Tisdag 30 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Något växer på min hårddisk

Något växer på min hårddisk

Min dator har ett flertal gånger nu meddelat att det är ont om utrymme på enhet C: Varje gång har jag flyttat över bilder och musik m.m. för att få mera utrymme. Efter ett tag är det likadant igen, utan att jag har laddat ner någonting. Kanske några mejl som inkommit bara. När jag kollar mina mappar så märker jag under C:/User/Igge (där jag haft mina saker) att högerklickar jag på den och väljer EGENSKAPER f...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 53
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

Jag tror int att det är något farligt just Ntuser, Googla på det och du finner följande: http://grownupgeek.com/ntuser-dat . Däremot vet jag att Spotify "lånar" plats av sina användare-jag är en av dem...men jag har gott om plats. Lånet lär vara en förutsättning om jag fattat det rätt för att det ska funka. En sorts legal fildelning sas.
Jag HAR plockat bort massor från hårddisken C är på 78,7 Gb. D är på 111 GB. E är på 19, 3 GB. Ingen av D eller E "växer" Jag har flyttat över från C till E. Första gången, i höstas flyttade jag över alla bilder. Då blev det gott om plats på C. Sedan var det dags igen. Hårddisken full! Jag flyttade över all musik till E. Fick gott om plats igen på C. Sedan, nästa gång C blev full, nu för några veckor sen, flyttade jag över "Mina dokument" Men nu har utrymmet i C ätits upp igen. Jag har klarat mig hjälpligt genom diskrensning, men det har blivit mindre och mindre utrymme för varje gång. Tidigare idag fick jag en varning att jag hade 0 GB, samtidigt med ett stort rött X. Det verkar som att när jag använt datorn några timmar, så har mappen Igge blivit så stor att utrymmet är slut. Stänger jag av några timmar, så kan jag köra en stund igen.
Ska jag radera mappen Igge. Jag kan ju skapa användaren Eggi istället Jag har användare Anita och användare Gäst också på datorn, men där växer det inget. Datavirus har jag ju hört talas om, men inte cancer!!!???
Nu har den vuxit till 4,18 GB och jag har 1,15 GB ledigt på C
När det gäller spotify så , står den ju på automatik

använd inte mer än 10% av fri ledig disk yta
och i
använd som mest
kan man ändra till 1Gb
Annons
80Gb som C disk och sen låta flera användare ligga under usr på C.
är i minsta laget.
men det är en annan sak.

att växa så snabbt som du beskriver det, är inte Ok

om jag uppfattade det rätt , så ökade det lediga utrymet om du startade om datorn.

minska IE cachen om du kör den

men rensa cachen före innan du gör det.
Hur gör jag det?
verktyg /internetalternativ , webbhistorik

och under inställningar ändrar du hur stor cachen skall vara. efteråt.

när du ändå är igång, kan du ju kolla om disken förlorar utrymme om webläsaren inte är igång. och kontrollera vad som jobbar i datorn.
Hur har du det med växlingsfilen ? har du angett hur stor den får vara eller sköter windows den? jag misstänker lite svagt att den kan vara inblandad, om windows får sköta den så kan den växa när datorn är igång sen efter omstart minskar den och börjar växa på nytt.
zenit , du kan vara inne på rätt väg,
det kan även vara
System Restore & Shadow Copy service som är för stora, för en så liten disk som C:/ på 80Gb ,
iggesörping kör Vista
och det är under hans user det växer och vad det är som växer har han inte sett ännu.
mer har vi inte kommit fram till ännu.
Växlingsfilen kollar jag via aktivitetshanteraren och den står på ca
1942M -1944M /4337M. Är det bra????
Det virtuella minnets storlek
Den fil som används till virtuellt minne skapas automatiskt när du installerar Windows XP och den kallas även för växlingsfilen. Växlingsfilens storlek är dynamisk och kan variera mellan en minsta och en största storlek. Windows XP ställer automatiskt in växlingsfilens minsta storlek till en och en halv gånger storleken på datorns RAM-minne och den största storleken till tre gånger växlingsfilens minsta storlek. Om du till exempel har 256 megabyte RAM-minne på datorn blir växlingsfilens minsta storlek 384 megabyte (1,5 x 256=384) och den största 1152 (3 x 384=1152). Det är den rekommenderade storleken.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem