar för. I ett land där du beskattas till du står på dina knän och ber om bidrag, trots att du arbetar fullt tid, möts du av denna till synes oändliga inkompetens!

Vad är det för utrikesminister vi har ?

Är hon representativ för Sverige ?

Ett sådant klent agerande från en myndighet borde vara straffbart, och gärna i den övre skalan!

SKÄMS SKÄMS SKÄMS

När jag bevittnade sammanfattningen av UD & Statens misslyckande. Eller var det ett misslyckande, för att vara det så måste man väl försöka ? Ja i alla fall....... Jag skämdes för att vara Svensk, det måhända finnas många anledningar genom tiderna då Svenskar skall och bör skämmas för sina folkvalda, men det här var första gången i mitt liv som jag hade känslan av skam för deras agerande.......

Det var något jag inte vill uppleva igen.........

Det är för mig helt otroligt att människan fortfarande innehar sin tjänst som utrikesminister! Det är hon som bär det yttersta ansvaret!

Hade agerandet skett inom ett bolags normer, så hade hon åkt fortare än Refaat hunnit säga "doktorshatt".......

Fy Fan rent ut sagt!

Minion IT - Direkt från Skamvrån någonstans i Svedala
Antal svar på detta inlägg: 32
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

Uschjaaaa. vad vi alla överreagerar i Svedala. Vi kan ju alltid välja andra och mer kompetenta i Geografi mm.
Risken är ju bara att vi får några andra att gnälla på.
Men det gör vi ju så gärna. ;)

Eller som ett par av de inblandade/drabbade sa som var med om vågen, vi vill ju bara att det skall ta slut någon gång alltså. all disskussin alltså. Så att vi slipper bli påminda av andra hela tiden.

Själv så tror jag att vi kommer att skylla jorbävningen och vågen på regeringen i tiders evighet. För så är vi svenskar funtade.
Hade de reagerat rätt innan det hände så hade aldrig vågen hänt eller?
Som sagt tiden som varit kan vi inte göra ogjord, men nu och i morgon kan vi försöka påverka.

Ha en bra dag , ta vara på er och lek med barnen i snön.
Livet är för kort att gnällas bort.

mvh // göcke
Vadå? Blev du överaskad eller?
Hela regeringen var nog strängt upptagna med att snika åt sig lägenheter och doktorshattar.
Det tog några dagar för dem att ta sig samman efter all gratissprit de druckit under helgerna.

But then again - who cares ..

Det är bara history repeating .. Till dem som har skall varda givet ..


Svar till Göcke //

citat -"Livet är för kort för att gnällas bort"

Säg det till dom som satt på bergen och väntade i nästan en vecka och väntade på lite hjälp från sitt land, allt medan alla andra länder hämtade hem sina anhöriga. Vi pratar om en naturkatastrof av gigantiska mått! Och du pratar om att gnälla?

Du kan inte vara speciellt insatt i ämnet om du väljer att bagatellisera den svenska myndighetens insats!

Detta är ju en tydlig fingervisning om politikernas inkompetens!

Hur kan man agera så ?

Dom har visat prov på en enorm inkompetens, och om man väljer som du, att sticka huvudet i sanden för att inte se, eller helt enkelt väljer att glömma, då kommer det med all sannolikhet att upprepas i oändlighet!

Det är vår skyldighet till dom drabbade att se till att något sånt här inte inträffar igen! Det är inte vår skyldighet att glömma, sluta prata om det, eller helt förtränga det......

Du kanske är så avtrubbad av din livserfarenhet, och det sätt du har blivit behndlad av myndigheter på, att du helt enkelt har gett upp?

Det har inte jag... det är därför jag röstar varje gång jag kallas!

Din ton antyder dessutom att mitt resonemang skulle skylla själva katastrofen på regeringen ?

Ärligt talat......

Jag tror att din inställning skulle ha varit en helt annan om det var du som sprang omkring och letade anhöriga, medans vår utrikesminister och dennes anställda satt i sina hem, och inte ens åkte till sina arbeten för att ta ett riktigt beslut!

Annons
Okey Minion IT
För att göra det klart för alla varför jag reagerar som jag gör och har gjort hela tiden. Och kommer att göra, inget kommer att förändra detta.

1. Jag hade anhöriga och vänner där nere
2. jag viste om jordbävningen
3. jag viste om vågen
4 jag visste om omfattningen innan det skrevs om det. i media.
och innan ni hade vaknat här på forumet och böjade skriva om det.
5 jag förstog vidden av det innan de som var där nere i kaosett
förstog att det inte var en lokal händelse.

Så jag ber er att låt oss drabbade få bearbeta det som har hänt utan att en massa lekmanaräddare och förståsigpåare förklara vad som skulle ha gjorts. Tids nog kommer det fram var det var som brast och det kan skapas en slimmad organisation som kan opperera över hela världen utan att alla myndigheter behövde kopplas in. Men vid den tidpunkten så hade lilla sverige inte den organisationen.
Och det kommer att ändras rutiner på många håll var så säker
efter detta.

Sedan så har vi glömt att det bor och arbetar svenskar där nere
i just Thailand och att det fanns svenskar på semester som gick
i tjänst för myndigheternas räkning eller jobbade frivilligt.
Än en gång Ett stort tack till alla dem och alla Thailändare.

Så för mig gäller det bara att detta får ett slut.
det kan aldrig göras ogjort.
Och att vi bygger någott bättre av vetskapen av detta.

Så min uppmaning gäller forfarande
Bli medmänniskor och bry er om varandra och hjälp varandra.
Innan ni vet ordet av så kan ni behöva vänner och nära att bearbeta er sorg med.

mvh // göcke

Göcke! Det är fler än du som är drabbad, det är fler än du som har nära vänner eller anhöriga i det drabbade området.
Du gör som du vill. Men jag anser att det är varje svensks förbannade skyldighet att se till att den byråkratiska inkompetens som fördröjde räddningsinsatsen från Sverige stoppas.

Och min uppfattning är att en stor del av den byråkratiska maktfullkomligheten bottnar i Socialdemokratin och deras dyrkan av förmågan att vända papper.

Det är inte Laila Freivalds fel att Sverige inte kunde reagera, det är det system som Laila (och vi alla) är en del av som fallerade. Bryt systemets maktfullkomlighet så har Sverige större chans att agera nästa gång nånting inträffar.

September, 2006...

Jag respekterar dina åsikter Göcke.

Men jag tycker att det är fel av dig att gå in i diskussionen och be mig att inte diskutera ämnet. Bortsett från dig, och dom anhöriga i din omgivning, så finns ett stort behov av att prata om detta.

Detta är ju ett öppet forum, där ämnen inte skall styras av dig ?

Eller ?

För att det inte passar dig, så har du väl ingen rätt att gå in och avbryta diskussionen ?

Envälde ?

Åsikts kontroll ?

Brott mot yttrandefriheten ?

Det passar sig inte riktigt här, eller tycker du det ?
Tycker jag känner igen den här diskussionen från en tidigare katastrof. Den katastrofen hette Estonia. Samma kritik då som nu, och politikerna sa att dom lärt sig. VAD har dom lärt sig? Inte ett dugg, och så kommer det att bli i fortsättningen också om inte EN MASSIV KRITIK framförs. Det håller inte att bara knyta näven i fickan, och så är allt överstökat. Dom måste fatta att dom gjort fel… om dom nu har den intelligensen. Min sambos syster och hennes man omkom där nere, och jag acceptera inte den flathet som regeringen uppvisade. Jag håller med Minion IT och Anders till 100%!!!!!!
Till Minion
Jo med det vet du väl Minion, att det är Göckes och BARA Göckes sak att bestämma vad och hur det skall diskuteras här.
Han är ju Moderator juu.
/B
Göcke
Du vill att vi skall tiga still i klassen för att det skall få ett slut.
Tyvärr är nog så att den händelsen varken har en början eller ett slut.
Det är inte första gången människor råkar illa, inte heller sista.
För en del är lösningen att prata , hitta syndabockar, tänka och planera. För andra att försöka glömma och gå vidare.
Det finns inget rätt eller fel i det, bara att det måste ges utrymma för alla sorter. Detta tex är ett utmärkt ställe att ge plats åt tankar och funderingar.
Och de som hellre vill glömma får väl låta bli och läsa då.
/B
Ps. Jag har också vänner som befann sig mitt i infernot på stranden i Pukhet.
Finns det nån som har tips på ett annat forum?
/

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem