Lördag 4 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Övrigt

Nystart

Nystart

Ramon påstår, i den nu låsta "Heja London-tråden", att det inte alls skulle vara så lätt att smyga ombord med en bomb på londons tunnelbana. Detta p.g.a. att londonpolisen enkelt skulle se skilnad på en skum typ och en londonbo. Då undrar jag hur en londonbo egentligen ser ut? Har han kritstrecksrandigt och plomonstop, eller kan han lika gärna ha turban. Jag skulle vilja påstå det sistnämnda. Kan man avslöja en londonbo på att han bär paraply, eller vad menas?
Antal svar på detta inlägg: 36
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Jovisst! Men jag menar vad kan du och jag göra mer än att konstatera att si eller så har det blivit där. Världen är full av motsättningar. Nya Zeeland exempelvis är i grunden ett mycket rikt land med stora naturtillgångar, men stora delar av befolkningen lever på en mycket låg standard.
Jag tror att det mest demokratiska som ett samhälle kan visa upp är där folkviljan styr utan att vara utsatt för påtryckningar av skilda slag. Om varje röst är lika mycket värd, ja rättvisare kan det knappast bli.
England ja dom har alltid gått sina egna vägar dom har perukerna kvar i rättsalarna och dom kör på vänster sida och sist men inte minst UK är en kolonialmakt. Det betyder att rik går före fattig och hatt före mössa. Annat kunde man väl inte heller vänta av engelsmän. Jag kan inte se en enda fördel med deras röstsystem.
Det finns en fördel med det brittiska systemet som är ganska viktig: Väljare och politiker kommer mycket närmare varandra. Politikerna måste gå runt, knacka dörr och tala med vanligt folk för att ha en chans. Hos oss är det viktigare att en politiker står väl till med sin partiapparat än med väljarna.

Perukerna är kvar. liksom Drottningen och pundet. En nyvald talman släpas fortfarande mellan två vaktmästare fram till talmansstolen eftersom talmännen på Henrik VIII:s tid oftast blev halshuggna när dom meddelande kungen parlamentets beslut och sedan dess varit ovilliga att acceptera ämbetet. Dom har sina traditioner. Det tycker jag är kul.

Kolonialmakt är väl att ta i. I den mån det finns kvar några kolonier (Falklandsöarna kanske) så är de ju självstyrande.

Vad kan du och jag göra? Slå vakt om våra demokratiska värden, undvika att spela med i motsättningar mellan folkgrupper, stödja projektgrupper, tex Afrikagrupperna http://www.afrikagrupperna.se/index.htm, fadderbarnsverksamhet, sötja Läkare Utan Gränser, mmmm



Där kom några tips! Skall titta lite närmare på dom, men det där att politikerna kommer närmare sina folkvalda det tror du väl ändå inte på. Det är rikt folk som under en kort tid samlar röster och sedan glöms menigheten.
Kolonialmakten hos engelsmännen sitter inte i vad dom har idag utan tänket sitter i själen. Alla Tommys har väl en skärva i benet efter något slag i andra världskriget och då är det svårt att frigöra sig från storhetstiden.
Annons
Jo absolut. Det är verkligen en mycket närmare kontakt mellan folk och politiker. Politikerna är väl inte alla rika, knappast i allafall bland labourpolitiker från arbetarområdena.
Kolonialtänket - ja det kanske finns kvar hos en del äldre - jag minns en gammal överstetyp med stora slokmuschar som jag träffade på en pub i Gibraltar en gång, han såg verkligen ut att drömma sig tillbaka.
Annars har kolonialtänket gått över till en öppenhet för alla människor från det gamla imperiet, London är verkligen en smältdegel med indier, afrikaner,asiater, som alla är lite 'brittiska'. Det är en härlig stämning normalt inte just nu kanske.
Håller mig dig om stämingen i London en fantastisk stad att vara i, många intressanta typer och faktiskt ett välvilligt inställt folk åtminstone mot mig som turist. Där kan vi enas, men kolla vad som behövs för att klara en kandidatur. Gratis? Nej långt därifrån. Den som vill ha en plats i parlamentet kan inte komma tomhänt. Om man har mycket pengar i England så kan man faktiskt köpa sig en plats i parlamentet och ingen lyfter på ögonlocket för det.
För att vinna en valkrets måste du få folket där att lägga sina röster för dig. Köpa sig en röst kan man ju inte göra annat än i den meningen att man kan ställa ut löften att stödja ett vägbygge här eller ett sjukhus där. Men det är ju så det ska va. Och sedan ska löftena hållas, annars åker man dit nästa gång.

Däremot är det ju speciellt med överhuset, the House of Lords. Där behöver man sannerligen inte knacka någon dörr hos någon väljare. Överhuset är ju reserverat för adeln. Totalt otidsenligt förstås. men deras makt är ju liten. Tony Blair har ju också tagit ett första steg mot dess avveckling.

Du som jag och många andra har en väldigt positiv bild av London och vänligheten där. Såg för en stund sedan på Sky Channel och CNN en direktsändning från Trafalgar Square som är packat med folk just nu. Hela London - människor av olika bakgrund, hinduer, kristna, muslimer, judar, samlas för att manifestera mot våldet. En representant för Metropolitan Police uppmanade alla att inte göra utfall mot varandra för att ser annorlunda ut eller har en annan uppfattning. London är världens mest toleranta stad. Familjerna till terroristerna får stöd av myndigheterna och åtminstone en av dem gör allt för att hjälpa polisen att komma framåt i undersökningarna.

Jag tror att ett resultat av detta dåd är större sammanhållning, och beslutsamhet att motverka våld och intolerans. Precis tvärt emot vad den man som försvann till Pakistan hem dagen innan med svansen mellan benen hade hoppats.

Putte det är ju bara du och jag som håller igång den här tråden. Kanske ingen annan är intresserad. Ska vi lägga ned?
Ett tips , använd/övergå till msn eller icq eller liknande när ni håller låda så här.
Håller med Ramon. Vi väntar och ser! Tack för denna gång Ramon jag har lärt mig en hel del av dig!
Göcke: Jo det är klart, men det kan ju vara kul att försöka dra med sig några fler i en diskussion. Men nu så verkade det inte så - så då kan man ju lägga av. Allt fler är ju på semester också och kanske har annat att göra än att sitta här.
Men IS kanske föredrar diskussioner om hårddiskar och sladdkontakter framför allmänna frågor? Det är ju ert Forum. Jag är ju här för att jag tycker att IS är en så härlig success story och att bidra till Forums diskussioner drar väl också (utom just nu då) lite mer intresse till IS. Trodde jag.

Tack så länge Putte, det är kul att diskutera med dig - och det känns som om du fått på dig slipsen på nåt sätt sen i helgen...


Drar du igång nån annan kul tråd så hakar jag nog på...


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem