Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Avpå knapp funkar ej stationär dat

Avpå knapp funkar ej stationär dat

Hej
Min av/på-knapp har slutat fungera på min stationära dator, när jag öppnade framsidan och tittade bakom knappen och tittade inne i datorn såg det OK ut, det knäpper som det ska, men efter jag satte ihop datorn och satte i nät/el sladden så fanns ingen ström till datorn längre.
En kompis sa nåt om nätaggregat som kunde vara trasigt (kan bytas sa han),stämmer det???

Eller har nån nåt annat tips???
Antal svar på detta inlägg: 41
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Det var väl El-Giganten som köpte upp PC-City. Har du garanti kvar, bör ju de ha tagit över villkoren /ansvaret tycker jag.

I Jkpg låg de båda vägg i vägg och idag finns endast El.Gig. kvar.
Ibland kan det vara så banalt som att batteriet är slut.
ca 20:- i kostnad är det värt ett försök. Tror det sitter ett CR2032 i datorn.

En kompis hade detta fel med att det inte gick att stänga av/på och mot alla tips så testades med byta av batteriet sedan var altt OK igen.
Det är bara att ingen av de datakunninga tror på det.
till widescreen skärmen borde ni ju kunna skaffa en adapter till vga

angående moderkort, så är ju de oftas de billigare
är det en 775sockel till processorn ,är ju ett moderkortsbyte, ett billigt alternativ

PC-City och Elgiganten står på samma grund, PC-City är idag Näthandel
och EL-Giganten tar garrantiåtagandena på orten.
Annons
Tack För svaren & hjälpen, ska titta/undersöka alternativ.

Stänger detta nu.
Vad är det för batteri?
Var sitter det nånstans?
Batteriet är ju till för att hålla klockan och datum i drift när man stänger av strömmen. Men troligen fler funktioner att underhålla.
Det är ett knappcells batteri ungefär i storleken av 1-krona. Det bör du se så jort du tar bort sidostycket. Annars tror jag Göcke kan säga exakt placering som har plockar fram ur sin minnesbank.
Jag hittar inget batteri.
exakt Fysisk placerin , kan jag inte säga , när jag int vet vilket moderkort det är
men det ser ut som den röda pilen visa
[http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/03813.jpg] . .
Tyvärr hittar jag inget batteri i min dator. Finns det i alla datorer, kan det se annorlunda ut, sitta dolt?
Göcke vet allt ... ok stäng tråden ...


för er som är kvar så kan jag några tips ..

ta ur alla instickskort i datorn .. och ta ur minneskretsarna
starta nu datorn då borde du få en felkod i pip ljud

ta den koden och skriv upp felkoden (pip pip )sen sätter du i del efter del och ser viken felkod du får sen .. så kan du felsöka en dator .. och få rätt diagnos

om du inte får någon respons när du startar datorn och har avlägsnat alla komponenter som är externa så är möjligheten att ditt moderkort är gonatt väldigt stor ...

nu kommer Göcke att börja tugga igen men skit i det .. jag har rätt ...

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem