Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Rökstopp på krog

Rökstopp på krog

Jag tycker att det var dumt att förbjuda rökning på krogen! Tror även att det går ut på de lokala krogarnas ekonomi. Det är ju trots allt många som vill ta några bira och röka cigg, alla äter ju inte på krogen. Läste nån'stans att ca 200 lokala pubar har fått slå igen på Irland efter ett liknande förbud. Undrar hur det går för oss?
Antal svar på detta inlägg: 36
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Har för mig att New York hade förlorat något i stil med 20 miljarder dollar i spritskatter, arbetsgivaravgifter mm pga att krogarna gick dåligt och man var tvungna att sparka personal sen rökförbudet. Och var det bara jag som läste det om Irland, att 200 lokala krogar hade fått slå igen? Jag tror inte att några lunchrestauranger - eller diskotek heller för den delen, kommer att förlora något. Men den lilla kvarterspuben som folk går till efter en jobbig dag på jobbet, för att snacka lite fotboll och ta några bärs. Det är dom jag tror kommer att förlora på den nya lagen, eller?
Vi kanske skall göra om alla pubar till saftkrogar som stänger redan på eftermiddagen? Jag menar, det är ju farligt att gå hem på kvällen med. Våldtäkter, misshandel och mord sker ju. Likaså med alkoholen. Den är ju farligare att vara beroende av än ciggen..
Sedan så tycker jag att argument som "Det luktar så illa" ej är något vettigare argument, efter som det luktar värre på dom krogar som har infört rökförbuden redan.. Svett å spya.. Naaajs ;)
Fajjer det är därför de använder andra dofter av oliak slag som citrus för att dölja det som röken döljde tidigare.
Ett annat argument då, att de ickerökare som jobbar på krogen slipper dö i lungcancer pga av passivrökning? Eller att även om det luktar svett o spya nu så vill inte folk tillåta rökning på krogen igen. Eller missa du det i alla artiklar du läst?
Och att du får röka på krogen men i speciella rum som endast är till för rökning? Och andra saker som våldtäkt misshandel och liknande kommer ju minska, om det blir som många här säger, i tkt med att folk itne går ut längre.
Annons
Och då förlorar du ditt jobb Rob om folk inte går ut längre. Du jag hörde att bestämelsen var att det fick gärna vara tak och vissa restauranger bygger tom tak för rökare ska slippa stå i regnet och röka så det stämmer inte det du säger. Jag har fått från hög nivå att beslutet säger att om det är hela väggar och taket så får man inte röka även om det bara är typ två väggar alltså inte helt rum däremot gäller det alltså INTE altantak med bara stolpar. Jag tror att detta kommer skapa mycket problem och onödiga bråk på restaurangerna när lagen ska tolkas. När ska svenskarna lära sig att man inte kan lagstadga allt, det får inte saker att försvinna. Vi rökare finns iallafall. Det är ju också sähär när man går ut på dans eller så där man inte får röka så är det MASSOR av ickerökare därute. Det är rentav trist inne och alla är ute där rökarna är förklara det...ni på krogen kommer få stå därinne och inget sälja....om ni tror att det är bra så FINE kör på det.
Rob: Passiv rökning? Visste ej dom anställda om att det förekomm rökning inne på krogarna när dom fick sin anställning? I annat fall så kanske dom skulle ha valt ett annat jobb? Barntimmeledare eller något kanske? Har man valt ett jobb så får man vara insatt i dess olika risker.
Vart hade du tänkt att dessa rum skulle befinna sig någonstans då? Många krogar har ej utrymme till extra rum m.m.
Varför i herrans namn skulle våldtäkter och misshandel minska? "Ohh, vi är så glada över rökstoppet att vi nu minskar ner med våra dumheter."? Det kanske rentav var är på grund av rökningen som krogvåldet är så pass högt?

Nej nej, myndigheterna skall ej behöva leka barnvakt åt vuxet folk. Var och en bör ansvara för sig själva, utan att styras av myndigheterna. Det var alldeles alldeles för mycket dalt i Sverige redan innan.
Tror inte det har så stor betydelse i det långa loppet då de som inte röker kommer att gå ut oftare och de som röker snart har vant sig vid att inte röka inomhus. Många rökare har slutat röka i sin egen lägenhet så då är det nog inte så svårt på krogen heller. Dessutom finns det ingen annan drog som andra tvingas till att använda mot sin vilja förutom nikotin-så tack för att jag slipper nu.
Hhe cina jag blir inte av med jobbet pga av rökning för jag jobbar inte i krogvärlden längre, men jag har därimot många vänner som gör det och där var det fest när nya lagen gick igenom.
Rökare och banker är det värsta jag vet.

Det är en självklarhet att det ska vara rökförbud på krogen. Ge det lite tid och t.o.m. ni rökare kommer att inse det.

(Litet tomtebloss för att elda på.)
Var i Dublin i höstas och där var det rökförbud överallt!
Det luktade sur gammal avslagen öl överallt.
Omsättningen har gått ner för alla men sportpubar där folk samlas för att se på fotboll och ta en öl är extra utsatta.
Nu samlas folk hemma hos varandra för att kolla på söndagens match.
Jag har själv slutat röka och gå ut och dricka öl!
Egil,

Det var ju just det jag menade - just när Sverige håller på och blir lite mer internationellt så stoppar byråkraterna det. Tänk på vm i fotboll -94, när sverige tog brons, då kunde man gå omkring bland uteserveringarna i malmö och riktigt känna det som om man vore i spanien eller liknande. Alla var glada, det gick bra för sverige och aldrig har en öl och en cigg känts mer ok. Nej, nu skall man sitta hemma och supa o röka så som man har gjort under -70 o -80 talet. Smygalkoholism och smygnarkomani det kmmer att bli resultatet av denna dumma lag. Just när man kände att man inte behövde åka utomlands för att känna att man är på semester, då slår de undan benen på oss som är för ett mer europeiskt sverige. Jag vill så gärna gå en pubrunda på lilla torg i malmö, men det går inte längre.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem