Att strejka är ett gissel för samtliga inblandade. Även 3: part som inte kommer till jobbet. Strejk är 1800-tal. Då fanns det skäl och orsaker men inte idag.
Det måste gå att lösa en konflikt på ett smidigare sätt än att strejka. Parterna
kunde ju träffas i en opartisk domstol som fattade beslut.
Denna senaste busstrejk tycker jag är samhällsfarlig och skulle inte behövas.
Bussförarna måste ju hinna gå på toaletten under ett pass. Annars är det ju djurplågeri. Byter dom arbetsgivare så skall det ingå trygghet,
Dessa saker anser jag självklara utan att behöva ta till strejk.
Det måste gå att lösa en konflikt på ett smidigare sätt än att strejka. Parterna
kunde ju träffas i en opartisk domstol som fattade beslut.
Denna senaste busstrejk tycker jag är samhällsfarlig och skulle inte behövas.
Bussförarna måste ju hinna gå på toaletten under ett pass. Annars är det ju djurplågeri. Byter dom arbetsgivare så skall det ingå trygghet,
Dessa saker anser jag självklara utan att behöva ta till strejk.
Antal svar på detta inlägg: 38
Strejkrätten är ett måste, tar man bort den så är vi på väg mot diktatur! Minns ni Ådalen där militären sköt arbetare !!
Att förarna får sänkt lön vid ägarbyte är inte bra. Det är snudd på bedrägeri.
Om nu facket får igenom sina krav så blir det dyrare att åka buss och tåg. Vem
tror ni betalar detta. Vi själva givetvis.
Inga träd växer till himlen som bekant. Likadant med lönerna. Dom växer för varje
år och samtidigt blir allting dyrare. Meningslös transaktion men det blir för tillfället
lugnt på fronten.
Snart har en förare 100.000:-/mån. Men hans egen hyra på bostaden har ökat till
45.000:-/mån för en etta på Östermalm. Det blir inte mycket över när en flaska
vodka kostar 2.500:- och en liter mjölk kostar lika mycket.
Om nu facket får igenom sina krav så blir det dyrare att åka buss och tåg. Vem
tror ni betalar detta. Vi själva givetvis.
Inga träd växer till himlen som bekant. Likadant med lönerna. Dom växer för varje
år och samtidigt blir allting dyrare. Meningslös transaktion men det blir för tillfället
lugnt på fronten.
Snart har en förare 100.000:-/mån. Men hans egen hyra på bostaden har ökat till
45.000:-/mån för en etta på Östermalm. Det blir inte mycket över när en flaska
vodka kostar 2.500:- och en liter mjölk kostar lika mycket.
pensionär
"Det skall finnas med i upphandlingen att den personal som
finns i bolaget skall ges fortsatt arbete, och att LAS skall följas,
(sist in först ut )Vill den nya ägaren inte rätta sig efter det
så köper han inte bolaget, säkert finns det fler som visar
intresse och godtar villkoren !"
Det är inte så många som köper ett bolag eller tar över i en upphandling om man inte får ha beslutsrätt över antalet anställda. Resultatet kan bli att det är kommunen/landstingen som får driva i egen regi (socialisering) och det brukar inte bli lyckat det heller.
"Det skall finnas med i upphandlingen att den personal som
finns i bolaget skall ges fortsatt arbete, och att LAS skall följas,
(sist in först ut )Vill den nya ägaren inte rätta sig efter det
så köper han inte bolaget, säkert finns det fler som visar
intresse och godtar villkoren !"
Det är inte så många som köper ett bolag eller tar över i en upphandling om man inte får ha beslutsrätt över antalet anställda. Resultatet kan bli att det är kommunen/landstingen som får driva i egen regi (socialisering) och det brukar inte bli lyckat det heller.
Annons
Leiake
Självklart så får vi leva med prishöjningar. Det har vi gjort i hela vårt liv. Men du har fel på en sak och det är att det handlar inte om ett ägarbyte. Vi skattebetalare äger bussarna och sen ska vi via en upphandling hitta en entreprenör som ska köra våra bussar så billigt som möjligt. Priserna för resande sätter våra politiker. Under dom 6 åren så har som sagt var busschaffiserna fått sänkt lön vid 3 tillfällen. Vid 2 tillfällen under de 6 åren så har priset för resande gått upp! Om du är så enfaldig och tror att om vi skulle sänka våra löner så skulle priserna också sänkas så glöm det!!! Priserna kommer fortfarande att gå upp och för att täcka upp det så måste vi ha löneförhöjningar och för kämpa för det så måste vi ha ett vapen dvs strejkrätten!
Självklart så får vi leva med prishöjningar. Det har vi gjort i hela vårt liv. Men du har fel på en sak och det är att det handlar inte om ett ägarbyte. Vi skattebetalare äger bussarna och sen ska vi via en upphandling hitta en entreprenör som ska köra våra bussar så billigt som möjligt. Priserna för resande sätter våra politiker. Under dom 6 åren så har som sagt var busschaffiserna fått sänkt lön vid 3 tillfällen. Vid 2 tillfällen under de 6 åren så har priset för resande gått upp! Om du är så enfaldig och tror att om vi skulle sänka våra löner så skulle priserna också sänkas så glöm det!!! Priserna kommer fortfarande att gå upp och för att täcka upp det så måste vi ha löneförhöjningar och för kämpa för det så måste vi ha ett vapen dvs strejkrätten!
loket55 !
Man kan lösa det mesta utan strejk. Strejker av större omfattning är samhällsfarliga och kan därför stoppas av regeringen så det är inget riktigt
vapen.
Alla arbetsgivare måste se till så att personalen trivs och har drägliga förhållanden
på sitt arbete. Klarar dom inte av detta så skall dom inte vara arbetsgivare.
Ett bra sätt att få anställda att bli lojala och delaktiga är att ge dom del i vinst. Då
blir det genast ett bättre klimat.
Man kan lösa det mesta utan strejk. Strejker av större omfattning är samhällsfarliga och kan därför stoppas av regeringen så det är inget riktigt
vapen.
Alla arbetsgivare måste se till så att personalen trivs och har drägliga förhållanden
på sitt arbete. Klarar dom inte av detta så skall dom inte vara arbetsgivare.
Ett bra sätt att få anställda att bli lojala och delaktiga är att ge dom del i vinst. Då
blir det genast ett bättre klimat.
leiake
Du har kapitalt fel!
Om man inte har strejkvapnet. Vem ska då avgöra om personalen trivs?
Vem ska avgöra om dom har drägliga förhållanden?
Vem ska i så fall förbjuda dom att vara arbetsgivare?
Lönen är en del av företagens vinst!
Man kan inte lösa allt utan strejk. Hur ska du tvinga arbetsgivaren att förhandla om man inte har strejkvapnet?
Du har kapitalt fel!
Om man inte har strejkvapnet. Vem ska då avgöra om personalen trivs?
Vem ska avgöra om dom har drägliga förhållanden?
Vem ska i så fall förbjuda dom att vara arbetsgivare?
Lönen är en del av företagens vinst!
Man kan inte lösa allt utan strejk. Hur ska du tvinga arbetsgivaren att förhandla om man inte har strejkvapnet?
loket55 !
Ja,ja ! Det får bli som det blir, men jag gillar inte strejker. Det måste finnas ett
enklare sätt att komma överens.
Tågpersonal vill ha bättre betalt. Läs bifogad länk så tycker jag tvärtom. Dom skall
få sparken i stället.
http://korta.nu/d19yh
Ja,ja ! Det får bli som det blir, men jag gillar inte strejker. Det måste finnas ett
enklare sätt att komma överens.
Tågpersonal vill ha bättre betalt. Läs bifogad länk så tycker jag tvärtom. Dom skall
få sparken i stället.
http://korta.nu/d19yh
Taskig länk till något helt annat, vill nog påstå att detta kan bara förekomma efter avregleringen.
Håller med dig Leiake att det är förjävligt men mänskliga misstag gör vi allihop och vi kommer att fortsätta att göra dom! Om dom sen ska ha sparken får väl en utredning visa.
Men som Göcke säger att efter avregleringen så har säkerheten sjunkit till en bottennivå. Det är bara en tidsfråga innan något mycket allvarligt kommer att hända!
Men som Göcke säger att efter avregleringen så har säkerheten sjunkit till en bottennivå. Det är bara en tidsfråga innan något mycket allvarligt kommer att hända!
Kortsiktighet förstör vårt samhälle!
Skriv ett svar
Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.
Logga in eller klicka här för att bli medlem