Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Rökstopp på krog

Rökstopp på krog

Jag tycker att det var dumt att förbjuda rökning på krogen! Tror även att det går ut på de lokala krogarnas ekonomi. Det är ju trots allt många som vill ta några bira och röka cigg, alla äter ju inte på krogen. Läste nån'stans att ca 200 lokala pubar har fått slå igen på Irland efter ett liknande förbud. Undrar hur det går för oss?
Antal svar på detta inlägg: 36
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

Loan: Jag är övertygad om att krogarnas omsättning ökar i o m alla de matgäster som inte velat besöka "rökerierna".
Enligt norska undersökningar, verkar det bli utfallet där.
Jag hörde däremot att alla som gnällt på rökningen i Norge nu efter röförbudslagen började känna svett och parfymdofter som irriterade. Vi kanske ska ha parfymstopp och duschtvång också, förmyndarsverige som vi är. Vi kan inte sanera bort allt det blir minuseffekter av allt. Det är som detta med att vi har allt fler astma och allergiska personer. Jag tror det beror på att vi är något så fruktansvärt renliga att det nästan blir sterilt vi är inte vana med lite "skit i hörnet" och det är inte bra det heller. Jag är själv rökare och har inget emot att gå ut och röka det är jag van vid sen innan. Jag har aldrig och kommer aldrig att bolma inför någon som äter eller dricker jag har alltid visat hänsyn och gått iväg när jag röker så för mig gör det ingen skillnad. Jag tänker däremot på klubbarna och rest. de kommer att förlora på detta tror jag.
Allt beror kanske på vilken tidning man läser? *s*
Annons
Ähh struntprat, det är väl så det är. Och detta med allergin har jag inte läst i tidningar utan hört på annat håll (inom sjukvården).
Jag tror att det finns rötägg som inte bryr sig alls inom rökarna och röker både här och var, hade vi rökare varit mer hänsynstagande så hade detta inte behövts blossat upp så. Se på mig som alltid gått ut och rökt det är ingen som klagar, mer än de som är riktiga gnällspikar och alltid ska ha något att klaga på fast de inte har beläggg för det!!
Jag vill bara förtydliga att jag INTE är någon gnällspik. Jag är själv rökare, och visar, liksom Cina, alltid hänsyn till andra.
Men det var väl inte det tråden handlade om, eller? Det var väl krogarnas ekonomiska framtid som diskuterades, eller?
ok. då återgår vi till ämnet jag tror som förste talare att krogarna förlorar på detta. Inte för att jag måste röka inne utan för att andra kanske vill ta en rökoch en öl (dricker inte helst öl) och jag tror att det kommer slå hårt på restaurangerna.
Om man sitter på en uteservering kommer man då inte heller att kunna tända en cigg? *undrar*

Det intressanta med lukterna som kommit fram i Norge är att även om de känns nu så är det ingen som vill ha tillbaka rökningen på krogen.
Sen är det ingen av er här som tänker på hur det är för dem som jobbar på krogen. De jag känner som jobbar i krogmiljö är jätte glada, även de som röker.

Cina du kommer inte få tända en cigg om uteserveringen är under tak för då räknas det som innomhus. Men ni rökare kommer fortfarande kunna röka på krogen i speciella rökrum, där ingen servering får förekomma eller drickande. Så ni kan ju fortfarande röka men inte bland oss andra som inte röker. Det här blir riktigt skönt nu slipper man lukta som stampad fimp varje gång man kommer hem från krogen.
Har erfarenheter från rökfria uteställen här i Växjö. Samtliga studentpubar är rökfria och jag diggar det nåt helt enormt. Är så jäkla skönt att komma hem och inte lukta som en rökt makrill..

Sen har jag inte märkt något av detta att det skulle lukta illa, studenter i allmänhet kanske är mer medvetna om sina kroppsodörer och tvättar sig än andra eller nåt sådant, jag vet faktiskt inte.
Sen sker det givetvis att någon väljer att öppna "2:an" och lufta lite på dansgolvet ibland vilket är sjukt äckligt, tycker regeringen borde ta beslut om att förbjuda detta med. Borde gälla från och med samma datum som rökförbudet, med andra ord skall alla som fiser på dansgolvet kunna straffas retroaktivt från och med nu..
Tzwintoo bara o införa obligatorisk kork om man ska dansa.
Sprit lika farligt ta bort det med och parfymerade kärringar förbjud dem oxå
Eller öppna en krog pub m.m för icke rökare se om det bär sig.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem