Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Sj SJ gamle vän

Sj SJ gamle vän

Stackars SJ och alla resenärer. Det går inte en dag utan att det är trubbel någonstans.

Nu undrar jag. Nedriven kontaktledning. Är det tåget som river ner det själv, eller
är det kranbilar som glömt sänka kranen.

En lokförare satt i TV och upplyste oss om att han fick starta X2000 med bara en motor i funktion. Malmö-Sthlm blir då 30 minuter f&...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 30
Sidor: «1 2 3

Jag har jobbat 20 år vid järnvägen som växlare, har sett vilka problem som kan uppstå, kanske därför jag har större förståelse för problemen som kan dyka upp.

Igår var det bl.a kaos i tågtrafiken i Skåne, det berodde på 2 olyckor där människor hade blivit ihjälkörda av tågen, det har de som klagar ingen förståelse för, de ser bara att tågen är försenade och skriver insändare om den dåliga punktligheten!
north , jag jobbade över hela Sverige vid forna SJ
innan några delningar i vinstdrivande verk.

merparten av min släkt jobbar eller jobbade där
fast nu under en massa konstiga företagsnamn.

olyckor kan visserligen hända
men merparten av allt strul beror på dåligt underhåll och färre personal.
och det vinstintresse som nu föreligger.

om en olyka stoppar tågtrafiken,
skall det upp på bordet
det skall inte döljas.
klart att resenärerna reagerar och det med rätta.

det rör sig offtast inte om 10minuters förseningar
utan att hela avtalade möten får ställas in för många resenärer.
Göcke!

Står det att en olycka har skett så är det i regel självmord. Då måste dom plocka
bort människodelar. Hur skulle det se ut om tåget kom in tlll stationen med
armar och ben hängande på fronten.

Påkörd bil eller nedriven ledning är inte så brutalt.

I alla dessa fall så blir det förseningar, men det kan inte SJ hjälpa.
Annons
Håller inte med dig Göcke, jag vet inte vad dina släktingar har gjort på SJ, men sitter man på ett kontor någonstans så befinner man sig långt ifrån verkligheten, och som leiake påpekar, vid en påkörning så skall förutom sanering av loket även föraren tagas ur tjänst direkt, och en ny förare hämtas upp.
leiake , det vet jag,
för mig är det inget nytt att människor slänger sig framför tåget.

det har jag tyvär varit med om så mycket som jag åkte runt i Sverige.

men kör de med raka puckar i informationen så blir inte nyhetsflödet så agresivt

men merparten av problemen är fortfarande av annan karraktär.

angående påkörda fordon, så är det brutalt så det räcker
jag har nämligen varit inblandad i de största olyckorna vi haft vid forna SJ
och SL

men handlar det om timmes förseningar varje dag som det kan hända till och från
Stockholm det är bara inte acceptabelt

North som är en gammal växelkille borde veta att den ökning av trafiken som det handlar om sliter hårt på materialet
och för att inte få för långa förseningar , så måste man snabbt kunna se helheten och jobba därefter, här brister det katastrofalt idag.

vi brukar snacka runt lite när jag treffar gamla SJanstälda, hur de skulle ha löst det, det visar att de möjligheterna finns inte idag. allt är ned skrotat
fundering?

Det här som Göcke beskriver låter som den polisiära världen.
Endera är jag för gammal och sur, elller så då detta också ett systemfel.
Vi blir fler och fler poliser men inte i verkligheten utan vi adminisrerar ihjäl oss, och det skapas nya funktioner och allt ska bli bättre men i verkligheten blir det sämre för det är färre personer som jobbar med problemen. Nu har jag bara ETT år kvar till pension, men om orken tryter så slutar jag inom en månad
Jag har varit lokförare i 33 år i stockholm och varit med om ha kört på en bil och klippt självmördare. Jag är precis som Göcke kritisk till det bristande underhållet och brukar ofta kritisera trafikverket med all rätt. Jag har läst alla era inlägg och är förvånad över att ingen har kommit på orsaken med nedrivna kontaktledningar.
För en gång skull så är det inte fel på trafikverket. Kontaktledningen som består av en blandning av koppar och zink är väldigt hållbar. Att en bärlina lossnar händer väldigt sällan. 99% av alla nedrivna kontaktledningarna orsakar fordonen. Överst på strömavtagaren sitter en kolskena och minsta jack i den kan dra med säg kontaktledningen. Förr gick alla lok i stall för tillsyn efter utfört arbete och då kontrollerades strömavtagaren. Den tillsynen har SJ dragit in för att spara pengar och loken vänder ofta ute på bangården och även om att det ingår i lokförarens arbetsuppgift att kontrollera kolskenan så förstår var och en att det är en omöjlig uppgift. Fordonen kan rulla tusentals mil utan tillsyn och där har ni orsaken till i stort sett alla nedrivna kontaktledningar. Vad kan man göra åt det då?
Det finns bara en lösning och det är att återinföra tillsynen men den som kommer med ett sånt förslag åker ut genom fönstret!
PerAsk , tror du kan se likheterna.

önskar dig lycka till vid pensioneringen.
när den kommer
Loket55 m fl - Ska vi få någon ordning på tågens regularitet så återstår UNDERHÅLL. Här kan regeringen via anslag se till att minst 1000 nya arbetstillfällen skapas. Skulle det kunna lösa problemet så vore det billigt.
Inom Flyget m fl verksamheter har man att varje incident noteras i ett verksamhetssystem. Via dessa System kan man följa upp vad som förorsakar driftsstörningar, problem. Finns inte ett sådant system inom SJ m fl inblandade så är det dags att införa ett sådant.
Vore kul om SJ kunde komma upp i gamla tiders SJ.
loket55 , så sa min far också, och han var lokreparatör

kontaktledningstolpar som rostar sönder
bangårdar som växer igen osv.

nej Järnvägen har aldrig varit så här tilltuffsad förut

när jag träffar mina pensionärsvänner från forna SJ tiden
så ser jag ledsamheter i deras ögon, stoltheten att ha varit del i något
som nu förfaller ser man i deras ögon.

England backade , varför ska inte Sverige kunna göra det.
förstatliga järnvägen igen

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem