Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Jämlikheten skapar slödder

Jämlikheten skapar slödder

Jämlikhetssträvandena i Sverige har gått över styr. Kommunerna i norr blir utfattiga och i söder där slår dom ihjäl varandra på löpmeter. Varför? Ja kanske Sokrates kan ge en del av svaren. Så här skriver han:
Ur kapitlet Demokratins historia:
Den demokratiska, jämlika, staten förändrar sinnet hos medborgarna. Barn slutar respektera sina föräldrar, elever respekterar inte sina lärare, unga respekterar inte gamla och anställda respekterar inte arbetsgivare. Bristen på respekt får till konsekvens att normer uppluckras och dåligt beteende jämställs med gott beteende. Destruktiva begär och känslor får fritt spelrum. Laglöshet och pöbelfasoner breder ut sig. Slödder äger samma status som skötsamma personer eftersom alla är lika mycket värda. Den demokratiska staten skapar således den demokratiska människan. Jämlikhet är det mest falska och i praktiken skadligaste som finns för ett samhälle. Det fasanfulla med jämlikhet är att en pedofil, massmördare eller en våldtäktsman blir jämlik med en omtänksam och ansvarstagande medborgare genom talet om alla människors lika värde. Så långt Sokrates!
Lek med tanken att den gamle har rätt, då är det ju inte konstigt att folk sparkar ihjäl varandra på gator och torg helt oprovocerat och att syd dränerar norr på alla tillgångar. Lägg därtill all den tristess många känner då blir det livsfarligt därute och roffarmentaliteten breder ut sig.
Alltså måste det till en ny författning med riktiga personval och där folkomröstningar blir legio istället för undantag.
Antal svar på detta inlägg: 46
Sidor: 1 2 3 4 5 Nästa »

Jodå Sokarates hade rätt-det fanns nämligen huliganer redan på den tiden.
Men att ett personval skulle förändra nånting tror jag inte på-de länder som har en president har det lika illa ställt ändå.
Det enda sättet att ha pli på folk är att införa diktatur-vill vi ha det?
Nej Nane alls inte, men däremot kortare mandatsperioder och nu med datorernas hjälp kan man även gå in och rösta låt oss säga varje halvår och kolla vad folket tycker om ledamöterna. Gör dom ett bra jobb eller inte. Halvårsröstningarna skall ses som statiskiska undersökningar och pekar dom på en negativ trend för någon två ggr i rad då skall folket få säga sitt och då är det majoritetsbeslut som gäller.
Det betyder att alla måste anstränga sig som sitter i maktens korridorer och ett dåligt jobb kan leda till sparken med omedelbar verkan innan mandatperioden är över. Det skulle bli en omöjlighet att ha nio sidovrksamheter som exempelvis Mats Odell har i nuläget.
Nane däremot kom jag på en helt annan sak. Den där Sokrates var ingen dum man. Tänk nu efter noga, men i feminismens tidevarv har allt blivit så utslätat att männen famlar efter sin identitet och kvinnorna jublar förstås. Dock har medaljen en baksida hittar ingen partner! Det finns ingen Rambo därute som kan vakta över deras väl och ve utan bara velourknuttar som springer hos frissan och blir uppiffade. Målade naglar, målade läppar och ringar både här och där samt roug på kinderna och mascara runt ögonen. Vilken kvinna av kvinna född vill ha en sån man förmodligen en flata eller en som är bisexuell? Nej, sensuella, vackra och intelligenta kvinnor tror jag tror -obs tror- vill ha män med muskler och psyke av stål och som kan köra allt motordrivet på band, hjul och medar gärna flyga också. Alltså män som orkar och kan är nog trots allt kvinnas dröm. Städ- och tvättnissarna kan gå och lägga sig!
Annons
Det moderna informationssamhället är underbart!
Dock illustrerar Putte Gunn en uppenbar nackdel.

Utan Internet hade han fortfarande varit "under stenen", och inte ens fått en chans att lufta sina förlegade 900-tals åsikter.
Ja Sokrates verkar ju verkligen haft verkligheten klar för sig och annalyserat detta med jämnstäldheten, men man undrar ju hur långt den egentligen kommit på hans tid? Vilka var det han menade?
Putte Gunn om det var som du "tror" hur kommer det sig då att det inte "är" så? För går du utanför dörren så ser du att det i verkligheten faktiskt inte är så. Så det du "tror" är något som härstammar från en förlegad tid idag kan kvinnor klara sig själva och det är nog något som skrämmer dig skulle "jag tro". Därför du är så imot att kvinnor kan klara sig själva för då skulle du inte kunna hitta någon ny fru.
Batting jag tror helt enkelt han menade att vi människor är olika mycket värda. Sen att jag drar ut konsekvenserna är en annan sida av saken som kan härledas till Sokrates ursprungstankar.
Zaphod visst gör det ont när sanningen blottläggs? Kvar finns bara argument av typen personangrepp, men jag är tålig och uthållig skall du veta.
Jag fattar hur du menar Putte men jag tror inte på det....vad ska dom ägna sig åt-att föra statistik över impopulära beslut eller att försöka styra på det sätt dom tror blir bäst?
Kortare mandatperioder skulle nog inte heller vara bra-om man vill införa en förändring så tar det ju ett par år att få det i hamn och sen måste det ju naturlgtvis testas ett par år innan man kan säga om det var dåligt eller bra.
Politisker är numera bara ett yrke i högen-annat var det förr,då blev man politiker för att man ville förändra något för sina medmännsikor men numera är det bara sitt ego man vill tillfredsstäla tror jag.
Att de flesta politiker idag aldrig haft ett arbete ute på fältet är ju skrämmande men en naturlig utveckling.

Att män famlar efter sin identitet kan nog stämma ibland-många män undrar ju hur "en riktig karl" ska vara medan vissa har en skev ide' om hur de ska vara..
Rambo *s* han har ju verkligen problem...en sån kan inte ta ansvar när han inleder vendettor stup i kvarten.

Muskler och psyke är väl bra-men det är ju inte bara något som män har patent på...starkt psyke är det ju vi kvinnor som utrustats med..

Utifrån ditt resonemang borde alltså män och kvinnor idag i stor utsträckning byta arbeten med varandra?
Eftersom vi kvinnor numera har tyngre jobb än ni män som ofta sitter på häcken hela dagarna så blir vi utslitna-varför byter vi inte helt sonika arbetsuppgifter?

Att ha en karl som leker med motorfordon har de flesta kvinnor upplevt-det är väl ingen riktig karl-det är ju en pojke*s*

Nane du har rätt på många punkter här några: Politiker är bara ett yrke vars uppgift är att tillfredsställa sitt ego inget annat.
Sylvester Stallone har problem det är korrekt om man får tro allt som skrivs om honom.
Att män famlar efter sin identitet är också helt rätt.
Det som jag anser är fel i ditt inlägg det är att när ett parti går till val då lovas det hejvilt. Efteråt är nästan allt glömt och indragningarna och besparingarna fortsätter som tidigare. Kolla om löftena infriades eller är på väg att infrias inom överskådlig tid. Om inte, bort med den sittande trojkan!
Idag håller politikerna själva lekstuga och när ministrar byts, jadå då ändras också inriktningen på politiken. Det skulle vara näst intill omöjligt med mitt system genom att folket har bestämmaderätten. Slut på leken alltså!
Tack var jämlikheten så har kvinnorna tvingas till att stålsätta sig och gå emot sin väna natur. Idag vet man inte om man träffar en kvinna eller en bergsprängarbas. För nu gäller det att var hård och besynnerlig som kvinna.
Rambo filmhjälten har inga problem och har han några så löser han dem på sitt manliga sätt.
Sen var jobben där jag måste ge dig halvrätt. Inte skall kvinnor jobba på byggen, i smältverk eller annan tung industri. Nej dessa jobb är klart manliga och du vet nog vad jag tycker om kvinnor och motorer så lastbilsförare är inget för ert kön.
Nog kanske ni upplevt att män leker med motorfordon, men bara vid sidan av och det Nane, är inte samma sak. Nu är det på det viset, män leker inte de exprimenterar vilket är en himmelsvid skillnad.
Putte:

Legio betyder oräkneliga, varför skulle något bli bättre med oräkneliga folkomröstningar?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem