Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Kärnkraft

Kärnkraft

Hur ställer ni er till frågan om kärnkraft? Skall den avvecklas, eller skall den få finnas kvar? Nackdelar/fördelar, vad tycker ni?
Antal svar på detta inlägg: 34
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

Eftersom det faktiskt inte finns något vettigt alternativ som kan alstra lika mycket ström så borde den inte avvecklas men problemet med avfall och olyckor finns ju kvar. Skulle de plocka fram fusion så skulle det ju vara det självklara valet.
Jag är för kärnkraft. Jag tycker att man skall utveckla den istället för att avvecka, tills vi har hittat ett ersättande energialternativ. Jag läste någon statistik om hur pass mycket den globala elhyran skulle stiga i höjden om man avvecklade precis all kärnkraft. Då skulle man ha en elräkning 8 gånger högre än den vi har idag. Jag hoppas att motståndarna till kärnkraften accepterar det, och tar emot sin faktura med glädje sen, utan att klaga.

Vad gör man då med avfallet? Ja usch, sådana hemska saker? Vart skall man göra av det hemska uranet? Ja, uran är som många vet ett grundämne. Ett ämne som finns naturligt på jorden, långt ner i bergen. Vart gör man av avfallet då? Jo, man kapslar in det och gräver ner det långt långt ner i urbergen, där uranet ligger mer skyddat än vad det gjorde på sin naturliga plats där man grävde upp det. Men det är uppenbarligen ändå helt fel?
Som elpriserna ser ut idag så måste det till en utveckling inom kärnkraft. Dvs om barnfamiljerna skall kunna äta sig mätta varje dag. Nej, det är en dumhet att avveckla dem så som ekonomin ser ut idag. Det många i miljöpartiet och v inte tänker på är ju att alternativet är ju att bränna kol för att kunna producera tillräckligt med kraft. Snacka om miljöförstöring, eller bygga ut våra älvar mm. Nej, vi måste ta vårt förnuft tillfånga och sluta fantisera om ett utopia som bara existerar i politikers huvuden.
Annons
Det är så överdrivet om kärnkraftverkens skadeeffekt på miljön. Visst har det hänt ett antal olyckor världen över, på kärnkraftverk styrda av oansvariga länder. Men vad kolkraftverken har haft för skador och effekt på människor och miljö, det ger man blanka f*n i.
Kolkraftverken är det som skadar absolut mest. Kolkraftverken har haft ihjäl allra flest människor och djur. Kolkraftverken har haft mer inverkan på människans och djurens välbefinnande än vad ett antal Tjernobylolyckor i följd ens skulle ha haft.

Åhh, vattenkraft satsar vi på vettja.. Den är jättebra. Den utrotar bara ett miljontals ton fisk per år, framförallt laxyngel, men det är mycket bättre. Jag menar: Fisken är ju så oviktig. Den styr ju absolut ej miljön och jordens kretslopp. Bort med fiskarna. ;)

Vindkraft är ju också väldigt bra. Den slaktar ju enbart några hundra ton utrotningshotade fågelarter per år. (Framförallt örnar är hårt drabbade). Det känns ju som det kvittar? Jag menar, man är ju ego och tänker ju bara på sig själv?

I övrigt så är ju alla andra alternativ helt godtagbara. Att den globala avvecklingen av kärnkraften skulle höja elhyran åtta gånger om bryr sig ej dom miljömedvetna kärnkraftsdemostranterna om. Dom skulle ju naturligtvis ta emot sin faktur med ett stort leende på läpparna, utan att klaga på "alla dessa höga priser". ;)

I övrigt så finns det ju vissa andra ekonomiskt kostsamma elalternativ, Men det smartaste vore nog att låta dessa "anti" sitta och trampa på en elgenererande träningscyklar Det skulle ju skona miljön allra bäst.. ;)
Hej

det handlar ju om att ett enda sådant Tjernobyl , kontaminerar ett stort område för tiders evighet, om olykan är framme.
Och då dör både fisk och landlevande djur, och inget kan visstas där på evigheter amen.
Tillråga på allt så ser ingen faran om 1000år eftersom strålningen
varken känns eller syns.

Alltså så kommer djur att springa rakt in i smeten utan att veta varför de dör sedan.

Jag är för kärnkraft
men jag är emot trögdjur som inte vill se riskerna

Man skall inte blunda för dem.

Tillråga på allt så är ett kärnkraftsverk inkörsporten till att tillverka atombomber, och det vill ju alla små diktaturer ha i dag?

så nog finns det risker allt så det förslår.



Jag tänker så här.....

Hur mycket av Sveriges energi produceras med hjälp av kärnkraft ?

Svar : ca 30%

Hur mycket av Sveriges energi produceras av Vattenkraft ?

Svar : ca 50%

nu är jag inte helt hundra på att procentsiffrorna stämmer exakt, men jag tror mig veta att det är ungefär rätt i alla fall....

I den södra delen av Sverige lever om kring 90% av Sveriges befolkning.

I den norra lever resterande ( Dalsland och uppåt )

Varför inte försöka att utvinna mer energi från Vattenkraften?

Varför inte anlägga en stor "konstgjord" jätte damm uppe i bergen i Norrland ? Låta fallhöjden göra sitt och utvinna energi gång på gång på gång ur denna process ?

Det finns idag INGET alternativ som har en mindre långsiktig inverkan på våra liv än vattenkraften.

Även jag vet att djur och natur påverkas stort av att bygga ut vattenkraften, men långsiktigt, så är jag till 100% säker på att det är det "renaste" av dom alternativ som idag finns.....

Man slipper det risktagande som finns med Kärnkraften, samt problemet med restavfall som idag kostar multum att hantera. För att inte tala om vad det kan användas till!

varför inte åtminstonde tillsätta en utredning och få klarhet i inverkan/kostnad/effektivitet/ ?

// M
Guran,

Vet ej vilka trögdjur du menar men, de flesta som jobbar med saken ifråga kan nog en hel del. Dessutom har de tillgång till all information som statsapparaten kan erbjuda. Varför vara så ignorant och påstå att folk är trögdjur bara för att de är för en sak, som andra är emot.

Minion,

Det faktum att staterna har satsat på kärnkraft och att det överhuvudtaget existerar sånt, måste ju anses som att de redan har räknat olika kalkyler, miljöinverkan, riskfaktorer od.
År 2003 var elproduktionen från kärnkraft och älvarna lika stora ca 65 TWh. Och angående säkerheten så hittade jag det här:

Säkerhetsarbetet har tre syften; att förebygga fel, att motverka att fel leder till ett haveri och att lindra konsekvenserna av ett haveri. Fem skyddsbarriärer finns (se bild). Den första är själva uranbränslet, som är i keramisk form, lika svårlöst i vatten som tegel. Den andra barriären är bränslets gastäta kapslingsrör. Den tredje är reaktortanken av 10-15 cm tjockt stål som klarar höga tryck och höga temperaturer. Nummer fyra är inneslutningen i metertjock betong som tål mycket höga tryck. Skulle trycket ändå bli för högt sker tryckavlastning via ett filter som tar hand om radioaktiviteten. Den femte barriären är reaktorbyggnaden.
loan , ordvalet kanske inte var det bästa.
men vi har ju stängt ett par generatorer av kärnkraften,
på grund av tidigre val, som ingen vågar bryta upp idag.
och ökar utagen på de som är kvar
vi har inte ersatt dessa med alternativ egen generard energi.
utan köper det utifrån, och där är kolkraften den som har tagit över.
vindkraften som skulle vara så bra kan bara generera en del.

För mig så ser det ut som att vi har tröga beslut i stadsapparaten.
och att vi vanliga dödingar är slöa att påverka de folkstyrande.
Samtidigt så har vi hamnat i ett vinstintresse sedan avregleringen
och det kan aldrig vara bra för de enskilda konsumenten.

Det kan man ju se genom att Norrmänen har billigare el än vi här i Sverige fast vi köper samma el från samma marknad.

Att jag väljer kärnkraft beror på att den är den jämnaste levereraren av el sett under en lång tidsrymd.
den ger oss samma kostnad året om.
Men jag kan inte säga att den är riskfri lika lite som de andra energialstrarna.
Vattenkraft är inte så säkert det heller.
För några årsedan var en av dammarna på väg att brista, och om inte jag kommer ihåg fel så var det en civil person som upptäckte den stora sprickan i dammen.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem