Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Rast o vilotider lätt lastbil

Rast o vilotider lätt lastbil

Någon som vet vad för regler som gäller för lätt lastbil.
Hur länge får man köra innan man tar rast?
Hur länge får man köra på ett dygn?
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: «1 2

Det är en jäkla skillnad om man kör privat eller som anställd!
en riktig tolkningsfråga med andra ord
så kör man i 6tim tar en timme paus och kör 6timmar
så borde man alltså vara inom lagen att en rast på 45min skall in under färden.
Att det ska vara så svårt när det är väldigt enkelt!

Anställd: Man får köra 13 timmar per dygn
Är arbetspasset mindre än 9 timmar gäller att då får man köra i 6 timmar sen måste man ha en rast på minst 30 minuter
Är arbetspasset mellan 9 och 13 timmar då får man köra i 6 timmar men sen måste man ha en rast på minst 45 minuter
Dygnsvilan måste vara 11 timmar.
Finns det ingen färdskrivare i bilen måste man ha en tidsbok.

Privat gäller som en personbil dvs kör som du vill!
Annons
Hello, som lokets inlägg här ovan, reglerna ändras ju och det är några år sedan man hoppade av chaufförsjobbet, men beträffande lätt lastbil, dvs som det var då i alla fall, upp till 3,5 ton gick det bra med enbart körkort för bil, men tyngre och med släp måste man skaffa nytt körkort för tung lastbil med släp och förnya inom visst antal år också. Om man dessutom skulle arbeta på vägarna måste man ha ett trafik-kort som det hette då, men som sagt, allt ändras ju och säkraste är att ta kontakt med en körskola för bil. de ska ju veta exakt. Lycka till. L.
Tack PerAsk Precis vad jag eftersökte Jag kunde inte hitta det bara..
Nu letar jag efter paragrafen du hänvisar till § 18 Jag får inte fram Lag (2012:229) Är det § 18 i den lagen?
Tack loket55. Bra sammanfattning
"Man får köra 13 timmar per dygn
Är arbetspasset mindre än 9 timmar gäller att då får man köra i 6 timmar sen måste man ha en rast på minst 30 minuter
Är arbetspasset mellan 9 och 13 timmar då får man köra i 6 timmar men sen måste man ha en rast på minst 45 minuter
Dygnsvilan måste vara 11 timmar.


Jag måste alltid ta en rast efter max 6 timmar och den ska vara på 30 min.
Är jag inte framme vid destinationen så får jag köra tre timmar till utan att ta rast.
Skulle jag ändå inte vara framme, efter 9 tim, måste jag ta en rast till, så sammanlagd rast blir 45 min. Man får dela upp rasterna i 15 minuters delar.
Jag får köra i 13 tim.
När det gått 12 tim måste jag ta en rast till på 30 min? Först en efter de första 6 tim, och en till efter de andra 6 tim
Eller, eftersom arbetspasset då är mellan 9 och 13 tim så borde det räcka med 45 min? Eller menas det först 30 minuter (efter sex tim) och sedan en till på 45 min om jag kör upp till 13 tim?
Nä du får inte köra i 13 timmar som du skriver!
Du får köra max 6 timmar och sen måste du ha rast.
Rastens längd är beroende på hur länge du ska köra totalt.
Under 9 timmar så räcker det med 30 minuter ska du köra längre så ska rasten vara på minst 45 minuter.
Arbetsdagen ser alltså ut så här om du ska köra i 13 timmar.
köra 6 timmar-minst 45 minuters rast-köra 6 timmar och 15 minuter
arbetsdagen ser alltså ut så här om 9 timmar eller kortare
köra 6 timmar- minst 30 minuters rast- köra i 2,30 timmar

vart ska du åka?? Jorden runt?
Tack loket55 för förtydligandet

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem