Måndag 6 maj 2024 vecka 19
Forum
Kategori: Övrigt

Sj sj gamle vän.

Sj sj gamle vän.

http://www.youtube.com/watch?v=-_V_tUWCMOs
fixa julfirandet i god tid..
Antal svar på detta inlägg: 27
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Aj aj aj... nu börjar det ta hus i he....e, eller hur man uttrycker det.

Vad är orsaken till detta kaoset?

Vem eller vilka har orsakat att så många aktörer använder SJ´s järnväg?

Men att återgå till som det va förr det går naturligtvis inte...

Ju mer aktörer ju sämre järnväg????

loket55!

Hur många gånger har du kört ditt lok mot rött ljus. Ingen gång. Då hade du
inte kunnat skriva ditt inlägg.

Förut hette ju allting SJ. Då kunde dom inte skylla på varandra. Varför har
dom delat upp allting. Konstigt! Så är det inte i Kina. Där står staten för allt.
Men tågen krockar, spårar ur och "djävlas" där oxå.

Nu skall tågen visst gå i 300 km/tim. Då vill inte jag vara med. Ugh,ugh!
När det blir magnettåg som går på egen räls uppe på stolpar. Då vågar
jag åka tåg igen. Det verkar säkert. Men så länge det finns terrorister så
är inget säkert.

Sitta på ett trasigt tåg i timmar utan information. Det har jag gjort. Fy f-n!
Alla har mobiler idag. Alla tåg har högtalare. Men ingen vill prata i dom.
Det är något som är galet. Lokförare är kanske för blyga att berätta
att ena bakhjulet har spruckit.


LOKET 55 har du sett videon?
http://www.youtube.com/watch?v=-_V_tUWCMOs

Är ju beslutsfattarna vi gnäller på inte reparatörerna o biljetttjejjerna..
Annons
lazze!

Vi måste ju ha någon att skylla på. Annars orkar vi inte leva.

Det handlar givetvis om pengar. Som alltid. Mellan Göteborg och Stockholm
skall det egentligen finnas 4 spår. Men det finns bara två. Dom byggde
Botniabanan i stället. Det var nog en "miss".

Dessutom vill jag att X2000 skall ha minst 2 veckors semester per år.
Tänk att fara fram och tillbaka varenda dag hela året runt mellan dessa
städer utan uppehåll och underhåll. Det håller inte i längden.

Enda gången dom får vila sig är när det snöar ordentligt. Förra året hade
dom det riktigt mysigt. Då snöade det rejält.

Naturhinder går inte att skydda sig mot. Då blir vi människor helt ställda.
Ingen klagade på Islands vulkan. Den gången klarade SJ sig. Tur att dom
inte är ett flygbolag. Då hade licensen dragits in för länge sedan.
leiake

Ska du vill du åka tåg till Göteborg-Mariestad så kör ju Västtrafik den sträckan, (SJ inte inblandad där) DSB First kör tåg åt Västtrafik INTE SJ.

Sen en annan sak SJ kör BARA tåg, har INGENTING med underhållet av järnvägsspåren att göra, det ansvaret ligger på Trafikverket som anlitar olika entrepenörer (bl.a. Infranord).
leiake!
Om du bara visste..... Jag har säkert kört mot rött hundratals gånger. Vid signalfel är en man tvungen men vi har speciella regler för hur det ska gå till.
Jag har också vid ett flertal gånger kommit i 200 och signalen framför mig går om till rött. Då har man hjärtat i halsgropen.
Ca 95% av alla tågförseningar beror på trafikverket och självklart ska informationen till resenärerna fungera men oftast när det kaos hos fjärren så svarar dom inte ens i telefon, det är väldigt svårt även för oss att få nån information men det ska ju bli bättre säger dom. Fan trot!
lazze!
Jag har sett videon för flera år sen och han är en stor idiot som inte vet ett skit vad han pratar om.
Ta bara om lövfällningen. Alla världens järnvägsföretag har under alla år försökt att lösa problemet men ingen har lyckats. Den som gör det blir miljadär flera gånger om.
Anläggningsytan från ett hjul till rälsen är som en tio-öring och när det kommer sav från löven så snurrar bara hjulen, värst är det när man ska bromsa, när man bromsar minsta lilla så ställer sig hjulen! Alla vet vi vad som händer när stål mot stål gnider mot varandra, man får slag i hjul och kör man med för stora slag så kan man slå av rälsen!
leiake - Botniabanan säger du är en "miss". Du ska nog inte uttala dig om det du inte har en aning om men jag förlåter dig.
Därför har Botniabanan byggts

Det finns ett stort behov av en modern järnvägssträckning längs med Norrlandskusten. Det råder kapacitetsbrist på stambanan, som är långsam, kurvig och backig.

Banan har på samma sätt som gäller för andra infrastrukturinvesteringar prövats utifrån den samhällsekonomiska nyttan. Denna prövning har utfallit positivt. Botniabanan är ett lönsamt projekt.
(utdrag ur
http://www.botniabanan.se/templates/BotniaLopsedel.aspx?id=1960
Se även
http://www.botniabanan.se/templates/BotniaStandardPage.aspx?id=2019


Problemet med SJ är nog till större delen Eftersatt underhåll dvs regeringen gjort skattesänkningar i st för investeringar i banorna, växlarna etc
mja ..är väl hjulplattorna som ger slag på rälen ändå va?..fick ja lära mig en gång i tiden..Men det har du rätt i att löven är besvärliga..är ju nååågra årsedan jag gick min utb...Jo de e förjävligt när inte ens cheferna svarar förarna..riktigt illa faktiskt..Men Maud o company fixar nog detta nu ,blir ju ett till jobbskatte avdrag ju..Pz
lazze!
Det är inte cheferna på SJ som inte svarar utan det är fjärren.
Fjärren är fjärrtågklarerare som är anställda av trafikverket.
Trots att jag har jobbat så länge på SJ så är jag ingen stor vän av SJ men jag vill att man ska lägga problemen där dom hör hemma!
Sj har själva stora problem, dom har aldrig lyssnat på personalen för att ta hjälp med problemen istället har man satsat miljoner på konsultföretag som man tror kan lösa problemen åt dom vilket är vansinnigt. Dom vet ju inte ens vad som är fram och bak på loken!
I stockholm där jag var stationerad så fick vi under mitt sista år en ny chef för lokförarna. Gissa vad hon kom ifrån??
Hon var chef för en skolbespisning innan hon blev chef för oss!!

Brinken!
Jag känner en brinken som har åkt med mig många gånger, undrar om det du??

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem