Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Rast o vilotider lätt lastbil

Rast o vilotider lätt lastbil

Någon som vet vad för regler som gäller för lätt lastbil.
Hur länge får man köra innan man tar rast?
Hur länge får man köra på ett dygn?
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: 1 2 Nästa »

Du kan söka på :
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Yrkestrafik/Kor--och-vilotider/
Ja, jag har gjort det. Hittade du något svar på frågan där?
Finns det ingen färdskrivare i bilen så kör du ju efter eget tyckande.
Lätt lastbil å personbil med B körkort gäller ju lika.
Lätt lastbil kan vara trafikregistrearad men då finns färdskrivare i bilen å C-kort gäller.
Annons
Inga regler alltså? Kan ta rast när jag tycker eller köra hur länge jag vill?
Jag tvivlar, men du kan ha rätt för jag hittar inga regler hos Transportstyrelsen eller Trafikverket.
Goddag, pöl har länkat in exakt det som gäller, har ju cirka 25 års tid i detta yrke. Tung lastbil + släp då, i pöls länk står allt om körtider och raster, satt ju och tänkte lite på det där i går kväll och det stämmer bra , det är ju några år sedan det var aktuellt. Lycka till Igge och kör med känsla. Tjaba. L.
Misko har rätt men är den trafikregistrerad och inte har färdskrivare är man skyldig att skriva i en tidsbok
Lagera och Pöl: Kan ni uttyda hur länge man får köra och när man måste ta rast med fordon under 3,5 ton ur länken som Pöl skickade? Klipp ur denna:

"Nationella regler för lätta fordon, EU-regler för tunga fordon

Det finns två typer av regleringar för körtider och vilotider i den svenska yrkestrafiken. För lätta fordon gäller nationella regler. För tunga fordon gäller reglerna i EU, bland annat att färdskrivare ska användas.

Reglerna i EU om kör- och vilotider gäller för fordon och fordonskombinationer som har högre sammanlagd totalvikt än 3,5 ton samt bussar oavsett vikt. Färdskrivare används för att säkerställa att reglerna följs. Liknande regler gäller i ett stort antal länder utanför EU.

För svenska anställda förare och utländska förare i Sverige gäller också vägarbetstidslagen från den 1 juli 2005. "
Den rätta texten måste väl vara den här länken
http://korta.nu/qQ7
Det är väl inte så svårt att tyda
Tack för länken. I den står det om dygnsvila klart och tydligt ..."Du ska ha haft en dygnsvila på minst 11 timmar ...." Men det står inger om det jag undrar över.
Hur länge jag får köra innan jag måste ta rast. Hur länge jag får köra på ett dygn. Om jag ska ha 11 timmars dygnsvila så får jag köra i 13 timmar utan rast?
Kan du tyda ut hur länge jag får köra utan rast, PerAsk?
Jag måste ursäkta mitt ordval, det ser lite spydigt ut "Det kan väl inte vara så svårt att tyda".

De här är inte enkelt uppenbarligen. En liten bit länge ned hittar du en länk till om Vägarbetstider. Där står det om raster. Jag föreslår att du ringer Transportstyrelsen eller polisen 11414 och frågar om trafikreglerna.

Raster och pauser

18 § Arbete får aldrig utföras längre tid än sex timmar i följd utan rast. Rasten ska uppgå till minst 30 minuter, om arbetstiden omfattar mellan sex och nio timmar. Om arbetstiden överstiger nio timmar, ska rasten uppgå till minst 45 minuter. Rasten får delas upp på flera perioder om minst 15 minuter vardera.
Raster under sådan körtid som avses i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 561/2006 och AETR ska förläggas i enlighet med förordningen eller överenskommelsen och räknas som rast även enligt denna lag.
Rast som tas under perioder av väntan, när arbetstagaren eller egenföretagaren inte fritt kan disponera över sin tid utan måste befinna sig på sitt arbetsställe beredd att utföra arbete, räknas även som arbetstid. Lag (2012:229).

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem