Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

En fråga

En fråga

Som ni vet så fungerar inte samhället helt perfekt i alla sammanhang.
Jag ställer en enkel fråga där svaret verkar givet men här gäller det att gnugga geniknölarna!

Kan man få en betalningsanmärkning om man man betalar sina skulder??
Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Visst kan man få betalningsanmärkning även om du betalat in dina skulder, det gäller ju att betala in tid. Men det är svårt att säga egentligen vad rätt tid är har jag märkt, vi tar ett exempel:

På avin står: Betalas före 28 Januari 2011 och du får lönen den 27e och betalar in den då, det är ju före den 28e. Men jag har fått erfara att jag fått en lite försenings avgift pålagd på nästa räkning i alla fall.

Jag antar att detta är för att banken för ju pengarna vidare från ditt konto, men sker det samma dag kan man fråga sig?

På tal om skulder så är det samtidigt rätt tragekomiskt ibland verkar det som om vissa tror att man skaffar sig skulder med vilje, som arbetslös så försöker man betala så gott det går och göra rätt för sig då kanske det finns någon räkning som man missat.

Man hör inget på ett tag sedan dimper det plötsligt ner en räkning på t.ex. 12 000 :- sen står det att denna ska vara betalt före 5/5 annars går det till Kronofogden.

Då brukar jag fundera på en del saker: Vart ska jag få dessa pengar ifrån och vad är det för räkning? Varför har man inte fått påminnelser osv.
Nej, det räcker inte med att betala dagen som står på inbetalningskortet, man måste räkna med 1 till 2 bankdagar innan pengarna finns registrerade hos fordringsägaren, men att man skulle få en betalningsanmärkning verkar märkligt, de flesta seriösa företag har en marginal på några dagars försening.
Bandit.

"På avin står: Betalas före 28 Januari 2011"

Så har det aldrig angivits på mina inbetalningsavier.

På mina avier står det "Förfallodag:" eller "Oss tillhanda senast:"

Alltså aldrig "betalas före" ett bestämt datum...

Jag betalar alltid mina räkningar via Internetbank, då anger jag alltid det

förfallodatum / (Oss tillhanda)... som står på avin.

Är datumet för tight i tid så reagerar dator genom att anmärka ”fel datum”

Därför har det hänt att jag missat sista inbetalningsdagen och måste då ange

ett senare datum, trots detta så har ingen förseningsavgift drabbat mig.

Jag menar att betalningsmottagaren säkert har en viss tidstolerans innan

påminnelseavgiften gör sig gällande.

OBS, att detta är min erfarenhet under alla år!

Annons
Ibland är ju postlådor terroriserade så att vissa brev försvinner. Får
man då inte sin påminnelsefaktura, så kan det bli lite strul.

Men att det går till betalningsföreläggande hos kronefogden är ju långsökt.

Många chansar när dom inte får faktura och tror att dom har glömt bort mig.
Den grejen går inte längre. Allt ligger på data. Datan glömmer inte. Den kan
inte glömma. Kan bara minnas.

Omöjligt att få betalningsanmärkning om man betalar som man skall.
Det vore ju för galet annars.
Ni har säkert rätt allihop men varför jag ställde frågan är följande:
Jag har en kompis som beviljades skuldsanering. Han måste då leva på existensmininum i 5 år. Efter ett halvår så hade han turen att vinna på V75 och då betalade han alla skulder för bli fri från skiten. Då står det hos UC och andra kreditupplysningföretag: Skuldsaneringen avslutad. Det är en betalningsanmärkning!! I mina ögon helt sjukt.
Så tänk på det ni som har skuldsanering eller ev kommer att få det, betala inte era skulder i förtid!!
Jag tror att en betalnings anmärkning hänger kvar i minst 1 år, i vissa fall längre.
per66!
En betalningsanmärkning hänger kvar i 3 år.
Själv betalar jag via internet och nordea och då har jag fått reda på att dras räkningen före 9 på morgon så får dom pengarna samma dag. Efter 9 så kommer dom dan efter. Därför skriver jag alltid sista förfallodagen för då dras ju pengarna på natten.
”Skuldsaneringen avslutad”, detta borde vederbörande få i form av en skriftlig bekräftelse.

Denna bekräftelse är då lika viktigt som t.ex. arbetsgivarintyg/betyg och skall då tillkännages vid alla former av ansökningshandlingar.

Att inte betala sina skulder i tid/förtid, det är väl att vara vrång mot sig själv...?!
loket55!

Jag håller med dig. Det är sjukt. "Skuldsanering avslutad". Det kunde lika gärna
stå. Ni är en usel kreditkund. Kreditansökan avslås.

Betalningsanmärkning hänger kvar i tre år.

Vann han mycket.?????? Då behöver han ju inte låna kanske. Han kan kanske
börja att låna ut. Säg till honom att sluta spela, annars ryker hans "stålar"
igen. Men det är väl lika svårt, som att låsa in honom i ett glashus.
leiake!
Han vann 218000:- och hade skulder på 112000:- så han klarar väl sig ett tag.
Han gick till kronofogden och betalde sina skulder och fick givetvis ett kvitto.
Varför det uppkom att han hade en betalningsanmärkning var att han skulle byta lägenhet och blev inte godkänd som hyregäst.
Nu är det ju inte kronofogden som utfärdar betalningsanmärkningar utan det är kreditupplysningsföretagen och dom verkar göra som dom vill.
Själv tycker jag att han skulle premieras för att ville göra rätt för sig och betala sina skulder. I det här fallet så blev han straffad!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem