Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Avpå knapp funkar ej stationär dat

Avpå knapp funkar ej stationär dat

Hej
Min av/på-knapp har slutat fungera på min stationära dator, när jag öppnade framsidan och tittade bakom knappen och tittade inne i datorn såg det OK ut, det knäpper som det ska, men efter jag satte ihop datorn och satte i nät/el sladden så fanns ingen ström till datorn längre.
En kompis sa nåt om nätaggregat som kunde vara trasigt (kan bytas sa han),stämmer det???

Eller har nån nåt annat tips???
Antal svar på detta inlägg: 41
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Ju högre effekt (W) desto bättre, men kolla att måtten stämmer bredd. djup, höjd. sedan pm det skulle vara så att det inte antalet kontakter inte stämmer så finns det kabeladapters som man kan få tag på hos en datoraffär, men bästa är ju om det stämmer.

Här har du ett urval av nätaggregat med olika priser och effekt. Klickar man på en utav dom så ser man även en lista om var man kan hitta dom

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=436

Har man en "normal" datorlåda så borde ju klart dom flesta standard nätaggregat passa oberoende av om fläkten sitter på gaveln eller sidan

Har man en speciell datalåda typ HP-s som är något kortare (på djupet) så passar inte standard nätaggregat för dom är fördjupa (enligt egen erfarenhet)

ATX anslutningen (kabeln som ska gå mellan nätaggregatet) och till moderkortet är som jag ser anpassad till både 20 och 24 pins kontakter

Har man bara max 2 hårddiskar och 2 DVD/CD läsare och en diskettstation och kortläsare så finns det tillräckligt med anslutningskablar och blir t.o.m över
Hade själv samma problem för 2 veckor sedan och fick samma svar att det kan vara nätaggregatet.

Lämnade in den för reparation och när jag fick tillbaka den stod det på servicesedeln; Replaced GFX.
Annons
GFX har med grafikkortet att göra
Har bytit nätaggregat (500W inköpt på Kjell & Co), fungerar fortfarande inte. Datorn är stendöd, verkar vara allvarligt fel.Får väl kosta på att lämna in den på service, men nu finns ju inte PC-City kvar längre där den är inköpt för Ca 18 månader sen.
Detta är en standardgrej hos datorfixare.

Jag bytte grafikkort.

Men dom kör min fabriksinställning. Men det är ju inget man kan ta
betalt för. Därför kryddar dom lite extra.

Brinken!

Du skriver ju inlägg på IS. Lånar du grannens dator.??
En arbetskamrat till mig hade samma problem, att hans stationära dator inte gick igång heller. Vi trodde det var nät-agget. Men där var Moderkortet som hade gett sig..
Jag använder min gamla laptop men den är långsam & trög trots genomsökningar & fix av diverse fel, har bl.a. fått till svar att RAM-minnet för dåligt, sen antar jag att grafikkortet för svagt, (helskärmvisning slocknar efter nån minut).

Har kopplat in tangent bord, mus, skärm & skrivare till laptopen.
En kompis sa samma sak (att det kan vara moderkortet som var trasigt) då är det bara att plocka ur hårddisk och kassera burken .

Är det något mer som man kan åter använda? Jag har en Ca 5 år gammal data burk, som var slö & långsam, går det att flytta över minnen Hårddisk & annat) för att få den att funka?
En nackdel är att min nya stora Widescreen skärm inte passar (finns inget uttag på den,för stort uttag, passar ej heller på min laptop)jag använder min 5 år gamla lilla skärm nu.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem