Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Diskmaskinen blinkar

Diskmaskinen blinkar

Min diskmaskin är skum. I våras och vintras när det var kallt, så startar inte maskinen, utan hamnar i ett läge där den står och blinkar istället. Då räcker det med att jag häller i ca en halvliter varmvatten i maskinen, och försöker igen. Då går det förbi det där läget där den stannar och blinkar. Dett händer bara när det är kallt, som det varit nu några dagar. Inte annars.
I v...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 43
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

gör rent med ogräsättika det löser kalk väldigt bra helst om det får ligga och verka ett tag, har gjort så med duschblandare
tack för det tippset zenit.
Jag använder utspädd matättika , samma blandning som till kaffebryggaren
men den blandningen är rätt skarp mot plasten.

vi får leta efter en sprängskiss på diskmaskinen
Nu när det varit kallt har inte diskmaskinen startat utan att den fått en tre deciliter varmvatten. I eftermiddag, när det var varmt ute, så startade den utan varmvatten, precis som den gör på vår, sommar och höst
Annons
Jag tror inte att det handlar om temperatur utan om luftfuktigheten i rummet.
Kolla om du kan hitta sensorn. Hittade detta i ett forum.

Jaha vad är detta? Via en annan Google-sökning (som jag inte kan hitta nu) förstod jag att OWI betyder Optical Water Indicator d.v.s. en optisk läsare som ser om det finns vatten i maskinen eller ej (eller ngt liknande), Felet kan vara att läsaren är smutsig. Lösningen kan vara att rengöra den. Den sitter under den undre korgen, under de valiga metallfiltren under till höger och ser ut som ett 3x3 cm svart plastraster. Hur rengöra? Ta en mjuk borste typ tandborste eller en mjuk diskborste och gnugga försiktigt. I mitt falla satt det en liten "plupp" på en av rutorna. Var försiktig men noggrann! När jag sedan startade maskinen funkade den som vanligt!!! Pust
Iggesörping!

Du och din diskmaskin. Ni är tydligen lika envetna båda två. Som getter!

Jag vet vad det är för fel, men det kostar pengar. Byt från kallvatten till
varmvatten, så har du löst ett av dina problem.

Kan du själv skifta så blir det billigare, men man får ont i ryggen.
Smart Leiake. Det kan ju inte kosta så mycket mer att värma diskvatten i varmvattenberedaren istället för i diskmaskinen. Fast sköljningarna blir ju i varmvatten istället för i kallvatten förstås..... Nu är ju diskmaskinsansluten kopplat till kallvattenskranen, men om jag skiftar anslutningarna, så kranarna blir bakvänt, så skulle det funka....
Fast man ska nog inte duscha samtidigt som diskmaskinen går, för det kan bli iskallt om varmvattnet tar slut
Iggesörping , har du gjort rent i pottan under silen, vatten indikatorn är nog boven.
Nu fungerar det som vanligt igen, utan hetvatten.
Bara att starta maskinen.. Den hoppar igång direkt
Iggesörping du får bara diska på sommarhalvåret

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem