Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Strejk

Strejk

Att strejka är ett gissel för samtliga inblandade. Även 3: part som inte kommer till jobbet. Strejk är 1800-tal. Då fanns det skäl och orsaker men inte idag.

Det måste gå att lösa en konflikt på ett smidigare sätt än att strejka. Parterna
kunde ju träffas i en opartisk domstol som fattade beslut.

Denna senaste busstrejk tycker jag är samhällsfarlig och skulle inte behövas.
Bussförarna måste ju hinna gå på toaletten under ett pass. Annars är det ju djurplågeri. Byter dom arbetsgivare så skall det ingå trygghet,

Dessa saker anser jag självklara utan att behöva ta till strejk.
Antal svar på detta inlägg: 38
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

Dom vill visst ha 550:-/mån under tre år. Det kan ju vara rimligt med tanke på att
alla andra höjer sina löner.

http://korta.nu/ag5qk
Det är bra att dom strejkar, arbetsgivaren kan inte bestämma allt! Då blir det diktatur till sist!!
En arbetare måste kunna känna sig trygg på sin arbetsplats
Thomas2!

Det skall vara ordning och reda i samhället, givetvis. Men det blir det ju inte om alla skall strejka. Då skjuter dom ju sig själva i "baken".

Konflikter löser man ju inte med hårda tag. Dom löser man i domstol. Avtal kan man troligen lösa i domstol också.

Om strejker tycker jag inte. Dom skulle förbjudas.
Annons
Leiake!! Så du står inte på arbetaren sida? Du är mer åt diktaturens håll?
Det var möe bättre förr!!
Strejk är ett tvingat måste. Företagarna sätter ändå ribban. Och har redan dolda agendor. Slutet blir ändå att alla säger sig vara nöjda, medan fotfolket gråter för att det blev så dåligt.
Stötestenen tycks inte vara pengar eller arbetstider utan rätten till anställning om man byter arbetsgivare. Det betyder väl att någon annan (facket) skall beslutar om vilken personal en företagare skall ha. Trodde inte att det skulle vara så men nog liknar det lite Grekland i alla fall, en gång anställd alltid anställd till tidens ände.

När bolag säljs till annan ägare så kan ju ingen garantera att personalen får vara
kvar i det nya bolaget.

Köparen vill kanske reducera arbetsstyrkan för att få utrymme för sina ideer.

Facket är ute och cyklar om dom kräver 100% trygghet för anställda vid sådana tillfällen. Helt vansinnigt påhitt.
Leiake du har inte hängt med hur det fungera, du låter mer som att du tagit intryck av arbetsgivarnas sätt att sälja sitt koncept och att arbetarna endast är handelsvaror och ska så vara
Jag känner en busschaffis som jobbar i Söderhallarna i Stockholm. Han berättade att på de senaste 6 åren så har det varit 3 upphandlingar och varje gång en ny arbetsgivare. Dom har fått sänkt lön vid varje tillfälle. Det är det strejken handlar om att dom ska få behålla sin lön vid en ny upphandling. Ett rimligt krav!
Leiake vill införa diktatur där enbart arbetsgivarna bestämmer. Jag trodde sådana människor var utrotade!
Det skall finnas med i upphandlingen att den personal som
finns i bolaget skall ges fortsatt arbete, och att LAS skall följas,
(sist in först ut )Vill den nya ägaren inte rätta sig efter det
så köper han inte bolaget, säkert finns det fler som visar
intresse och godtar villkoren !

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem