Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

rasism

rasism

Nöjd nu...eller
Antal svar på detta inlägg: 41
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

... fast det finns verkligen en organisation som
kallar sig för 1212
Får ju bara säga att jag tycker detta är så jäkla sjukt. Allt som kan kopplas till "rasism" gör det. Liksom det var ju samma sak när jag gick i skolan för några år sedan, då fick jag inte har sveriges nationalsång som melodi på mobilen när det ringde, för det var rasistiskt. Det har gått helt klart för långt!!
Eric Sverige nationsången är starkt
jag tycker det var rätt skolan regler. det inte jag säger.
jag följde inga skolregler precis
men ändå tänkt dig själv du är invångare eller invandare inte roligt precis.

kolla denna länk
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,631654,00.html

flesta tar inte illa upp men många tar det allvarligt
Annons
Finns det inte en glass som heter magnum white (E det inte rasistiskt mot oss svennar eller?) Jag har inte hör att det e rasistiskt ?
Kan det vara så att det som håller på att tjaffsa om detta har lite att göra på jobbet och måste markera sig för att få bidrag?
Jag tycker att våran nationalsång är fin, och tycker att vi skall få behålla den lika mycket som att andra får behålla sin. Jag tror att många invandrare ej har något mot våran kultur. Jag tror att det är vi själva som går lite över gränsen. :S
Nu har det fan gått ett steg för långt, alla vill vara med i tidningen med de här j*vla glassnamnen...

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,633308,00.h
tml

Skulle vilja se en undersökning bland ett stort urval av invandrare i Sverige, där de skall fråga hur många som känner sig direkt förtryckta/diskriminerade och kränkta av dessa 2 glassnamn!
Pust!
man kan tolka allt som man vill här i livet. Börjar att bli lite tjatigt.

88 står också för puss o kram , som hällsningsfras i slutet av en kommunikation radioamatörer emellan när man använder sig av de så kallade Q-förkortningarna
Jag misstänker att den förkortningen är äldre än det som den refererar till i artikeln. och att det har funnits radioamatörer innan nämnde man var torr bakom öronen.
mvh // göcke
Men den nazistiskt relaterade 88:an förkortningen, är det någon som vet hur gammal den är? Glassen kom ju 1964. Det skulle ej förvåna mig om glassen är äldre en den nazistiska betydelsen.. :P
vad menar du?
Att folk inte kände till att h var den 8:e bokstaven i alfabetet 1964 ?
Eller att begreppet "Heil Hitler" inte var känt för omvärlden?

morse koden som 88, kom till redan på 1850-talet
de är helt ute och cyklar, läs historien.
Att dra sådana här paralleller är ju helt absurt.
Att Hitta nummerkombinationer för ord är ju ett gammalt knep
för att göra det svårare att se vad det står.
Men även ett sätt att förkorta ordströmen.
Och den leken har människan roat sig med ända sedan den lärde sig att skriva.
Varför då göra ett så stort väsen av detta?
är det bara uppmärksamhet som någon vill ha!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem