Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Diskmaskinen blinkar

Diskmaskinen blinkar

Min diskmaskin är skum. I våras och vintras när det var kallt, så startar inte maskinen, utan hamnar i ett läge där den står och blinkar istället. Då räcker det med att jag häller i ca en halvliter varmvatten i maskinen, och försöker igen. Då går det förbi det där läget där den stannar och blinkar. Dett händer bara när det är kallt, som det varit nu några dagar. Inte annars.
I vintras var det lika dant. I men en halvliter varmvatten, så funkar den. När det blev varmare så fungerar den. Den har fungerat hela sommaren utan att blinka och startat utan problem, men nu måste den alltså ha varmvatten.
Likadant var det förra året, och året före det (om jag minns rätt).
Det går ju bra att hälla i varmvatten på vintern, men jag undrar ju varför det är så. Det behöver inte vara minusgrader, utan det börjar vid 2 - 3 plusgrader.
OBS! Diskmaskinen står inomhus...
Antal svar på detta inlägg: 43
Sidor: 1 2 3 4 5 Nästa »

något värmer du ju upp tydligen, och då är det ju endera dåliga lödningar eller metaller som utvidgar sig , det kanske fungerar med en hårfön också.
Jag ska se i morgon hur många blinkningar det är.... Det är nog nån felkod...
Det räcker med varmvatten från kranen, och det funkar direkt då....
Ja, det är inte lätt att veta vart man ska leta. Nästan enklare att hälla i varmvatten, men jag tänkte om någon råkat ut för detta. Maskinen är köpt på IKEA för 5,5 år sedan, så det är nog en Whirlpool....
jo det är ju så klart enkelt att bara fylla på med varmt vatten, men en riktad värme kanske kan fokusera på den värmekänsliga delen.

blink koderna igen
http://goo.gl/OPqrM
Annons
Det blinkar elva gånger.
FA - 11 Blinkningar = Optisk vatten indikator (grumlighet Sensor)
Undrar vart den sitter. Kanske går det att torka av den så sikten blir bättre?
Hur kan diskmaskinen veta att det är kallt ute??
en dismaskin som inté är ren.

kalk avlagringar?!!
Iggesörping!

Du kan skrota din diskmaskin tror jag. Börjar det blinka och spöka så brukar det
inte vara långt till att det börjar brinna, eller svämma över. Tänk på det.

Köp nytt och det fort.

"Reperatören sa att det är givaren som är trasig och den sitter någonstans där bak därför var han tvungen att ta ut maskinen.
Han beställde hem en ny givare till oss men det visade sig att det skulle gå på ett par tusen att laga den därför avbokade vi det"
det första som diskmaskinen gör när man startar den är
pumpar ut överbliven vatten i sumpen, sumpen kan sättas igen av fett/glas/papper osv
häller man vatten i sumpen, så ändras ju förutsättningarna om det har kommit skräp i den.
Göcke> Frugan har hällt i avkalkningssalt och gjort rent i det man kan ta bort och göra rent, och på sommarn går den bra.
Blir det varmare nu i veckan, kommer den att funka igen, utan att hälla i varmvatten.
har ni diskmaskinen ute??
rumstempen är väl rätt konstant
Ajdå. Kan man inte ha den ute??
Det står det inget om i bruksanvisningen...
Tillopps och avloppsslangarna ligger mot en yttervägg.
Jag har många gånger upplevt det som att det frusit, men....inte vid 2 plusgrader utomhus, och då blinkar den också. På våren, när tempen gått upp till ca 5 grader, då brukar den fungera som den ska.
Tänkte om det fanns en liten lins någonstans, jag kunde torka av, eftersom den indikerar något om grumlighetssensor? T.ex, om vattnet passerar ett genomskinligt platsrör?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem