Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Hobby och motor

Bildörrarna fryser fast

Bildörrarna fryser fast

Vad ska jag smörja bilens dörrlister med för att förhindra fastfrysning? Är rapsolja bra? Eller vad föreslår ni. Silikon har jsg inte.
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

en blandning av 50% vatten och 50% etylenglykol klarar -40grader
Finns silikonstift på macken ...... lite matolja funkar oxo eller gnugga på ett stearinljus på listerna.
Ja som sagt, det finns material på mackarna, speciella och fungerar bra. Värre med rutor som fryser fast genom fuktig kväll och kyla på natten, har man då en eldriven hiss då gäller det att vara lugn och avvakta. Naturens under. Hajhaj. L.
Annons
Bästa sättet att tvätta när det är millgrader, så fryser det inte.
lagera!
Bästa sättet att få bort is på rutorna är det här:

Gör så här:

1. Blanda 2 delar alkohol, 1 del vatten och lite diskmedel i en sprayflaska.

2. Spraya rutan och se hur isen magiskt försvinner.

Inget skrapande och isen är borta på 5 sekunder!
Ok loket, klart ett tips, men om man nu inte vill offra alkoholen där så,hehehe, och dessutom måste man ju ha det hemma också vilket ju inte är kutym just här,hehe. Det går ju rätt fort att få lite värme på sidorutan fram också, så man får stå ut, har varit så i en massa år sedan elhissarna kom. Ok, må gott. L
Du gör som du vill men jag har inte skrapat en bilruta på flera år!
Inte fan offrar man dom ädla dropparna som ska rinna nerför strupen!
Har du hört talas om T sprit eller rödsprit?
Loket55
Skulle vi slösa dyr alkohål på en ruta? Näää den ska ner i maggen.
Tack för alla mer eller mindre tokiga förslag. Ska testa imorgon. Först åker jag ner i ett pgarage där bilen får tina upp. Sedan torkar jag torrt listerna och sedan smörjer jag in dem. Sedan skaffar något sm suger upp fukt i bilen, kanske grovsalt/ris i en nylonstrumpa ockh lägger en i framrutsn och en i bakrutan så kanske jsg slipper skrapa på insidan.
Hahaha, loket, klart det ,men vad vet man när du skriver alkohol, klart man för i gamla tider använde T-sprit och liknande, men det var innan man fick värme i bilarna och sätesvärme och dylikt. Det är ju inte var dag som fukten i rutorna fryser, men när det gör det då gäller det ju som sagt att inte våldföra sig på elhissarna. Sånt e livet. Hälsn. L

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem