Torsdag 22 oktober 2020 vecka 43

Forum \ Hobby, djur, motor och sport

Bildörrarna fryser fast
Birger
2015-12-16 15:52
Vad ska jag smörja bilens dörrlister med för att förhindra fastfrysning? Är rapsolja bra? Eller vad föreslår ni. Silikon har jsg inte.

Antal svar på detta inlägg: 14

Sidor: 1 2 Nästa »

Göcke
2015-12-16 16:05
en blandning av 50% vatten och 50% etylenglykol klarar -40grader

pedhan
2015-12-16 16:24
Finns silikonstift på macken ...... lite matolja funkar oxo eller gnugga på ett stearinljus på listerna.

lagera
2015-12-16 16:59
Ja som sagt, det finns material på mackarna, speciella och fungerar bra. Värre med rutor som fryser fast genom fuktig kväll och kyla på natten, har man då en eldriven hiss då gäller det att vara lugn och avvakta. Naturens under. Hajhaj. L.

Thomas2
2015-12-16 18:45
Bästa sättet att tvätta när det är millgrader, så fryser det inte.

loket55
2015-12-16 18:46
lagera!
Bästa sättet att få bort is på rutorna är det här:

Gör så här:

1. Blanda 2 delar alkohol, 1 del vatten och lite diskmedel i en sprayflaska.

2. Spraya rutan och se hur isen magiskt försvinner.

Inget skrapande och isen är borta på 5 sekunder!

lagera
2015-12-16 18:57
Ok loket, klart ett tips, men om man nu inte vill offra alkoholen där så,hehehe, och dessutom måste man ju ha det hemma också vilket ju inte är kutym just här,hehe. Det går ju rätt fort att få lite värme på sidorutan fram också, så man får stå ut, har varit så i en massa år sedan elhissarna kom. Ok, må gott. L

loket55
2015-12-16 19:06
Du gör som du vill men jag har inte skrapat en bilruta på flera år!
Inte fan offrar man dom ädla dropparna som ska rinna nerför strupen!
Har du hört talas om T sprit eller rödsprit?

Thomas2
2015-12-16 19:06
Loket55
Skulle vi slösa dyr alkohål på en ruta? Näää den ska ner i maggen.

Birger
2015-12-16 21:18
Tack för alla mer eller mindre tokiga förslag. Ska testa imorgon. Först åker jag ner i ett pgarage där bilen får tina upp. Sedan torkar jag torrt listerna och sedan smörjer jag in dem. Sedan skaffar något sm suger upp fukt i bilen, kanske grovsalt/ris i en nylonstrumpa ockh lägger en i framrutsn och en i bakrutan så kanske jsg slipper skrapa på insidan.

lagera
2015-12-16 21:46
Hahaha, loket, klart det ,men vad vet man när du skriver alkohol, klart man för i gamla tider använde T-sprit och liknande, men det var innan man fick värme i bilarna och sätesvärme och dylikt. Det är ju inte var dag som fukten i rutorna fryser, men när det gör det då gäller det ju som sagt att inte våldföra sig på elhissarna. Sånt e livet. Hälsn. L

Sidor: 1 2 Nästa »

^ Till sidans topp

Till: Forum \ Hobby, djur, motor och sport

Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

Logga in eller klicka här för att bli medlem