Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Skamlöst UD

Skamlöst UD

Eftersom jag inte har pressens förtroende att yttra mig fritt om myndigheternas agerande i Asien katastrofen, så måste jag ju spy min galla någonstans, så varför inte här ?

Jag har följt denna mycket bisarra och skrämmande naturkatastrof från morgonen den 26: December, men det är först nu, efter att ha fått höra alla inblandade, i en åtmistonde inte alltför nyanserad version, som jag väljer att kommente...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 32
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Istället för att hacka på något som vi inte kan backa och göra om
så kom med bättre förslag om hur man skall göra för att det inte
skall upprepas igen i framtiden.
Eller rättare sagt göras bättre vid nästa katastrof, för ingen är den andra lik, man kan bara dra paralleller.

Sen vill jag påminna att detta är en organisationsfråga inte en enbart politiskt relaterad fråga. För skulle det vara en ren politisk fråga, så bör alla politiska partier ta åt sig skit i denna fråga.

Minion IT jag avbröt inte denna diskussionen, jag medelade mitt missnöje med att det aldrig tar slut i denna diskussionen av kritik.
Nu måste vi samla oss att ta lärdom och göra förändringar som
passar verkligheten som kan uppstå istället för att snegla bakåt.

nästa katastof kanske är på hemmaplan. eller drabbar hela världen. vem vet.

och har vi inte samlat in information om hur det fungerade eller inte fungerade och rättat till det så kommer vi inte att kunna göra det vid nästa behov av katastofhjälp till enbart nödställda svenskar.

Anders, visst skall förändringar göras tycker jag också.
men mig veterligen så har vi aldrig råkat ut för en sådn här katastrof förut med så många svenskar inblandade, och alltså hade vi ingen sådan beredskap eller kunskap.
Men mig veterligen så har vi inte heller suttit med fingrarna i kors
vid andra olyckor utan att modifiera arbetsrutinerna efter dem.
Så varför skulle detta fall vara olika eller mer speciellare än alla andra.
// göcke
Svar till Göcke.

Jag skall citera dig och ge dig några svar, som en renmotsats till dina påståenden :

"detta är en organisationsfråga inte en enbart politiskt relaterad fråga. För skulle det vara en ren politisk fråga, så bör alla politiska partier ta åt sig skit i denna fråga."

//Skiten är inte riktad åt något seciellt håll, än mot den sittande utrikes ministern, som har det övergripande ansvaret.//

"Istället för att hacka på något som vi inte kan backa och göra om
så kom med bättre förslag om hur man skall göra för att det inte
skall upprepas igen i framtiden."

//I mitt inlägg så föreslår jag kraftfulla insatser på alla nivåer, men främst inom sittande administration, för att inte detta skall upprepas! //

"mig veterligen så har vi aldrig råkat ut för en sådn här katastrof förut med så många svenskar inblandade, och alltså hade vi ingen sådan beredskap eller kunskap."

// Helt riktigt så har denna typ av katastrof och dess omfattning aldrig drabbat Sverige tidigare, men att vi inte har resurser är ren lögn! Räddningsverket ringde UD redan 3 timmar efter katastrofen och erbjöd att skicka ett team på 35 personer med extremt hög utbildning för att hjälpa till vid sådana här katastrofer! Det tog 5 dagar innan UD tog emot hjälpen, trots ett flertal samtal och fax från Räddningsverket! //

Samma sak gäller för det läkarteam som L.U.G (Läkare utan gränser) erbjöd att skicka omedelbart!

Dessutom så kan jag väl säga att ditt påstående om att detta inte är en politisk fråga enbart, utan lika mycket en organisatorisk fråga? Vad är politikernas uppgift då ? Jag trodde det var att organisera Sveriges resurser och använda dom på bästa sätt ? Alltså är det i allra högsta grad en politisk fråga! Byt ut hela ledningen för UD, som har visat sig fullkomligt paralyserade och handlingsförlamade inför sin uppgift!

//Minion IT - Upprörd över inkompensen!
Dessutom så måste man komma ihåg att redan på ett mycket tidigt stadium så ringde reseorganisationerna på plats till UD och bad om hjälp.
/B
Annons
Minion IT vad är det för kraftfulla insattser som du rekomenderar.
För händelseförloppet där nere och här hemma så påverkar det
ju inte så mycket. Det är ju isåfall för framtiden som vi bygger om.
Bosse nämner resebyråerna , hade de fått mer bemyndigande så
hade de kanske kunnat ge bidrag med pengar och annat om man hade öppnat upp ett konto för behövanden.
och kanske andra organisationer för den delen också.
De hade också lokalkännedomen.



Göcke, jag börjar tvivla på dina kunskaper i frågan!
Du säger ”det är en organisationsfråga” och ” vi aldrig råkat ut för en sådan här katastrof förut med så många svenskar inblandade, och alltså hade vi ingen sådan beredskap eller kunskap”.
Vi har både en beredskap och organisation för sådant här, men den AGERADE INTE! Det är det som kritiseras. Räddningsverken (och många andra) gick och väntade på klartecken från UD, men ingen reagerade. Först på torsdagen kom klartecknet… alltså 4 dagar senare. Laila Freiwalds tyckte det var mycket viktigare att själv åka ner för att få en uppfattning om läget. Hon hade ju redan personal från, ambassaden, på plats som både faxade och ringde om hjälp. Vad gör henne till en så stor och kunnig katastrofexpert? Detta tycker du är hemskt att hon får kritik för????? Hur du kan indirekt förvara ett sådant agerande, är mig en gåta!
Jag tycker inte att vi ska göra samma misstag som efter Estonia. Tiga och acceptera. Det är det som vi får betala för idag.
Nä, in med lite fransk ”jävlaranamma” i er!!!!

Göcke...

Vad för insatser jag pratar om ?

Jag har ju upprepat detta ett flertal gånger, men vi kan ta det igen!

Jag har givetvis inte alla svar, men följande bör ses över!

* Bättre samarbete och kommunikation mellan Utrikesminister/UD/Konsulat/drabbade. Och här faller skulden i Asien helt på UD, som trots massiv media bevakning, uppvaktning av Researrangörer, räddningsverket, ambassader, anhöriga etc etc etc. inte agerade när dom behövdes på plats!

UD visste ju redan på morgonen att det fanns över 25.000 semestrande Svenskar i Området ? Om man då får se förödelsen på TV, så bör man ju dra slutsatsen att det bör ha funnits några Svenskar på stranden och i närområdet?

Skall man inte då, som UD / Utrikesminister omedelbart och utan omsvep, kontakta dom inblandade på plats för att ta reda på vilka behov som finns, och vilken hjälp skadade och saknade Svenskar måste få ta del av ?

Alltså, om du har svårt att se det uppenbara, och tro att alla Svenskar säkert klarade sig i situationen, utan att höra dig för om det, så tycker jag att du platsar väl in på UD!

Helt inkompetena!

Har aldrig i mitt vuxna liv hört om något så korkat, i alla fall inte i denna omfattning!

Eller finns det dom som tyckte att UD har gjort ett bra jobb ?

// Minion
Jag håller med er som kritiserar myndigheterna angående deras agerande i katastroffrågan. Det är viktigt i en demokrati att kunna kritisera regeringen och dess agerande. Jag tycker att det var svagt av alla partier att inte ställa regeringen mot väggen i från första början, bara för att Persson manade till nationell samling. Alla vettiga människor förstår väl att han gjorde det för att tysta kritikerna. Som väl var så vaknade Sverige ganska kvickt och insåg vad Persson och kompani höll på med. Jag påstår inte att det borgerliga blocket skulle ha skött sig bättre utan jag vill att det ska kosta att göra misstag, det skall svida - som det gör för oss vanliga dödliga. Om jag gör ett misstag t ex i trafiken så förlorar jag mitt körkort. Persson borde förlora sin rätt att delta i politiken!
Mvh
En sak som jag inte förstår i denna infekterade debatt.

När vi reser till plattser som drabbas av naturkatastrofer är det regeringens och UDs fel om det uppstår en naturkatastrof ?
och vi blir drabbade.
Har inte personen ifråga tagit en risk som så många andra risker vi kalkylerar med i livet. Och råkade vara på fel platts vid fel tillfälle.
Var inte valet frivilligt?

Det lindrar inte omfattningen, men det hjälper mig vidare.
att inte lägga skulden på någon annan.

skillnaden med denna katastrof var att alla vi hemma satt på första parkett och blev matade med bilder och ljud från morgon till kväll. Utan att själva kunna göra något.
Göcke, jo visst har man ett "ansvar" ett risktagande som man själv står för - men det är ju inte det som, åtminstonde jag, vänder mig emot - utan just våra folkvaldas flathet - inkompetens - att hantera situationen som uppstod.
Det är som du säger ett "risk" område likväl som Japan, Sanfransisco etc. Men skall inte då UD ha någon sorts plan på hur man snabbt hjälper Svenskar som drabbas av en stor naturkatastrof i välbesökta turistorter runt om vår jord, även om den katastrofen är på andra sidan joden?
Skall det inte finnas någon plan på hur man skall hjälpa hem överlevande, hur man skall kunna avlasta den inhemska sjukvården genom att ta hem "sina" skadade medborgare osv.

"Har inte personen ifråga tagit en risk som så många andra risker vi kalkylerar med i livet. Och råkade vara på fel platts vid fel tillfälle.
Var inte valet frivilligt?"

Jo men skall man inte få hjälp då? skall en rökare som kommer till akuten med andningsproblem avvisas med samma argument? Ett risktagande - du får själv stå för konsekvenserna?
Någon sa att "ge brandmännen i hjo resurser så skulle de löst detta bra mycket bättre än UD" Så sannt, det finns ingen tydlig ansvars fördelning här - ingen gör något o alla skyllar på någon annan. Men UD har det yttersta ansvaret o chefen där ÄR Laila - så AVGÅ.
Om em man går över gatan och blir påkörd av en bil, skall han då inte få adekvat hjälp på sjukhus för att han utsatte sig för fara.

DET argumentet håller föga Göcke!

Sverige HAR resurser och kompetens för att snabbt och smidigt bistå
ALLA människor vid naturkatastrofer. Vad som fallerat i detta specifika fall är myndigheternas flathet att agera.

Denna händelse måste få konsekvenser åt flera håll.

1. det måste inrätttas en trimmad organistion med kompetens och framför allt beslutsbemyndigande.
2. De politiker som stod handfallna måste träda fram och åtminstone erkänna att dom gjort fel och ta till sig av den erfarenhet dom nu fått.

Sen tycker JAG iofs. att Utrikesminstern har gjort sitt, men tyckte jag redan innan Tsunamikatastrofen.

/B



Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem