Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Hårdare straff?

Hårdare straff?

Tycker ni att Sveriges straff är för låga?

Själv kan jag i vissa fall tycka detta, t.ex när våldtäktsmän och liknande åker fast. och får "bara" några år...
Antal svar på detta inlägg: 41
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Är inte för dödsstraff, är även medveten om USA:s problem.
man kan ju inte heller slopa lagboken.

Tom Hells Angels och andra subkulturer som vill stå "utanför" lagen har ju regler och förordningar som man måste följa annars blir det straff utdömt enligt deras lagbok.

Varför kan inte dessa kriminella dårar följa våran lagbok och acceptera våra regler som faktiskt 95% av Sveriges befolkning står bakom!

Svåra frågor för Leif GW Persson att fundera på i sin välbetalda kammare
Jag blir uppriktikt vettskrämd över utvecklingen i Sverige,rädd när man inte får säga vilka som står bakom dom mesta brottsligheten,våldtäckter,rån,mm.jag lyssnar på polisradion över stockholm via nätet.(jo finns ett utmärkt program för det)och då kommer vi till själva ämnet.varför det är gynnsamt att bedriva brott i Sverige?jo,för att straffen är löjligt låga,och att man tar mer hänsyn till brottslingarnas bakgrund och uppväxt än man gör om brottsoffer och anhöriga.Då blir jag mörkrädd,och än så länge lever jag någålunda trygg här uppe i lappland,men för hur länge?
Moski: Lägg ner ditt rasistsnack, diskussionen på den här tråden är något helt annat. Om du verkligen tror att problemet är så enkelt, hur förklarar du då USA brottslighet? Svara på det om du kan!
Annons
Moski, du ser!
Det behövs inte mycket för att bli kallad rasist.
Nä precis,rasist är ett ord som det gått inflation i,desperat sätt att släta över sanningen,jag tycker att det borde vara lag på att kalla nån för rasist till höger och vänster.jag vill inte bli kallad för nått jag inte är,jo hakim tråden handlar om brott och straff,men för att få allt i sitt sammanhang så måste man ha bakgrund till orsaken till brott,vi kan inte ha skygglappar och inte våga se sanningen,har vi så låg straffskala som vi har i sverige så är det ju lönsmt att utföra brott här,om nu brott lönar sej.Jag tänker verkligen inte låta mej tystas av hakims gelikar utan kommer fortsätta att säga mina synpunkter om samhällsproblemen,oavsett dom begås av svenskar eller invandrare.det är min förbannade rätt.
Om hårdare straff?
I Bibeln står det,att vi ska rätta oss efter de regler och normer som det land stiftar,förhoppningsvis i ett demokratiskt land,få vill väl leva i en "(typ)diktatur, om vi då vill leva i ett samhälle där man proklamerar jämnliket,solidaritet,allas lika värde inför lag o rätt m.m.
Socialdemokraterna till exempel,vill ju bl.a stå för sånt,men hur kan de säga det?
Om roten är dålig blir ju trädets löverk inte grönt eller?
Behöver inte bara vara sossarna,utan på; vad som finns i (kärnan) på det idealsamhälle eller nära-ideal man vill ha eller skapa.
För någonstans måste det ju börjas,som regel är det från roten,för att sen spridas vidare.
I detta menar jag ,att de som stiftar o grundar lagar o förordningar som vi då ska följa, måste väl de som proklamerar sånt och skriver under på det, åxå föregå med en godare moral,Jaja haka inte upp er på "moral" nu.
Jag påstår att orättvisorna är enorma idag,det gäller att ta för sig av kakan medan den finns,och inte är det de människor som är i 2:a klass eller 3:e klass som tar för sig,men de försöker komma åt smulorna som ramlar ner från den rikes bord.
Ett av tusen exempel: Om jag försnillar 1000:- är risken att jag får skaka galler en kort tid,om jag försnillar 1000000:- får jag år? Medan de som är högre ställning eller i maktposison får vilkorligt eller i sämsta fall några tusen i böter.
Är det då inte underligt, att vi får det samhälle vi inte vill ha?
För om vi skriver under på, Och om vi alla ska straffas, efter det vi gjort så ska det väl gälla alla, efter måttet på gärningen/arna? Om allt det där med solidaritet,jämnlikhet rättvisa m.m. gällde för OSS ALLA skulle vi knappt behöva hålla på med straffskalor. PS:Kärnan=allas lika värde inför lag o rätt.
Allas lika värde är bara en tulipanros. Något som de allra flesta önskar, men få lever upp till. Det är bara att hålla handen framför ansiktet och gnida tummen mot pekfingret så förstår ni varför inget samhälle kan leva upp till detta, allas lika värde.
Hakim... Pa sida nr 2 skrev du att det inte hjalper att USA har hardare straff. Det stammer, men anledningen tror jag ar att man behover inte ha vapenlicens for att bara vapen! Tank om det ar nagon sjuk idiot med vapen pa New Yorks gator. Kanske drogad som det finns manga i New York. Han/Hon far lust att stjuta en manniska, och vips har ett av 120 miljarder brott skett!
Det stämmer kanske Tommie, vapnen är ett enormt problem i USA. Samtidigt tror jag inte att människor begår brott pga. låga straff. Snarare är det så att det är en ökad polarisering i samhället som orsakar brott. Känsla av att man inte har något att förlora av att begå brott för att samhället redan har stängt ute vissa människor. Likadant är det förmodligen med självmordsbombare. De ser inga möjligheter att förändra sin livssituation, i deras ögon är redan deras liv förstörda.
Nu får du ge dej hakim,50 människor slets i stycken i London för en vecka sen och det låter som om du ömkar med dessa mördare."deras liv förstörda"?än sen då?berättigar det att förstöra för tusentals andra?göcke eller ni andra på IS,tycker att det är läge för ett meil till en viss person här.terrorist medhållarna börjar få för fritt spelrum här nu.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem