Lördag 27 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Reseräkning

Reseräkning

Någon som vet något om regler för resa i tjänsten?
Jag har 2 jobb inom kommunen. På jobb nr 2 har jag ingen arbetsplats utan sköter det hemifrån. Ibland åker jag ut på förrättningar i kommunen. När jag jobbar på jobb 2, är jag alltså ledig från jobb 1. Jag jobbar 35% på mitt huvudsakliga jobb, jobb 1, och 50% på mitt tillfälliga jobb, jobb 2.
Nu påstår min chef på jobb 2 att jag enbart få dra reseräkning från jobb 1 till de platser jag har förrättning, fast jag inte jobbar på jobb 1, samtidigt som jag jobbar på jobb 2, utan utgår hemifrån när jag gör förrättningar.
Jag hittar inga regler vad som gäller.
Antal svar på detta inlägg: 37
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

vänta tills arbetsdag, sök då på länken i mitt förra inlägg.

Tack Ozzy. Jag hade hittat den sidan. Grejen är att jag vill hitta någonstans där det står att jag får dra reseräkning hemifrån, när jag inte har någon annan arbetsplats. Arbetsgivaren (nr2) säger att jag bara får dra från arbete 1 (som jag är ledig ifrån) dit jag ska, när jag jobbar på jobb 2. Blir liksom fel konto då, som Göcke säger. Arbetsgivare 1 vill förstås inte betala reseräkning för tid jag jobbar på jobb 2, eftersom jag är ledig på jobb 1 då
Iggesörping,
Något stämmer inte i resonemanget.

om du är hemma och jobbar (jobb2) åker vart??
och vad är det du skall göra ,
är det så att du fått möjligheten att jobba med jobb2 hemma , men att du behöver åka till jobb2s fysiska platts tex i granstaden, då är det inte tjänsteresa.
då är det resa t&r jobbet som det andra.

och det låter mer och mer som en knut att lösa av ditt fackförbund om det är på andra villkor.
Annons
Jo, jag jobbar med jobb 2 hemifrån, för det mesta. Ibland måste jag åka ut på en skola, för att köra en PowerPoint för dem, och då utgår jag hemifrån, eftersom jag inte har någon annan arbetsplats då. Sedan åker jag hem igen. Nästa dag jobbar jag på jobb 1, och då är det som vanligt. Då har jag arbetsplats där, och ska inte ha någon reseersättning, som jag borde ha när jag jobbar på jobb 2, och har resor i tjänsten på jobb 2
När Gud hade skapat jorden tittade St:Per ner på den och sa:
I Afrika har dom torka.
I Syd-Amerika har dom översvämningar.
I Nord-Amerika har dom tromber.
I Öster har dom jordbävningar..
MEN Sverige slipper ju undan ALLA katastrofer...
DÅ log Gud illmarigt och sa:TODE facket då
Iggesörping, din arbetsgivare ser skolan som din arbetsplats , så det blir ingen tjänsteresa, det blir bara resa till & från jobbet

Hade en liknande sittuationn för någa år sedan. och då var det bara resa till och från jobbet.

lycka til
Oavsett vilket jobb du är på så borde du inte få ersättning för tjänsteresa förrän du åker från din arbetsplats till en annan plats...(arbetsplats)
Din arbetsplats är vad jag förstår skolan även om du säger att du har ditt hem som arbetsplats. Att ha hemmet som arbetsplats är väldigt ovanligt i den kommunala sektorn.
Har du hemmet som arbetsplats ska det dokumenteras att så är fallet.

De dagar jag har hemmet som arbetsplats är jag tjänstledig från skolan, och kan ju inte ha skolan som arbetsplats då, tycker jag. Eller? Jag har ju inte på skolan att göra, när jag är tjänstledig fån den, och utför ett helt annat arbete åt kommunen, hemifrån, eftersom det inte finns någon annan arbetsplats då...
men ändå åker du till skolan och vill ha tjänsteresa för det.
det tror jag aldrig de går med på
men det kan ju finnas lokala avtal som facket kan visa på
Jag åker INTE till skolan eftersom jag är tjänstledig från den när jag jobbar på jobb 2. Jag åker hemifrån till ANDRA skolor och håller föredrag i jobb 2, men förbereder det arbetet hemifrån och är ledig från jobb 1, eftersom jag inte har någon annan arbetsplats då. När jag åker till min egen skola i jobb 1, ska jag inte ha reseersättning för det, utan bara när jag jobbar på det helt andra jobbet, men inom kommunen det med. Jag åker INTE från jobb 1 till jobb 2, utan åker hemifrån till jobb 2, för föredrag i olika skolor, samt möten på IT-enheten

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem