Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Eu-krisen

Eu-krisen

Eu-krisen är lätt att sammanfatta!!!!

Europas kapitalister har kört av vägen!
Nu förvänta dom sig att arbetarna och pensionärer ska dra upp dom på vägen igen!!
Antal svar på detta inlägg: 52
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

VAD EU påminner om bara det att de e fler som skall UPP

Två dvärgar hade fått tag på varsin kvinna, så de tog in på hotell. Varsitt rum fick de.
Den ene hade problem, och fick inte upp den på hela natten, hur han än försökte.
Inte blev det bättre av att han gång på gång hela natten hörde kompisen innifrån rummet bredvid:
Tjohej, nu kommer jag! Nu, nu kommer jag!
På morgonen träffades de utanför hotellet och han fick frågan hur natten hade varit.
Väldigt pinsamt, jag fick inte upp den...
Tycker du DET var pinsamt? svarade kompisen. Jag kom inte ens upp i sängen!

Starkt EU-motstånd i Norge växer
31 oktober 2011 kl 05:32, uppdaterad: 31 oktober 2011 kl 05:33

EU-motståndarna i Norge tycks bara bli fler och fler. Nu är bara tolv procent för att landet blir medlem i unionen och 72 procent emot, enligt en färsk opinionsmätning från Synovate som publiceras i tidningen Dagbladet.

- För ja-sidan är detta som att gå i monsterbacken i Tour de Ski utan stavar, säger Nei till EU:s ordförande Henning Olaussen.

65 procent av sympatisörerna till Norges moderater, Höyre - som förespråkar medlemskap - är också motståndare, enligt mätningen.

En grek skriver följande till mig


Support en grek - bli fadder idag!

Help Kostas, Dimitrios och Georgiosodupulopululosos att fa det fortsatt bra hemma i Grekland,

de riskerar namligen hemskheter i sitt hemland som t.ex.

- betala skatt

- behova ga till jobbet varje dag
- jobba langre om dagarna än 09-15

- inte fa sina 14 manadsloner om aret
- inte fa ga i pension vid 50 ar alder med 96 % av lonen

Ge din gava redan idag.

SMS Souvlaki till 72 500
Sms:et kostar 16 000 kr + ev operatorsavgifter
Annons
Förstår inte varför denna tråd blivit till en "låt oss mobba Grekland" tråd nu istället. Förväntade mig mognare kommentarer.
Grekisk pension enl http://tot.blogsite.gr/forvirring-over-grekisk-pensionsalder/

Sanningen är att det hela är lite förvirrat eftersom att anställda inom offentliga sektorn har kunnat gå i pension tidigare och jag har inte full koll på alla olika förmåner de hade eftersom att det skilde sig lite mellan olika yrkeskategorier. För anställda inom privata sektorn (som majoriteten av alla greker är anställda inom, ca 77%) gällde dock det här: Pension vid 65 år för män och 60 år för kvinnor. Ändringen att även kvinnor ska gå i pension vid 65 år bestämdes dock redan för ca ett år sedan och har inte med det nya krispaketet att göra. Den genomsnittliga pensionsåldern för hela landet låg enligt Statistiska centralbyrån på ca 61 år.

Det som nu kommer att gälla för både anställda inom privata- och offentliga sektorn för att få full pension är att man måste vara minst 65 år och dessutom ha arbetat under minst 40 år. Det innebär alltså att för någon som till exempel har studerat länge och börjat arbeta som 30-åring inte kommer att få ut full pension innan 70 års ålder. Man kan välja att gå in pension i förtid med minskad pension från 60 års ålder, det kommer inte finns någon möjlihet att gå i pension tidigare än 60 år, även om man redan arbetat i 40 år.


Dessutom gillar jag Grekland och vi ska inte slå oss för bröstet och tro att vi är så fantastiska
PerAsk, det är bara en blogg från 11 maj, 2010
Inga riktiga källor är angivna och en av källorna är "...inspirerat av en facebook-diskussion...."
Det här var ju en ganska hetsig diskussion där var en redovisade lite personliga åsikter om Grekland och greker.
Jag hörde idag ett inside repotage på radion från en reporter på plats i Grekland. Undomsarbetslösheten ligger idag på ca 55%.
Regeringen ger idag undomarna 2 alternativ via massiva kampnjer i TV. Utbilda er antingen inom IT eller bli snigelodlare. ???????????
I och för sig bra tänkt. Inom IT så kan dom sitta som billig arbetskraft i Grekland och göra jobb åt internationella företag, det är bara det att 90% av itstudenterna säger att de ska emigrera när skolan är klar.
Snigelodling då, ja där har regeringen tänkt sig att undomarna ska återvända till fädernesgården och starta denna snigelodling, sniglarna ska sedan exporteras som exklusiv föda i europa.
Tror att det är en omöjlighet för Grekland att stanna kvar i Euron för det här räcker inte.
Men man vet ju aldrig ur kris kan komma möjligheter.
Jag hade några inlägg här 2011 och blev osams med nån här i den här tråden.

Efter att jag skrev inläggen här så har jag varit på semester på grekiska öarna några gånger och haft det underbart hos greker med stor gästfrihet och som tar livet med en klackspark.

Tyvärr så har det besannats som jag skrev i den här tråden 2011.

Enda sättet som jag ser det för grekerna är att ha sin egen valuta så de kan devalvera när det är nödvändigt.


pedhan, det här var tider det, en hel del åsikter på olika sätt och nivå, den härlige leiake till ex, tyvärr tog det ju slut där, tidens gång.
Bitcoins är lösingen på dom ekonomiska problemen i EU.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem