Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

En fråga

En fråga

Som ni vet så fungerar inte samhället helt perfekt i alla sammanhang.
Jag ställer en enkel fråga där svaret verkar givet men här gäller det att gnugga geniknölarna!

Kan man få en betalningsanmärkning om man man betalar sina skulder??
Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: «1 2 3

Fajjer!
Jag har alltid haft turen att ha jobb så jag har aldrig haft med inkassoföretagen att göra!
Jag berättade bara om en kompis som fick en anmärkning bara för att han betalade sina skulder!
loket55!

Jag har fortfarande svårt att tro att man skulle få anmärkningen först när man betalat och gjort rätt för sig.... anmärkningen får man när skulden registreras allt enligt Kronofogdemyndigheten själva.

Klippt från deras sida:


Jag har en skuld hos Kronofogden. Kan jag få en betalningsanmärkning?
Det beror på vem du är skyldig pengar. Olika regler gäller beroende på till vem eller vilken din skuld är till.

•Skulder till stat eller kommun, kallas allmänna mål och gäller till exempel obetalda skatter, TV-avgifter, underhållsstöd, böter och studieskulder
•Skulder till privata fordringsägare, kallas enskilda mål och gäller till exempel banklån, hyror och kontokort

För de obetalda skulder som kallas för allmänna mål gäller att de kan lämnas till Kronofogden direkt för indrivning. Vid registrering av skulden i vårt register får Kreditupplysningsföretagen, som utfärdar betalningsanmärkningar, kännedom detta och registrerar en betalningsanmärkning.


I vilket fall som helst är det skönt för din kompis att han fick rätsida på sin ekonomi. Hoppas flytet håller i sig.

Wacko!
Jag har också svårt att förstå det men det är ett faktum.
Skuldsaneringen är avslutad är en anmärkning!
Apropå min kompis så har han flyttat till thailand och med dom pengarna som blev över så kommer han att ha det jävligt bra där!!
Annons
Betalningsanmärkningen ligger kvar i tre år efter betalning, av den enkla anledningen att man ska kunna bevisa att man kan skärpa till sig efter att man har avbetalat eller på annat sätt ha gjort sig fri från sina skulder.

En betalningsanmärkning är inget "straff", utan en tidsintervall som bygger på förtroende på att man klarar av att i fortsättningen ta hand om sin ekonomi på ett bra sätt utan att hamna i knipa igen..

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem