Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Jämlikheten skapar slödder

Jämlikheten skapar slödder

Jämlikhetssträvandena i Sverige har gått över styr. Kommunerna i norr blir utfattiga och i söder där slår dom ihjäl varandra på löpmeter. Varför? Ja kanske Sokrates kan ge en del av svaren. Så här skriver han:
Ur kapitlet Demokratins historia:
Den demokratiska, jämlika, staten förändrar sinnet hos medborgarna. Barn slutar respektera sina föräldrar, elever respekterar inte sina lärare, unga resp...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 46
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Linda!

Känner någon som sysslar med samma yrke som du,och ert
ordval är ungefär lika,så jag trodde,men trodde fel.
Ursäktar om jag gjorde dig förbryllad.
Leif tänk att något så fel kan bli så rätt! Jag trodde du åsyftade bråket i Sävedalen mellan ROKS-tanten på socialen som hade utgett sig för att vara expert på ett visst område när det gällde barn. Henns s.k. expertutlåtande ledde till stora negativa konsekvenser för pappan. Det visade sig att ROKS-tanten bara var socionom och alls ingen expert. En del om bråket finns att läsa på en adress som jag skickade till Linda.
Det hade jag inte en aning om,som Palme sade när mjölken
kostade 8:-.Har detta hänt i lilla Sävedalen.Där ser man.

Men en ROKS-tant hade rätt,när hon påstod att karlar är svin.
Men det är mammorna,som förstör oss.Vi blir egosvin.

Vet du varför alla turkar har munstasch.
Det är för att bli lik sin mamma.
Annons
Ja Leif det är kvinnan bakom allt!
Ansåg Sokrates att han levde i en demokrati ? Det anser inte jag, nämligen.
Augustus XXII nej han ansåg det ledde till respektlöshet på alla fronter. Däremot har Charles Bukowski en annan syn på saken. Han anser nämligen att, "Skillnaden mellan en demokrati och en diktatur är att i en demokrati så röstar man först och lyder sedan order; i en diktatur behöver man inte spilla tid på att rösta."
Tänkvärt faktiskt!
Vi måste nog finna oss i demokrati.En diktator slår det runt i
huvudet på,så det tjongar om det.
En demokrati är segare,och krångligare,och det tar längre tid,
innan det slår runt i huvudet på dom styrande.
Leif kan du ta gift på det förhåller sig så?
Man utvecklar inte storhetsvansinne på 4 år.Skulle så vara fallet
så tar Dagens Nyheter,ner dig på jorden,och karriären är slut.

Det är demokrati.Media är diktator.
Nej innan man når toppen som regeringschef så har man nog utvecklat det sinnet för länge sedan!
Det jag menar är att när ledaren säger något så följer partibröder och systrar snällt med även om de har en avvikande åsikt. Lögner blir fort till sanningar och Dagens Nyheter den snobbigaste av alla tidningar följer välvilligt med så länga allt är i linje med den för tillfället förda politiken.
Alltså, man kan inte vara säker på något om man tror att demokrati säkerställer allt som är fel här i världen. Jag tror faktiskt var och en får vara sin egen lyckas smed.
Heller en bra diktator än en illvillig och korrumperad regering som är vald efter demokratiska spelregler.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem