Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Jämlikheten skapar slödder

Jämlikheten skapar slödder

Jämlikhetssträvandena i Sverige har gått över styr. Kommunerna i norr blir utfattiga och i söder där slår dom ihjäl varandra på löpmeter. Varför? Ja kanske Sokrates kan ge en del av svaren. Så här skriver han:
Ur kapitlet Demokratins historia:
Den demokratiska, jämlika, staten förändrar sinnet hos medborgarna. Barn slutar respektera sina föräldrar, elever respekterar inte sina lärare, unga resp...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 46
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Los Lovos jo helt enkelt därför att om någon väcker en fråga med hög prioritet och som politiker bara struntar i då kan det i inledningsskedet av en ny författning bli många omröstningar. Vidare för att förhindra att de folkvalda faller tillbaka i gamla mönster. Det betyder att alla politiker måste göra sitt yttersta för landet och folket om de vill ha makten kvar. Idag sitter dom i en skyddad verkstad i fyra år. De kan till och med lämna sina riksdagsuppdrag men ändå ha taburetten och lönen kvar. Gudrun Schyman och miljöpartisten vad hon nu heter är klara bevis på detta fenomen. Folkvalda, inröstade för att uträtta saker inom sina respektive partier. Jo Jo!
Putte:

Jag tycker väll inte att 4 års skyddad verkstad är så himla mycket iofs, men det är iofs tråkigt att det inte händer så värst mycket mellan valen. Jag menar, det är bara ett evigt kohandlade mellan olika partier eller grupper, ingenting banbrytande beslutas, det enda vi får är en enda lång och tråkig mellanmjölk.

Och varför riksdagspersonerna får behålla lönen om de suttit ett par perioder är ju faktiskt en mycket bra fråga. Tänk om man hade den garantin på vanliga jobb ..
Dé du Los Lovos vore väl en sak att kämpa för! Nu försvarar sig politiker sig jämt med att de har så osäkra tjänster och därför skall dom ha hög lön. Alla, och jag menar alla andra anställda sitter också löst idag. Inget jobb är säkert mer än dom politiskt tillsatta som generaldirektörer, landshövdingar och vad det nu kan vara.
Jag anser, okey om politiker gör stora förbättringar i landet då har deras lön ingen betydelse. Reglerna måste ändras! Om man ger sig in i politiken skall man få tjänstledigt från sitt arbete och blir man bortröstad får man återgå utan några som helst fallskärmar. Den som kommer direkt från skolbänken in i riksdagen och efter en mandatperiod blir bortröstad får som alla andra kämpa vidare med de medel som står till buds och ta det marknaden erbjuder. Inga lönegarantier skall falla ut som i nuläget.
Annons
Putte:

För ovanlighetens skull håller jag helt med om allt du skriver här i ditt senaste inlägg.
Tyvärr måste beslut om de förändringarna fattas av de politiker som förlorar på ett sådant beslut, så vi kan nog se oss i månen efter rättvisa på den punkten.
Ja, och därför tror jag nätet har en betydligt större betydelse än vad vi kanske tror. Det politikerna har lärt sig under c:a 15 års tid är att en underskattning av nätets möjligheter kan bli deras undergång. Kolla alla bloggar som dykt upp den senaste tiden!
Därför, skriv argt, upphetsat, förtvilvlat ja plocka fram vilka känslor ni vill men gör er hörda! Jag tror det kan löna sig på sikt.
Visst har Los Lovos rätt, ingen avsätter sig själv!
Putte! Du har en deprimerande syn på kvinnor;"kvinnorna tvingas till att stålsätta sig och gå emot sin väna natur" Vilket trams! Du har förmodligen inget emot att vi jobbar i vården, det är väl tillräckligt kvinnligt, men det är förbaskat tungt oxå, hur blir det då? Är det så att yrken typ vårdbiträde & undersköterska borde skötas av män då eller? Se'n finns det många jobb inom industrin som är automatiserade & därmed inte så fysiskt krävande, så då skulle de passa bättre för kvinnor? Nä, jag misstänker att ditt resonemang bara sträcker sig till att vi inte ska komma hem med motorolja under naglarna, helt okej däremot att vi torkar bajs, det går inte "mot vår natur", & att vi lyfter sprattlande gamla farbröder på 85 kilo utan lyfthjälpmedel, på trånga utrymmen, det har du nog inte heller nå't emot...
Linda
Vasd är det ni tjabba om....??? ta och kolla Österrike, dit flyttar vi snart. Där lever man efter hur man lär, inget dravel som Ni håller på med här...
MVH CW
Hela Linda
Cowi
Heja menar jag
Cowi
Linda utmärkt anlys. Du vet ju precis hur jag vill ha det och verkar inte helt främmande själv heller hur det skall förhålla sig. Bravo!
Inte gör det nåt med lite tyngre arbete, men motorolja och kvinnor går inte ihop. Nej du formulerade det hela så bra att det bara är att understryka allt du kommer fram till.
Härligt med kvinnor med bra slutledningsförmåga!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem