Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Reseräkning

Reseräkning

Någon som vet något om regler för resa i tjänsten?
Jag har 2 jobb inom kommunen. På jobb nr 2 har jag ingen arbetsplats utan sköter det hemifrån. Ibland åker jag ut på förrättningar i kommunen. När jag jobbar på jobb 2, är jag alltså ledig från jobb 1. Jag jobbar 35% på mitt huvudsakliga jobb, jobb 1, och 50% på mitt tillfälliga jobb, jobb 2.
Nu påstår min chef på jobb 2 att jag enbart få dra reseräkning från jobb 1 till de platser jag har förrättning, fast jag inte jobbar på jobb 1, samtidigt som jag jobbar på jobb 2, utan utgår hemifrån när jag gör förrättningar.
Jag hittar inga regler vad som gäller.
Antal svar på detta inlägg: 37
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

Om du är ansluten fackligt till Komunal

Fråga där, om inte fråga där andå!

Här finns säkert svar få på din fråga oxå,gäller bara rätt person ser din fråga.
Ja, jag frågade på facket, men de visste inte, utan tyckte att jag skulle fråga en namngiven person på kommunen, men han hade inget med det att göra.... Vad har man facket till egentligen???
Försök fråga på Skatteverket
Annons
Iggesörping,
rent praktiskt företagsmässigt är ju att du belastar rätt konto för resan.

om det är en tjänsteresa.

alltså det konto som resan gäller.
annars är det ju något skattemässigt skumt över det hela.

däremot så kan du inte resa från jobbet hemma till det andra jobbet
för då övergår det till resa till jobbet eller hem igen.
alltså en resa du ändå gör på din fritid för att ta dig till jobbet T&R.

så får jag till det du beskriver.

Facket sände dig vidare men du fick där inget svar, lämna tillbaka bollen till dem.
De har nyckeln att att ta reda på rätt praxis hos er kommun.

Topnotch har en annan väg att gå som går att pröva.
Vad har man facket till egentligen???

Ja det kan man fråga sig på lokal nivå år dom för det mesta okunniga och förfärligt ovilliga hjälpa till kompetensen är offtast förfärande låg om den ens finns.

Se bara på hur du blev hänvisad.

Du får ta dig uppåt i herarkin till förbundsnivå , förhoppningsvis kan dom tolka där. å du får ett korrekt svar.

Detta borde du gjort på en gång.
aa , vi är bara människor , om fackrepresentanten trodde sig veta att personen han slussade vidare till hade lösningen , och den personen hade det, då hade det ju varit frid och fröjd,

att dömma någon osedd så ,det gagnar ingen.
Har man en nära fackrepresentant så ge honom en andra chans
Döm inte ut någon så på dirrekten.

Både arbetsgivare och arbetstagare har representanter, på golvnivå, inga är 100% i sina svar. om de inte är väl pålästa.
Gökcke:
Det döms inte utpå direkten de borde hänvisat till förbundet.
Har varit med om åtskilliga liknande fall, som lösts den vägen.

tyvärr skrev du såväl som topnotch och jag svaren i varandras.

hade jag läst dom, hade jag nog inte svarat de var ju bra svar om än ingen lösning.
Frågeställaren är ju en erfaren man detta borde inte vara svårt få rättsida på egenhändigt om han har rätt eller fel. kanske han kan förtälja oss då
mvh.
http://www.kommunal.se/Kommunal/Kontakt/#/block

lämpligt söka svar där
Har letat på Skatteverket också, men hittar inget om tjänsteresa, bara resa till och från jobbet, vilket det inte är här. Det är när jag jobbar på jobb 2, som jag vill ha reseersättning, till och från förrättning. Dit och hem, t.o.r. eftersom jag är tjänstledig från jobb 1 (mitt ordinarie) vid det tillfället. När jag jobbar på jobb ett, så får jag betala resan dit själv, och dra vanligt reseavdrag i deklarationen, eftersom jag jobbar i grannstan.
Kan detta ge vägledning tro...

http://www.personalekonomi.se/artikel/reserakning-tjansteresa.aspx


Ev. klipp o klistra

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem