Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Hårdare straff?

Hårdare straff?

Tycker ni att Sveriges straff är för låga?

Själv kan jag i vissa fall tycka detta, t.ex när våldtäktsmän och liknande åker fast. och får "bara" några år...
Antal svar på detta inlägg: 41
Sidor: 1 2 3 4 5 Nästa »

Hårdare straff innebär INTE minskad brottslighet, det pekar många staistiska undersökningar på. Se dessutom på länder med hårda straff (tex Kina), folk langar inte mindre knark eller våldtar färre kvinnor för det, det handlar om helt andra saker ,som girighet, överlevnad, psykiska problem osv. Men om man tar fasta på Bibeln , öga för öga så...visst kan man känna hämndbegär - men det är också det enda det handlar om, tror jag.
Jag tycker straffen är löjligt låga i vissa fall ..
Självklart finns det ju undantag ..
Men om en människa förstör en annan människa genom tex våldtäckt missahandel etc så tycker ja ju absolut att denna människa ska få lida ..
Jag kan inte förstå varför ekonomiska brott ska ha så höga straff jämfört med våldtäkt osv .
jag är invandrare men tycker om invandrare som är brottslingar ska utvisas direkt.
Annons
Tja, jag tror det handlar om att inse vad man gjort och att ångra det. Vissa, kanske en stor del, gör det inte och då tror jag inte att det spelar någon roll om de sitter inne i 2 eller 4 år...
Nej jag tror inte hårdare straff leder till färre brott, bara mer fyllda fängelser (eftersom folk kanske blir kvar längre).
Harde straff rakt av ma va en dalig losning, men man bor definitivt omarbeta straff skalan da flertalet grova brott sallan straffas tillrackligt hart i mitt tycket relativt mindre grova. Vad som behover atgardas ar dock langt mer an bara oka straff skalorna:

1) asidosatta mer till att lagen uppratthalls, dvs polis och domstolsmyndighteter. Sverige har idag inte mojgligheten att behandla mer en an mycket liten del av alla anmalda brott inom en rimlig tid fran anmalan. 2) Se till att brottslingar som avtjanar sitt straff verkligen avtjanar ett straff. Den slapphanthet som existerar i Svenska kriminalvarden ar skrammande: till och med fangarna sjalva har framfor klagomal pa att de har for fria hander (?!). 3) Verka for att stavja de fa tunga kriminella som existerar i Sverige. Det ror sig om ett fatal personer, val kanda av polisen, som man inte "vagar" ingripa mot som vanlig polisman/kvinna och som dessutom genom hot allt for ofta lyckas undkomma atal.

Listan kan goras lang, men de tre punkterna ovan skulle utgora en god start. Sverige behover vakna upp!
Jag blir så jävla förbannad när jag läser sånt här:

"20-årig cyklist ihjälkörd av smitare... Bilen körde in i den ena kvinnan som kastades av cykeln och flög genom luften.
Hennes liv gick inte att rädda... Bilisten försvann snabbt från platsen. Senare under kvällen greps föraren, en man i 50-års åldern. Mannen saknar körkort och är känd av polisen."

Va fan!!! Ett nackskott är det minsta man kan begära. Eller det är för lindrigt, lägg upp foto, namn, adress till mannen på nätet, och låtet folket avgöre dennes öde.
Man kan ju också att ifrågasätta själva MENINGEN med att traffa någon.
Om jag skulle råka ut för något skulle jag då må bättre själv av att personen i fråga som begått bråttet sittet och RUTTNAR i finkan på vatten och bröd.

Nej jag tror att man behöver något som avskräcker men samtidigt inte är totalt vidrigt heller.
Det 'offentliga straffet' är oftast hårdare än långa fängelsetider.

Varför inte göra alla groft staffade bli offentliga personer och publisera vad de gjort och vilka de är på gator o torg?
1984 stal en ung man sju bilar på två dygn men slapp straff på grund av att han bara var 16 år. 1986 stal han nya bilar, körde dem utan körkort och misshandlade ett antal personer – och dömdes till skyddstillsyn. 1987 ny misshandel, nya brottsoffer och ny skyddstillsyn. 1991, försök till grov stöld, förberedelse till rån och olaga vapeninnehav. Fängelse i tre månader. Samma år ny skyddstillsyn för häleri. 1992 två års fängelse för ny misshandel. Ny misshandel 1993, denna gång fyra månaders fängelser. 1996 – bland annat vapenbrott, narkotikabrott och dopningsbrott. Två års fängelse. Tidigare i år dömdes han till två års fängelse för medhjälp till grovt penninghäleri.

För mig är det självklart att alla människor förtjänar en andra chans. Men den här personen har inte bara fått det utan en tredje, en fjärde, en femte, en sjätte, en sjunde, en åttonde och en nionde chans. Med moderat politik hade han befunnit sig på behörigt avstånd från allmänheten under flertalet av de tillfällen då han har begått sina brott.
Gustaf säger "Med moderat politik hade han befunnit sig på behörigt avstånd från allmänheten under flertalet av de tillfällen då han har begått sina brott." Jag säger då det. Med moderat politik kommer "allmänheten" att sitta bakom höga murar och leva gott medan resten lever i misär och begår brott utanför.
Då blir det till slut moderaterna som sitter på behörigt avstånd från allmänheten, men det är väl så de vill ha det, innerst inne.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem