Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Avpå knapp funkar ej stationär dat

Avpå knapp funkar ej stationär dat

Hej
Min av/på-knapp har slutat fungera på min stationära dator, när jag öppnade framsidan och tittade bakom knappen och tittade inne i datorn såg det OK ut, det knäpper som det ska, men efter jag satte ihop datorn och satte i nät/el sladden så fanns ingen ström till datorn längre.
En kompis sa nåt om nätaggregat som kunde vara trasigt (kan bytas sa han),stämmer det???

Eller har nån nåt annat tips???
Antal svar på detta inlägg: 41
Sidor: 1 2 3 4 5 Nästa »

Nätsladden är isatt i väggen?
Självklart
kan klart vara många fel ..... vissa nätagregat har även en på/av knapp bak på datorn ..... sen finns det en säkring inne i själva nätdelen (då får man skruva isär den för att hitta säkringen)

Man kan även koppla loss kabeln (2 trådar) som går från knappen till moderkortet och mäta med en summer eller mätinstrument får att se om knappen är hel....

ja man kan byta ut hela nätaggregatet
Annons
Händer ingenting när du trycker igång den?
Har du hittat felet Brinken.?

Jag sylar en hel del med att skruva ihop (isär) gamla datorer så det hadde varit intressant att veta vilken lösning du kom fram till....

Nej
Jag har inte hittat felet. Datorn är stendöd.

När jag öppnade datorn så tyckte jag att det var för plottrigt för mig att hålla på med, (med tanke på alla kablar och sånt). Ska jag byta själv lär jag behöva svensk manual.

Såg iallafall vd jag har för modell.
Bestec ATX-300-12EB3

När jag googlade på det så kom jag bara till engelska sidor bl.a. Bestecs egen sida.

Finns den inte att köpa från nån svensk butik?
Tack på förhand
Brinken det är en vanlig 300w ATX nätagg, Clas i sjön har en på 400w
Bra talat Göcke.
Tack för svaret!

Såg att Clas ohlson även har ett 300w nätaggregat, den verkar passa min bättre (fläkten på samma sida som min nuvarande).

400w har fläkten på sidan, har det nån betydelse?

Är det nån skillnad på 300w & 400w, förutom strömförbrukningen?

Classe skriver att 400w har tystgående fläkt, står ingenting om det på 300w.

Passar båda i min dator?
det som har betydelse är om du får med alla kablar som du behöver, där kan det skilja, och det är att föredra en något högre effekt

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem