Lördag 4 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

En fråga

En fråga

Som ni vet så fungerar inte samhället helt perfekt i alla sammanhang.
Jag ställer en enkel fråga där svaret verkar givet men här gäller det att gnugga geniknölarna!

Kan man få en betalningsanmärkning om man man betalar sina skulder??
Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: «1 2 3 Nästa »

lasse940!
Jag håller med dig!
Samtidigt så har jag full förståelse för dom stackarna som hamnar i ekonomiskt obestånd. Det kan hända oss allihop. Man kan bli sjuk,arbetslös etc och för oss män så är ju en skilsmässa en ekonomisk katastof för de allra flesta!
Det måste vara en hemsk känsla att inte ha pengar till att betala sina räkningar och missar man bara en så är ju ekorrhjulet igång.....
Loket!
Var det inte så att han fick sin betalningsanmärkning redan innan det skede som han gick in i skuldsaneringen? Jag förmodar att det skulle vara så då det inte blir tal om skuldsanering om man inte har "obetalda" gamla räkningar.
Det är väl dessa gamla "synder" som gett honom problemen och inte det faktum att han betalade av sin skuld?

http://www.kronofogden.se/vanligafragor/fragorochsvar/skuldsanering/sk
uldsanering/blirdetnagonbetalningsanmarkningvidenskuldsaneringochhurlangefinnsde
nisafallkvar.5.14db52b102ed4e5fe380006100.html
Wacko!
Han hade 2 betalninganmärkningar som gick ut under 2010.
Han fick en ny när han betalade sina skulder!!
Annons
loket55: "Nu är det ju inte kronofogden som utfärdar betalningsanmärkningar utan det är kreditupplysningsföretagen och dom verkar göra som dom vill."

Där har du helt fel! Ett kreditupplysningsföretag kan inte sätta betalningsanmärkningar hos människor som inte har betalat i tid. Däremot så kan dom skicka inkassokrav till dom som inte har betalat i tid.
Om inkassokravet inte betalas i tid så kan dom ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden.

Kronofogden har en handläggningstid på mellan 20-30 dagar, och dom har ett krav att skulden fortfarande ska vara obetald när dom tar tag i ärendet.

En påminnelse är något som dom flesta tror företagen är skyldig att skicka ut innan dom skickar ett inkassokrav, men det är fel.. Dom är inte alls skyldiga att påminna folk om obetalda räkningar. Dom kan skicka ett inkassokrav direkt om dom känner för det. (Även om dom flesta företag föredrar att frivilligt skicka en påminnelse innan.)
Fajjer!!
Nu är väl du och cyklar! Ett kreditupplysningsföretag är inget inkassoföretag!
Så här skriver kronofogden i vanliga frågor:
Om Kronofogden
Kontakta oss Frågor och svar - Betalningsanmärkning
Vad är en betalningsanmärkning?En betalningsanmärkning är ett tecken på att du inte har skött dina betalningar. Den kan exempelvis leda till att du inte får lån, lägenhet, arbete eller telefonabonnemang.
Det är inte Kronofogden som utfärdar betalningsanmärkningar. Ordet betalningsanmärkning är kreditupplysningsföretagens samlingsnamn på ett stort antal uppgifter som de samlar in från olika håll och sedan använder vid kreditupplysning. Många av dessa uppgifter kommer från myndigheter, till exempel Kronofogden.

Det finns ett femtontal kreditupplysningsföretag i Sverige. De största är Upplysningscentralen UC, Soliditet och Dun & Bradstreet. En fullständig lista finns på Datainspektionens webbplats, som också innehåller mer information om hur kreditupplysning och betalningsanmärkningar fungerar.

Lista över företag med tillstånd att driva kreditupplysning

Mer information om betalningsanmärkningar
Med andra ord har man gott om tid på sig att betala även om man står med en nyss förfallet inkassokrav.. Men det ser ju inte bra ut att betala för sent.. Men ska man se till att få en anmärkning så skall det till att man betalar sitt inkassokrav upp till 20-30 dagar för sent.

Oftast så får man anmärkning ungefär 40-50 dagar efter att man inte har betalat sin orginalräkning, så man måste ha varit väldigt slarvig, fattig eller lat innan anmärkning kommer till kritan.

http://låntrotsbetalningsanmärkning.se/fran-skuld-till-betalningsanmar
kning/

kopiera och klista
http://mini.nu/fogden
Fajjer!
Det har ingenting med ett antal dagar hit och dit för att få en anmärkning!
Kan du inte betala ett inkassokrav så är det viktigaste att du tar kontakt med dom för ev upprätta en amorteringplan etc. Då slipper du få en anmärkning.
Jag har betalt ett inkassokrav nästan tio dagar för sent, fast det var när jag var runt 18-årsåldern, arbetslös och fattig.. Det blev aldrig någon påföljd av det. (som tur var för min del.)

Fast det kanske är strängare i dagens samhälle.. :/

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem